Skorsten til korn

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Skorsten til korn

Indlæg af EKP »

Det er min skorstensfejer der anbefaler mig at der skal være et rør til brændefyret og et andet andet rør til stokeren. Jeg har tidligere haft emnet oppe og vende på stokerpro (med en lidt anden problemstilling) og her var meningerne delte ligesom nu.

I skriver det specielt er ved brændeOVN der kan være problemer - vil det sige at I er enige om at det ikke er et problem ved et brændeFYR. Når jeg står og skal bygge nyt vil jeg naturligvis gøre det godt uden at det bliver overkill.

Mit setup bliver helt sikkert ét af følgende:

ATMOS 50KW + Benekov R15

ATMOS 50KW + Woody

Ville der være forskel på jeres valg af skorsten - bortset fra størrelsen af lysningen? Det kunne jo tænkes at ved scenarie nr. 1 ville vægte en syrefast skorsten med et rør højest mens I ved scenarie 2 ville prioritere en dobbelskorsten højest for at få bedst muligt træk.

Tak for alle de gode råd :-)

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Skorsten til korn

Indlæg af paw »

Ulrik » 17 May 2010, 12:40 skrev:Jeg kan da godt give dig et eksempel Ole.
Vi har haft brændeovn og stoker på samme skorsten hvilket var noget værre lort.

Så med brændefyr og alm stoker er den bedste løsning da en dobbeltskorsten. Så sikrer man korrekt træk til begge anlæg.
Det kunne vel klares med en trækstabilisator
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Skorsten til korn

Indlæg af EKP »

Jeg fandt et sted hvor der stod noget om skorstenstrækket i forhold til skortstens højde og lysning på Isokerns hjemmeside.

Ø22,5 til fyr på 40-55Kw )som ATMOS
Ø15/16 til fyr på 0-20Kw )som de to andre

Jeg har fundet følgende data på de 3 fyr:

ATMOS - minimum 30 Pa
R15 - 0,1-0,2 bar
Woody - minimum 15 Pa

De skriver desuden på Isokerns hjemmeside at:

Må der være mere end et ildsted tilsluttet en skorsten?
Ja, men skorstenens indvendige størrelse skal være stor nok til røgmængden fra alle ildsteder på samme tid. Derfor bliver skorstenen for stor når kun et ildsted benyttes, hvilket vil give problemer med manglende træk og dermed røggener og dårlig funktion på ildsted, samt kondensfugt i skorstenen, hvilket nedbryder skorstenen og kan give fugtskjolder og løbesod. Det bedste er en skorsten pr. ildsted, så den passer i størrelsen.


På den baggrund vurderer jeg at det til kræve en voldsom stor lysning til for at de kan køre samtidigt. Det får stokeren eller pillebrænderen nok svært ved at håndtere.

Kan man evt. lave en ordning hvor man let kan koble dem til og fra så de aldrig er tilsluttet skorstenen på samme tid?
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skorsten til korn

Indlæg af Ole S. »

Hej
Det er lidt svært at rådgive præcist, da der er flere faktorer der spiller ind, skorstenens højde og de aktuelle omgivelser omkring skorstenen, f.eks træer høje huse osv.
Men du skal selvfølgelig dimensionere så den er stor nok til brændekedlen, da det er den der kræver den største lysning. Om det så bliver for stort til en pillebrænder er svært for os at vurdere.
Men jeg kan da fortælle at jeg har en kammi der har en 16 kw Woody på en ø25 cm skorsten ca 5.5- 6 meter høj, og det kører uden problemer, dog med trækstabilisator.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar