Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Cmols
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 maj 2010 20:55
Mit fyr: Twin Heat CPI12
Areal: 390
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7300
Dagligt forbrug: 55 kg.
Årligt forbrug: Ca. 57 tons
Geografisk sted: Vejle kommune

Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Cmols » 27 maj 2010 22:11

Hej. (jeg håber jeg skriver mit spørgsmål i rette forum, eller må administrator gerne flytte det for mig.. :oops: )

Jeg er ny på dette forum og har surfet en del rundt på nettet med søgen efter svar på mit spørgsmål. Jeg har ikke haft hverken jordvarme, stoker, kombifyr eller lignende før men er dog vokset op på en gård hvor vi hver dag skulle fyre med enten træ eller halm.

Situationen er den, at jeg er ved at bygge nyt hus i landzone og skal selv stå for at etablere et varmesystem. Huset bliver et lavenergi-klasse 2 hus på 207 m2. Om et år eller to vil jeg bygge yderlig en bygning (kontor) på ca. 100 m2. Dvs. anlægget skal være gearet til ca. 300 m2 i alt.

På grunden er der masser af træ og jeg har adgang til korn og måske træflis. Et eller andet sted ønsker jeg nok mest et jordvarmeanlæg fordi det er så pokkers nemt i det daglige. Og er vi ude af huset i en weekend, er der stadig varme på huset når vi kommer hjem.
Men de årlige strømomkostninger (ca. kr. 15.000) kan jeg ikke rigtig gøre hverken fra eller til for at nedbringe.

Et kombifyr/stoker kunne være en god mulighed. Billigere at etablerer og billig i drift. Men den daglige arbejdsindsats skal jo holdes op mod den ekstra arbejdsindsats.

Spørgsmål 1.
Hvis et godt kombifyr/stoker der er dimensioneret korrekt, hvor meget arbejde er der i det til daglig? (lad os sige en alm. efterårsdag hvor udetemperaturen er ca. 6 grader) Og hvad vil prisen være for et ordentlig kvalitetsanlæg (alt inkl.)?

Spørgsmål 2.
Vil et lille fyr kunne kombineres med et mindre jordvarme-anlæg? Jeg tænker, at de kolde vinter-måneder kan jeg fyre med træ for at supplere jordvarmeanlægget og dermed nedbringe udgiften til strøm. Er vi ude af huset i en weekend, vil jordvarmeanlægget kunne holde en grundtemperatur i huset.

På forhånd mange tak for jeres svar..

Mvh.
Christian


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Ole S. » 27 maj 2010 23:39

Hej

Jammen et stoker/pillefyr kører jo fuldautomatisk, og der er som sådan intet dagligt arbejde. Det arbejde der er, er jo selvfølgelig at sørge for at der er piller/korn/træflis i tanken, og vil du være god ved den, en ugentlig rensning. Tror dog mange lige kigger ind i fyrrummet dagligt, men nok mest for at se om alt er ok. Men som sådan kan det jo køre i ugevis uden at gøre noget.

Moderne fyr idag, fåes jo med så meget automatik at du kan sidde hvor som helst i verden og overvåge/ justere på dit fyr, og interface udstyr koster ikke alverden, hvis du gerne vil sidde i sommerhuset og tjekke om der er ild i kedlen, og varme på huset.

Ved ikke om jeg forstår dig ret, men mener du at du kan opvarme 300kvm, med et jordvarme anlæg for 15.000 kr i strøm. Den tror jeg ikke rigtig på. Er det tilfældet, ville nok nok ikke betænke mig et øjeblik på at få jordvarme.

En kombination af jordvarme og pillefyr, vil være en enorm stor økonomisk investering, som næppe tjener sig hjem i sin levetid.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af majland » 28 maj 2010 10:46

Cmols » 27 May 2010, 22:11 skrev:

Situationen er den, at jeg er ved at bygge nyt hus i landzone og skal selv stå for at etablere et varmesystem. Huset bliver et lavenergi-klasse 2 hus på 207 m2. Om et år eller to vil jeg bygge yderlig en bygning (kontor) på ca. 100 m2. Dvs. anlægget skal være gearet til ca. 300 m2 i alt.

På grunden er der masser af træ og jeg har adgang til korn og måske træflis. Et eller andet sted ønsker jeg nok mest et jordvarmeanlæg fordi det er så pokkers nemt i det daglige. Og er vi ude af huset i en weekend, er der stadig varme på huset når vi kommer hjem.
Men de årlige strømomkostninger (ca. kr. 15.000) kan jeg ikke rigtig gøre hverken fra eller til for at nedbringe.
Nu har jeg ikke helt styr på energikravene til et lavenergi hus - Men hvis beregningen der giver den årlige omkostning på 15000kr er lavet helt ædrueligt er der vist ikke meget at betænke sig på ....

Så ville jeg nok vælge jordvarmen - så kand et ikke blive nemmere. Investeringen er sikkert noget større end til en stoker og driftsomkostninger ret sammenlignelige (i de udregninger jeg har set). Der er meget mere arbejde ved at fyre med korn end med træpiller da det giver væsenligt mere aske - Så medmindre du tror at du vil finde det hyggeligt at kigge lidt til fyret så vælg jordvarme.


Men indtil vi flyttede herud i 2002 var jeg vant til at varme - det var da bare noget der kom ud af radiatoren :-) Så jeg var en smule skeptisk... Men alle steder kunne jeg jo se hvad besparelsen var i forhold til f.eks et oliefyr (der jo er nærmeste alternativ ude på landet hvis det skal være uden eget arbejde)
Hvis et godt kombifyr/stoker der er dimensioneret korrekt, hvor meget arbejde er der i det til daglig? (lad os sige en alm. efterårsdag hvor udetemperaturen er ca. 6 grader) Og hvad vil prisen være for et ordentlig kvalitetsanlæg (alt inkl.)?
Men det er ikke meget tid jeg bruger på det. I fyringssæsonen kigger jeg til det en gang om ugen, rager lidt aske ud og fylder piller i magasinet. En gang om måneden renser jeg så lige røgrøret og varmefladerne. Jeg har et 700liters magasin (450kg) og forgangne vinter har jeg ikke været over 43kg/døgn. Så jeg kan køre mindst 10dage uden vi er hjemme. Og er vi ikke hjemme vil varmeforbruget jo nok være noget lavere

Men under 1/2 time ugen og så en extra 1/2 time en gang om måneden til at rense røgrør. Dvs mindre end jeg bruger på at slå græs på denne årstid ,,,



Spørgsmål 2.
Vil et lille fyr kunne kombineres med et mindre jordvarme-anlæg? Jeg tænker, at de kolde vinter-måneder kan jeg fyre med træ for at supplere jordvarmeanlægget og dermed nedbringe udgiften til strøm. Er vi ude af huset i en weekend, vil jordvarmeanlægget kunne holde en grundtemperatur i huset.
Overvejet at supplere jordvarme med brændeovn ?

Du har masser af træ så det vil da være oplagt at kunne brænde det af.

Vi bruger brændeovnen som hyggevarme. Dvs stokeren og gulvvarmen sørger for 20grader i stuen. Brændeovnen kan så hurtigt øge temperaturen adskillige grader hvis det føles for koldt (normalt har vi et ret stort solindfald i stuen så hvis gulvvarmen holder det varmere bliver der nemt for varmt)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Cmols
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 maj 2010 20:55
Mit fyr: Twin Heat CPI12
Areal: 390
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7300
Dagligt forbrug: 55 kg.
Årligt forbrug: Ca. 57 tons
Geografisk sted: Vejle kommune

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Cmols » 28 maj 2010 14:23

Hej igen.

Tak for gode svar. Ja, jeg har fået af vide af en leverandør af jordvarme, at det vil koste ca. 15.000 om året i el. Men om det rent faktisk holder ved jeg af gode grunde ikke.

Det er en god ide med brændeovn. Det har vi også i dag i vores hus og bruger det flittigt. Men, det passer bare ikke godt sammen med gulvvarme synes jeg. Rum-temperaturen skal være ret lav for at det ikke bliver alt for varmt når der er optændt i brændeovnen.

Hvad med kombinatioenen fyr + solvarme? Det ser jeg også mange har. Men det betyder, at solvarmen kan opvarme brugsvand og hus i sommerhalvåret (ca.) og fyret dermed kan stå "stille"?

Den arbejdsindsats som I skitserer, skræmmer mig ikke umiddelbart. Mere det, at man skal være der til at gøre det.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af majland » 28 maj 2010 16:08

Solvarme er altid oplagt - kombineret med hvads som helst ...

Jordvarme er også mest effektivt når vandet ikke skal varmes mere end nødvendigt. Altså virkningsgraden er bedst ved gulvvarme og ringede ved radiatorer der skal have en "høj" fremløbstemperatur. Det samme for varmtvandbeholder.

Kender nogen pensionister der lige har fået et jordvarmeanlæg og de fravalgte brugsvand den vej, men fortsætter på den gamle elvandvarmer. Deres vandfrobrug er nok også relativt lavt... Det var til erstatning for et gammel oliefyr så hele installationen i huset er uændret (blanding af radiatorer og gulvvarme). I furrymmet var det så blot at skifte fyr med varmepumpen og få hul på soklen for slangerne. Mener at deres anlæg stod i ca 100-120kkr alt incl

Kombinationen af jordvarme og solvarme vil sikkert også være rigtig god. Og jordvarmen vil stå stille om sommerens mens den i ydersperioderne kun vil skulle supplere til vvb'en.

Og mhs til strømmen til varmepumpen... Måske det snart bliver rentabelt med solceller :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Julehund » 28 maj 2010 22:50

de har da vel ikke fravalgt brugsvand!!?? hvis man ønsker en meget høj temp på brugsvand, kan man jo bare vælge at lade jordvarmen varme det den kan, og lade el-patronen tage over!! Jeg forstår ikke at man har valgt det fra!?!? men der er sikkert en god grund!?

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Julehund » 28 maj 2010 22:52

ps: om sommeren er jorden også varm, og derved får man også en meget god cop på et jordvarmeanlæg! :)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af majland » 31 maj 2010 13:42

Julehund » 28 May 2010, 22:50 skrev:de har da vel ikke fravalgt brugsvand!!?? hvis man ønsker en meget høj temp på brugsvand, kan man jo bare vælge at lade jordvarmen varme det den kan, og lade el-patronen tage over!! Jeg forstår ikke at man har valgt det fra!?!? men der er sikkert en god grund!?
Den korte - det kunne ikke betale sig (jeg har ikke regnet efter ...)

Kender ikke alderen på elvandvarmeren men den er ikke udskiftningsmoden, så de regner med den holder deres tid ud. Desuden ville der skulle en del ekstra rørføring og selvfølgelig udskiftning af varmtvandsbeholderen. Det ville også kræve noget ekstra styring eller en varmeveksler at forvarme vandet til varmtvandsbeholderen.

Varmepumpen står i udhuset mens varmtvandsbeholderen er i huset - hvor der ellers ikke blev lavet ændringer
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Julehund » 31 maj 2010 20:55

ahh.. ok.. min er med indbygget 160l brugsvand! derfor undrede jeg mig lidt over deres valg! :)

Cmols
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 maj 2010 20:55
Mit fyr: Twin Heat CPI12
Areal: 390
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7300
Dagligt forbrug: 55 kg.
Årligt forbrug: Ca. 57 tons
Geografisk sted: Vejle kommune

Re: Jordvarme, stoker, kombifyr? Eller en blanding?

Indlæg af Cmols » 02 jun 2010 14:15

I et tilbud jeg har modtaget fra Dansk Jordvarme Industri, er der en patron i vandbeholderen til netop at hæve temperaturen det sidste stykke.

Ang. solceller er det også en mulighed på sigt. Pt. kan det vist ikke rigtig svare sig (økonomisk), men det er da et området der bliver udviklet på. Men der er vist også begrænsninger på, hvor mange kw anlægget må producere (eller hvor mange kw man må sende "ud" på elnettet igen når man ikke selv kan aftage strømmen (i perioder))

Jeg vil gerne høre nogle som har erfaringer med kombifyr. Jeg forestiller mig et fyr der selv kan tage piller/korn/flis ind efter behov. Og når jeg har tid og/eller det er rigtig koldt, kan jeg fyre med mit træ fra min skov. Efter jeg har lagt brænde i fyret, kan anlægget da selv tage over og fyre videre med piller/korn/flis?
Hvilke anlæg vil I anbefale og hvorfor?
Rengøring og vedligeholdelse?

Som sagt, så skal det hele laves fra bunden af (nyt). Derfor vil jeg godt være sikker på, at jeg dels vælger den rigtige løsning og dels at jeg får "det hele med" i etableringsfasen forstået på den måde, at jeg gider ikke at spare 8.000 kr på en eller anden løsning som jeg senere vil ærgre mig jeg ikke fik med i første omgang.
Måske skulle man få sat en lille silo ovenpå garagen til korn/piller/flis? Lille det være fordelagtig? Jeg tænker, at man kan købe større hjem og dermed sparre lidt penge.

På forhånd mange tak for svar...

Mvh.
Christian


Besvar