Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kommende hvepseplage.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Kommende hvepseplage.

Indlæg af Winther » 14 maj 2010 18:31

Som fhv. erhvervsbiavler og dronningavler har jeg en særdeles god indsigt i insekternes facinerende verden, andre vil nok betegne det som noget plagsomt, der godt kunne undværes.
Alle har oplevet hvepse/gedehams plage især hen i august/september måned, hvor ophold på terrassen er et helvede af disse insekter som dels er nærgående eller bemægtiger sig i bordets glæder. Man kan dog, temmeligt effektivt begrænse dette, uden den store anstrengelse og med simple midler. Jeg har drevet denne sport i flere år og min matrikel er hvepsefrit område. icon_cheesygrin.gif

Iløbet af de næste uger kommer de overvintrede hvepsedronninger frem fra deres dvale og begynder at se sig om efter et velegnet sted til deres nye generation og så er det jagten går ind. Disse dronninger er lette at spotte, alt efter art kan størrelsen svinge en del, men ligger ca. på 2,5 til 3 cm i længde. Farvetegningen er citrongul/ sort stribet og ikke behåret på bagkroppen som humlebien, er man i tvivl er der masser af natursider på nettet med fotos. Honningbien kan have forskellige farver og er meget mindre. Jagtreviret er et sted med gammelt træ feks. et solbeskinnet plankeværk eller lign, her sidder dronningerne og gnaver frønnet træ til deres nye bo og er et let mål for en fluesmækker eller sandal, hvis man ikke tør bruge en flad hånd.
Deres bo er altid et lunt sted under tag, udhæng, skure eller carporte, her bygger den et lille kunstværk af det afgnavede træ på størrelse med en bordtennis bold. Her kan man i ro og mag holde boet under observation og så klaske det flad når damen er kravlet ind. Dette lille bo vokser ellers i sommerens løb til størrelse af en fodbold, hvis de får lov at være i fred og udspyr horder af plageånder!
Har man solbærbuske i haven kan man i blomstringstiden finde dronningerne her ved aftenstid, hvor de suger nektar fra blomsterne. Her bliver de et let mål for et par sammenbundne elastikker med en knude i enden. Post Danmarks elastikker er meget velegnede, så noget godt er der ved Post Danmark :wink:

Skulle der mod forventning være overlevende som får lov at udvikle sig, er det stadig nemt at indhente det forsømte. Alt efter hvor boet sidder er der nogle få midler der er effektive. Sidder boet frit tilgængeligt er midlet benzin og NEJ, der skal IKKE bruges tændstikker!! Man fylder benzin i en plasticflaske fra feks opvaskemiddel og efter mørkets frembrud giver man boet et solidt sprøjt op igennem flyvehullet nederst i boet og derefter fjerner sig. De mere modige kan bruge en plasticpose, der trækkes op over boet og så klemmes sammen i toppen, herefter en sjat benzin ned i posen og et minut senere er det forbi og så kan de pyromanske så forlyste sig med en rituel afbrænding. :evil:
Man kan også finde hvepsene i gamle muldvarpe gange og kompost hvor varmen hjælper den nye generation godt på vej, her er det meget lettere, en slat benzin i hullet som derefter lukkes med en klud.

Benzin er og bliver det mest effektive, fluegift og lign. er for længe om at virke og for mange undslipper og det bliver de ikke mere forhandlingsvenlige af!!

Ikke alle hvepse/gedehamsarter er aggressive, men derfor bør man fare med lempe, deres stik er smertefuldt og modsat bierne kan de stikke flere gange og det bliver det jo ikke mere morsomt af. Mange er overfølsom for stik og det kan i værste tilfælde kræve lægehjælp med antihistamin behandling. Ellers fremkommer der normalt en hævelse på stedet der kan antage imponerende dimensioner og i håndkøb findes der ingen vidundermidler mod dette. Ubehaget og smerten kan klares med Lidokain som er lokalbedøvende. Honningbien kan kun stikke een gang, da brodden og giftsækken bliver siddende i huden, den skal asap skrabes af med en kniv, idet den bliver ved med at pumpe gift ind. Her kan Lidokain også gøre godt.

Skulle der alligevel være nogle formastelige hvepse der har overlevet ens anstrengelser er nogle flasker med en slat saft eller øl i bunden en effektiv fælde. Disse placeres forskellige steder og udskiftes når de er overbefolkede. :great:

Det er en fordel, hvis man kan få naboerne med på "jagten"


God jagt.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Kommende hvepseplage.

Indlæg af paw » 16 maj 2010 09:39

Hej Palle, som gammel biavler er det åbenbart ikke gigt, du kommer til at døje med på dine gamle dage iflg den her. Har også selv som knægt fået de stik jeg skulle ha da jeg hjalp en biavler et par somre.
http://politiken.tv/nyheder/videnskab/article936270.ece

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kommende hvepseplage.

Indlæg af coupegt » 16 maj 2010 09:59

det var da et par guldkorn man kunne bruge til noget :-)

Godt beskrevet må man sige, thumps up herfra :-)

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Kommende hvepseplage.

Indlæg af Winther » 16 maj 2010 11:21

Det med, at bistik hjælper mod gigt har intet på sig, udover at ubehaget og smerten fra nogle stik "eliminerer" gigtsmerter i et kortere tidsrum.
Jeg har måttet afhænde min forretning pga gigt i fingrene og de har i tidens løb fået utallige bistik, så den skrøne holder ikke. Desværre...:(
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

topgun
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kommende hvepseplage.

Indlæg af topgun » 16 maj 2010 11:24

Hvor stor aktions radius har sådan nogle hvepse. Vi har en nabo der har bistager og har altid noget brakvand stående de forlyster sig i.

Men jeg tænker får vi nu problemer med hvepse, er det så ensbetydende med at vi har et bo selv et sted ?

Jeg bor i en nedlagt station på en 2300m2 stor grund, men en reel nabo. Bare lige så det ikke er en 30m2 have i et rækkehus. Det vil jo nok betyde lidt for spørgsmålet.
Michael Pedersen
Mit Fyr


Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Kommende hvepseplage.

Indlæg af Winther » 16 maj 2010 16:25

Hvepsens aktionsradius kender jeg ikke, men den er formentlig ikke ret stor. Honningbiens er på ca 1,5 km, så den kommer vidt omkring og da den udelukkende søger nektar er det udbuddet af blomstrende planter der bestemmer dagens flyveture. Hvepsen er ikke blot til søde sager, men også kødædende, andre insekter i nærheden skal ikke føle sig for sikre. Hvilket gør, at den nemt finder føde tæt på boet.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Kommende hvepseplage.

Indlæg af Lund » 16 maj 2010 17:02

Det er nogle ondskabsfulde fordrukne bæster sådanne hvepse! På mit arbejde har vi 4 containere hvor folk kommer deres tomme dåser i. Hvepsene er skidefulde hele døgnet rundt og særdeles ondskabsfulde, de vil som flere andre væsner, slås når sprutten går ind :roll:


Besvar