Fremløbs-temperatur i solvarmen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
rundt
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 jan 2010 15:45

Fremløbs-temperatur i solvarmen

Indlæg af rundt »

Jeg er ved at installere mit nye solfanger anlæg og igår kom lidt over halvdelen af rørerne op på taget, resten nåede derop i morges. Styringen er dog ikke programmeret endnu så derfor kører jeg pumpen manuelt. Jeg går selvfølgelig og kigger rigtig meget på div. temperaturer og jeg studser lidt over nogle ting. Pumpen kører på laveste trin (1) og temperaturen ved pumpen er ikke nået højere end ca. 60 grader på trods af det fantastiske solskins vejr vi har idag. Kan det være rigtig? :roll:

Jeg har 45 vacuum rør fra Q-Pro, trykket på systemet er 3 bar, hvis det skulle have nogen betydning.

Håber der er nogen derude som kan hjælpe mig lidt på vej.
Mvh
Rundt

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Fremløbs-temperatur i solvarmen

Indlæg af andersen2009 »

det kommer an på din retur-temp... Jeg har ca. 30-40 grader mellem retur-temp og temp i fangere. Det vil sige at er min tank i bunden 20 grader, vil jeg heller ikke få mere end 60 grader tilbage i tanken.

Så for at finde ud af om dine temp i fanger, er urealistiske, skal vi nok have nogle flere temp. at gå ud fra. Med 45 q-pro rør skal du regne med 15-20 grader mellem tankbund og fanger, alt efter din vinkeel på fanger og om de er orinteret mod syd.


kenneth
rundt
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 jan 2010 15:45

Re: Fremløbs-temperatur i solvarmen

Indlæg af rundt »

andersen2009 skrev:det kommer an på din retur-temp... Jeg har ca. 30-40 grader mellem retur-temp og temp i fangere. Det vil sige at er min tank i bunden 20 grader, vil jeg heller ikke få mere end 60 grader tilbage i tanken.

Så for at finde ud af om dine temp i fanger, er urealistiske, skal vi nok have nogle flere temp. at gå ud fra. Med 45 q-pro rør skal du regne med 15-20 grader mellem tankbund og fanger, alt efter din vinkeel på fanger og om de er orinteret mod syd.


kenneth

Fangeren vender imod stik syd med en hældning på 45 grader, så den skulle være ideal.
Temperaturen ned fra fangeren ved pumpen er knap 60 grader. I tanken er der på det bedste tidspunkt 55 grader øverst, I midten af tanken omkring det samme, imens bunden af tanken kun ligger på omkring 20-25 grader. Returvandet til fangeren er omkring 58 grader. Jeg har desværre ikke flere steder jeg måler på endnu, i det jeg stadig mangler at placere nogle følere :roll:

Mvh
Rundt
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Fremløbs-temperatur i solvarmen

Indlæg af andersen2009 »

Hvis du har 20-25 grader i bunden af tanken og returvand på 58 grader..... Så vil jeg mene der er noget galt..!!!! Hvis jeg har 20-25 grader i bunden af tanken er min temp retur til fanger 5-6 grader højere, altså i det tilfælde 25-30 grader.

så varmer dine solfanger jo kun 2 grader op??? altså fra 58 til 60 grader og det lyder lidt forkert.!!??!!??
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Fremløbs-temperatur i solvarmen

Indlæg af no100 »

Hej
Hvis man tager en tank med to spiraler og montere solvarme på den øverste, så vil der hun komme varme i den øverste del af tanken. Er det ikke det der er dit problem?
m.v.h. Eli
:P

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Fremløbs-temperatur i solvarmen

Indlæg af Walder »

De forskellige indlæg forvirrer mig lidt.
Først forstod jeg at forskellen i fremløb og retur på solsiden var 30-40 grader.
Med 45 rør tyder dette (hvis det er rigtigt forstået) at der er et meget lille flow i systemet.
Jeg har 120 rør med 15mm kobberrør, og alligevel et stort flow. Når det går lystigt for sig, er forskellen imellem frem og retur på solsiden ikke større end ca. 10 grader.
Jeg har valgt et stort flow og lille forskel, da det i mit tilfælde sparer strøm (kører pumpen på fuldt flow bruger den mindre strøm end hvis den kører på reduceret flow - det har jeg målt men hvorfor ved jeg ikke) og det giver også et lidt større udbytte i længden, men temperaturstigningen i tankene bliver mere jævn i hele tanken. Kører man med stor forskel (30-40 grader) vil den første varme stige op i tanken og tanken forskellen i tankten mellem top og bund vil derfor blive større.
Men ja er forskellen 2 grader, men bunden forbliver på de 20-25 grader lyder det absolut som om den forkerte spiral bliver brugt.

Walder :oops:

Besvar