Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

STOP!!!

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
knudsen14219
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

STOP!!!

Indlæg af knudsen14219 » 20 maj 2010 22:35

Hej alle - hvis man nu vælger IKKE at pausefyre - så går woodyen i stop når set-temp. + temp.diff. er nået - hvilket betyder at blæseren afkøler fyret i nogle minutter .... men hvorfor ? af hvilken grund ? er det ikke bare spild af piller ? er der nogen der har en logisk forklaring ? kan det fravælges ?

MVH Kåre Knudsen :oops:


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: STOP!!!

Indlæg af Flunk » 21 maj 2010 08:16

Vil tro at det er for at fjerne uafbrændte gasser i fyrrummet der er kommet undre nedlukningen.
Så risikerer man ikke en forpufning ved opstart.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: STOP!!!

Indlæg af thoken » 21 maj 2010 08:55

Hej!
For det første, så gør det jo herden ren, og dermed klar til opstart.
Og så tror jeg også der er noget sikkehed i det, det mindsker risikoen for tilbagebrand.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: STOP!!!

Indlæg af Hr.Hansen » 21 maj 2010 14:30

Jeg har også spekuleret over det, mange andre pillebrændere stopper bare, også ligger der gløder til at tænde op på når det er nødvendigt.

Jeg vil da mene at trækket i skorstenen er nok, til at holde røggasser væk. Og sørge for at der ikke kommer tilbagebrand.
Mvh Thomas Hansen

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: STOP!!!

Indlæg af paw » 21 maj 2010 19:41

joee, men nu er det jo ikke alle der har et godt træk i skorsten, inkl mig selv, pgra træer, en høj bakke, samt nabohuset der ligger meget højere end mit. Hvis jeg skulle ha et tilfredstillende træk skulle min skorsten være 10 m høj.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: STOP!!!

Indlæg af Ole S. » 21 maj 2010 22:13

Hr.Hansen skrev:Jeg har også spekuleret over det, mange andre pillebrændere stopper bare, også ligger der gløder til at tænde op på når det er nødvendigt.
Hej
Jeg tror du her forveksler med en stoker, de kan ha mange gløder til at ligge og ulme. En pillebrænder har typisk en meget lille mængde piller i herden, som ret hurtigt brænder ud. Men de har jo eltænding, så den nye optænding er ikke noget problem.
Min egen stopper også bare med et ur, og gløderne brænder ud af sig selv, det fungerer fint.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: STOP!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 maj 2010 11:39

thoken » 21 May 2010, 08:55 skrev: ...Og så tror jeg også der er noget sikkehed i det, det mindsker risikoen for tilbagebrand.
Og hvis man fjerne denne sikkerhedsforanstaltning, som anlægget er typegodkendt med, så har man utvivlsomt et meget stort problem med sit forsikringsselskab i tilfælde af tilbagebrand.

Når man ser hvor meget hvor meget letantændelig træstøv, der er ved den interne snegl, så er det nok ikke noget, som man bør eksperimentere med.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: STOP!!!

Indlæg af paw » 22 maj 2010 12:50

Frank_Rasmussen skrev: Og hvis man fjerne denne sikkerhedsforanstaltning, som anlægget er typegodkendt med, så har man utvivlsomt et meget stort problem med sit forsikringsselskab i tilfælde af tilbagebrand.

Når man ser hvor meget hvor meget letantændelig træstøv, der er ved den interne snegl, så er det nok ikke noget, som man bør eksperimentere med.
Tilbagebrand i en scootte, boink, woody, så huset brænder ned er meget lille. Der er jo også lige slangen der smelter inden det går galt, så det er nok ude i teorien. Det er jo derfor slangen er lavet til strømsvigt eller tilbageslag i skorsten, så den smelter inden det kan udvikle sig til en storbrand. Det er mere irritationen ved at luxmåleren går til ved tilbagebranden, hvis strømmen går. Letantændelig støv ved den interne snegl er ved min ikke mere end en skefuld, og det laver ikke det store bål, hvis uheldet er ude.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: STOP!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 maj 2010 13:35

På den nye Woody-kedel sidder brænderen så højt, så den virksomme del af smelteslangen bliver mindre end 5 cm, hvis standard pillebeholderen står på jorden. Da Teknologisk Institut godkendte opstillingen kan de således ikke have tillagt smelteslangen ret meget virkning.

(Opstillingen på f.eks. http://q-pro.dk/popup_image.php?pID=52 med en meget stor stigning på sneglen er vel næppe realistisk....)
Letantændelig støv ved den interne snegl er ved min ikke mere end en skefuld, og det laver ikke det store bål, hvis uheldet er ude.
Svovlet på en tændstik fylder heller ikke meget; men derfor kan det jo godt starte et stort bål...

Jeg synes, at det er formålsløst at gætte på, om Teknologisk Institut ville have godkendt NBE-brænderen, hvis der ikke havde været indbygget automatisk afbrænding af pillerne i herden ved nedslukning...


Besvar