Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billig, effektiv varmedumpning

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Muele » 27 maj 2010 09:51

Forudsætninger:
45 vacuumrør mod øst+45 mod vest. Buffertank på 1200 liter. Styring: TA UVR 1611 som kan *alt*

Hvis nu vi får flere skyfri dage i juni/juli; og det gør vi jo da heldigvis som regel. Så kommer jeg nok til at få problemer med overophedning af buffertanken.

Jeg har gjort mig lidt tanker om hvordan man kan slippe af med varmen:

1: Ved bundtemp over 87 grader eller toptemp over 92 grader startes fyrkredspumpen i 10 timer eller til toptemp når 65 grader. Så bliver fyret varmet op og tanken kølet ned. (Opop kedel, den svagt isolerede udgavel)

2: Alternativ: Centralvarmekredsen startes tilsvarende, men det kræver åbne radiatorer og slukket pumpe. Evt investeres i en fjerntyret ventil, som kan åbne gulvvarmen når det er nødvendigt, så man ikke selv behøver spekulere i om anlægget er sat op til sommerdrift.

3: Alternativ to: Solvarmepumperne startes tilsvarende. Men det virker kun om natten og afgiver nok ikke så meget varme.

4: Alternativ tre: Sæt lav en separat kreds med pumpe der styres tilsvarende. Den skal så varme en kalorifer eller radiator (evt nedgravet) op. Meget effektiv løsning med kræver lidt investering og arbejde.

Er der nogen der har noget godt input?

Selv hælder jeg mest til 1 eller 4. 4 er helt sikkert mest efektivt, men kræver jo også en større indsats. Hvis det bliver løsning 4, hvad skal jeg så sætte på? Er en lille radiator nok, eller er jeg ude i at skulle smide penge efter en kalorifer?

Lad os se over sommeren hvor stort behovet er. Man kan jo altid dumpe varmen i huset manuelt, så længe man er hjemme og opmærksom.

mvh Mogens


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Flemming DJ » 27 maj 2010 10:13

Nr. 1. Fyret er en ret effektiv radiator.

Eller, en løsning med gulvvarmen i f.eks. badeværelse, og en evt. håndklædetørrer stående åben, klar til at aftage overskudsvarme (minder om løsning nr. 2) - så får du da noget ud af den høstede varme. Men, du skal nok ikke vente til, vandet er tæt på kogepunktet. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af pelle » 27 maj 2010 13:54

Hej
Jeg vil montere føleren til en TG-termostat kontakt et sted på tanken. Er temp. feks sat på 70 starter centralvarmepumpen og slukker igen under 70. Så vil jeg lade det varme komme badeværelsesgulvet til gode.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Muele » 27 maj 2010 22:01

@Flemming. Jeg tror også også at 1. er min foretrukne løsning.

@Pelle. Det svarer vel ca til min løsning to. Når nu jeg har en avanceret styrin, kan jeg lige så godt lade den klare styringen, frem for at sætte mere isenkram op end nødvendigt. Ulempen er jo så at jeg skal sørge for at ventralvarmepumpen normalt er slukket om sommeren, plus at badeværelsestermostaten er skruet helt op. Ikke det store problem, men dog en ting der skal huske at gøre hvert år.

I skriver begge om at få glæde af varmen. Når det er højsommer, plejer jeg sådan set at køle mit hus ned. I ved, åbne vinduerne og den slags, men det er måske bare mig ;) Jeg tror jeg vil lave et manuelt program til at dumpe varmen i fyret, og se hvor effektivt det er.

Tak for svarene.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Walder » 28 maj 2010 22:07

Jeg har 120 rør, samme størrelse tank og samme styring - en rigtig sjov og smart fætter icon_cheesygrin.gif

Mit fyrrum er 6 meter fra huset, så det i sig selv giver lidt varmetab.
Jeg har varmtvands cirkulation i buffertanken, som starter ved 40 grader - en skoldningsventil sikre at jeg aldrig får vand der er varmere end 55 grader.
Jeg starter min centralvarme pumpe når der er udsigt til en længere periode med sol. Radiatore i huset er lukkede, men gulvarmen i badeværelset er fuldt åben. Også her har jeg en shunt, som genbruger vandet fra huset hvis mit fremløb fra tanken skulle blive for højt. Det sikre at jeg ikke får brændte fødder.
Skulle temp i tanken nå de 80 grader (har ikke oplevet det endnu, men har også kun haft buffertanken på siden september) starter en kreds som afgiver den overskydende varme til poolen.
Så har du ikke nogne pool, og du kan konstatere at temperaturen forsætter med at stige til trods for du ikke har fået kolde fødder, da forbered dig på at slutte en radiator til som kan tappe varmen. Det kunne være en der kan hænge i luften med blæser på, (jeg har en sådan liggende jeg ikke skal bruge...)
Det var bare mit forslag.

Mvh

Walder


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Muele » 28 maj 2010 22:19

Ingen pool desværre.

Jeg tror jeg starter med at dumpe varmen i fyret. Hvis det ikke er nok, tror jeg at jeg sætter en radiator op, evt med en blæser på.

Jeg vil gerne have noget der virker automastisk, og uafhængigt at jeg, som fyrmester, er involveret. Det kunne jo være at konen skulle betjene det, eller vi flyttede herfra engang.

Jeg skal alligevel bygge lidt om på anlægget, så det kunne være jeg skulle forberede mig ved at sætte et par t-stykker på med det samme. Løsningen med en separat kreds med en pumpe og udendørs radiator har også den fordel at det kunne syres med en simpelt termostat og derfor være uafhængig af om solvarmestyringen skulle lave numre.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Flemming DJ » 28 maj 2010 22:28

Muele » 27 May 2010, 22:01 skrev:
I skriver begge om at få glæde af varmen. Når det er højsommer, plejer jeg sådan set at køle mit hus ned. I ved, åbne vinduerne og den slags, men det er måske bare mig ;) Jeg tror jeg vil lave et manuelt program til at dumpe varmen i fyret, og se hvor effektivt det er.

Tak for svarene.
Sådan er vi så forskellige; jeg hader et koldt badeværelse. :wink:

Vi havde heroppe 3-4 dage i sidste uge, hvor solen bagte ned, og temperaturen var 22 til 24 grader :beach:
Der fandt jeg forhåbentlig frem til sommerjusteringen af vores anlæg.

I må da også ha' haft godt vejr sydpå. Hvad skete der med dit anlæg i de dage?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Muele » 29 maj 2010 16:32

Jeg fik lige akkurat varme nok ud af solen til at fyret ikke gik igang.
Vi har stadig lidt varme på og en defekt avtb på gulvvarmekredsen, så der er stadig lidt forbrug til rumopvarmning.

Men selv med slukket centralvarme, er jeg sikker på at de 1200 liter ikke ville være kommet i nærheden af kogepunktet overhovedet.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Billig, effektiv varmedumpning

Indlæg af Flemming DJ » 29 maj 2010 21:57

Hæhæ, vi har skam også gang i centralvarmen (=sol i gulvet).

Så vi ku' godt holde varmen i den uge, da jeg også kørte et lille forsøg med hastigheden på solvarmepumpen og sku' lave noget realistisk statistik på det. Så et par af dagene fik gulvet faktisk alt, hvad vi trak ned. :wink: 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar