Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerstyring. Hvad gør i.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af paw » 14 maj 2010 19:37

thoken skrev:Hej!
Det tror jeg ikke uret i styringen er nøjatigt nok til, paw!
Det ville jo ikke være så godt hvis der pludselig er, måske 15 minutter længere kedel drift end pumpedrift, så tror jeg der er fare for at sikkerhedsventilen åbner(kogning)
Derfor er der foreslået at bruge en termostat til at styre pumperne!

mvh thoken
Ja og nej, nu har jeg haft 4.06 chip, ingen problemer, det kørte fint. Har nu 4.99 j chip og det kører også fint. Desuden kan man jo lige tjekke om urene passer sammen 1 gang om dagen, det gjorde jeg, havde nemlig også hørt om det ustabile ur i styringen, men måske har jeg bare været heldig ?


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 maj 2010 21:17

Ellers er et ekstern ur til formålet jo ikke så dyrt, se f.eks.http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 16&n=30100 til 150 kr.

En anden dyrere mulighed kunne også være at tage springet og købe en version 6 til 2000 kr. Her er indbygget muligheder for at lave lavsæsonkørsel efter udetemperatur, solmængden, en nem urstyring med et ur, der går rigtigt (evt. kombineret med automatisk dynamisk tilpasning af længden af driftperioderne efter udetemperaturen), automatisk styring af cirkulationspumper(ne), automatisk rensning af herden med trykluft, uafhængig urstyring af varmen til varmvandsbeholderen...eller en kombination af de forskellige ting...

Lusen til Ekstern tænd og sluk har version 6 arvet fra version 4.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Lau » 14 maj 2010 22:09

Den griber sgu om sig, den her tråd!

Nut, jeg vil gerne prøve at svare dig på dine spørgs, men først skal du lige svare mig på et par stykker - noget for noget (",)
1. Den cirkulationspumpe du har inde i huset. Er det korrekt at den er monteret i en gulvvarme-shunt?
2. Hvordan er din varmtvandsbeholder opvarmet? (med el, eller fra pillefyret?)

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 15 maj 2010 10:30

Law skrev:1. Den cirkulationspumpe du har inde i huset. Er det korrekt at den er monteret i en gulvvarme-shunt?
Ja det er jeg 99 % sikker på. Før have heg bare du regulatore (den man tænder for varmen med) til 2 rum. Konen klagede over at gulvvarmen var varm nogle enkelte stedet, men kold de fleste steder, mens det andet gulv (gang) var varmt nok. Fik fat i en VVS mand og han lavede så, det du kan se på det billede, som jeg har linket til. Og det inkluderede altså en pumpe. Nu er der fin ens varme i hele køkken/alrum, til gengæld er der lidt for varmt i gangen, men det er så et andet "problem". Jeg har forstået at dette skulle være det, man kalder en Shunt.

PS Jeg tager gerne nogle fler billeder.
Law skrev:2. Hvordan er din varmtvandsbeholder opvarmet? (med el, eller fra pillefyret?)
Købte ny, sammen med fyret. En 160l, som er opvarmet via fyret, men som også kan køre på el (nu når jeg til sommer sikkert slukker fyret helt).
Frank_Rasmussen skrev:Ellers er et ekstern ur til formålet jo ikke så dyrt, se f.eks.http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 16&n=30100 til 150 kr.
Her kommer så 100.000 kroners spørgsmålet (som vil løes alt). Hvis jeg køber sådan en fætter og sætter den i, der hvor den famøse lus sidder, så bruger jeg bare denne "fætter" i stedet for fyrets egen ur og det tilsikre rigtig nedlukning og rensning af herden......right? Hvorfor kan jeg så ikke også køre mine pumper på samme ur??
Frank_Rasmussen skrev:En anden dyrere mulighed kunne også være at tage springet og købe en version 6 til 2000 kr. Her er indbygget muligheder for at lave lavsæsonkørsel efter udetemperatur, solmængden, en nem urstyring med et ur, der går rigtigt (evt. kombineret med automatisk dynamisk tilpasning af længden af driftperioderne efter udetemperaturen), automatisk styring af cirkulationspumper(ne), automatisk rensning af herden med trykluft, uafhængig urstyring af varmen til varmvandsbeholderen...eller en kombination af de forskellige ting...
Har du et link til sådan en "Version 6", eller er det bare noget jeg bestiller hos VVS eksperten? Og siger du at jeg kan koble strømmen fra mine to pumper direkte i denne "version 6" (det er vel en ny styring vi taler om??).

Og tror du ikke det ender med at blive for ananceret til en simpel bonderrr som mig. Altså mit system er bøvlet nok i forvejen og mine rør forlader bare mit fyrrum og jeg har ingen bekreb om, hvilke der går hvor hen (lettere overdrevet), men jeg har (såvidt jeg kan se) ikke selvstændige rør til varmevandsbeholderen. Der går "bare" rør ud og de laver gulvvarme og varmt vand. Sorry men jeg har ikke selv lavet andet, end opsætning af fyret. Du skriver nemlig uafhængig urstyring af varmevandsbeholderen og det lyder jo total genialt (om sommeren), men bare tanken om at skulle få det koblet op (og hvilke tråde det vil resultere i her, giver mig lange boller).
Thoken skrev:Men det lyder som om du ikke rigtig tror os!
Vrøvl. Det lyder som om jeg ikke forstår jer. Lad os tage den enkelte del jeg stadig ikke forstår og ingen har kunne eller ville forklare.

LUSEN? Hvorfor er den der In The First Place.

Måske hvis nogen kunne forklare hvad en "lus" er etc. Jeg går ud fra det er et stykke ledning, mellem to stikben....eller hvad?

Hvorfor er disse stikben ikke bare tomme? Hvad laver lusen der? Den må jo for pokker have en formål?
Paw skrev:Rolig nu. det du gør er at hive dit stik fra styring ud af dit timerur fra bilka. Det sætter du i en stikkontakt for sig selv, så styring altid har strøm på. Nu skal du have stillet uret i styring, derefter indstilles dine tænd/sluk tider. Disse skal passe sammen med dit timerur, så fyret og pumpen starter sammen. Så skulle det køre.
Det kan meget vel være at ovenstående bliver løsningen, med mindre pumperne altså kan kobles på det ur, som Frank henviser til. Men tak for den simple forklaring, som er til at forstå.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Jan_Al » 15 maj 2010 12:07

Hvorfor kan jeg så ikke også køre mine pumper på samme ur??
Fordi at der kun er 1 kontaktsæt på uret. Forestil dig du har 1 bil, men at du vil køre i to forskellige retninger samtidig.
LUSEN? Hvorfor er den der In The First Place.
Forstil dig at du har et anhængertræk på din bil. Dette er jo ikke ensbetydende med at du absolut SKAL være besiddelse af en anhænger, men at du muligheden for at bruge en sådan.


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 15 maj 2010 12:54

Her kommer så 100.000 kroners spørgsmålet (som vil løes alt). Hvis jeg køber sådan en fætter og sætter den i, der hvor den famøse lus sidder, så bruger jeg bare denne "fætter" i stedet for fyrets egen ur og det tilsikre rigtig nedlukning og rensning af herden......right?
Ja.

(Da dette forum jo er fuldt af respektable og lovlydig medlemmer, så bør det nok nævnes, at det ifølge loven vist skal være elektrikeren, som sætter "fætteren" op..)

PS: Jeg sender dig mit konto-nr..
Hvorfor kan jeg så ikke også køre mine pumper på samme ur??
En villa-cirkulationspumper kræver 230 V. Jeg tror ikke, at det eksterne ur kan leverer 230 V i en udgang (et Kontaktur kan vel per definition ikke levere strøm; men kun kontakt-forbindelse...).

Som skrevet i indlæg først i tråden, så må der ikke komme 230 V på den "Ekstern"-indgang i styringen(der hvor lusen sidder), for så brænder indgangen af i styringen.

Men yderligere 150 kr til en pumpestyring (se tidligere link) er vel heller ikke så slemt...selvom den ikke kan slå Paw's løsning på prisen, nu du har Bilka-uret..

Lus er meget udbredte i strømførende apparater. Du kan ligeså godt acceptere det! Forklaring på hvad Ekstern-styring-lusen bruges til er forklaret i tråden...og navnet siger det vel også...
Har du et link til sådan en "Version 6", eller er det bare noget jeg bestiller hos VVS eksperten? Og siger du at jeg kan koble strømmen fra mine to pumper direkte i denne "version 6" (det er vel en ny styring vi taler om??).
VVS-Eksperten er vist ikke længere forhandler af Scotte/Woody; men der er jo mange andre. F.eks. http://www.dvcenter.dk/index/scotte-6xx-styring-p33383 (håber Ulrik tåler linket...)

For yderligere 250 kr. kan du endda (ihvertfald i tidligere versioner) opgradere chippen til en Woody-styring (med nogle flotte grafiske visninger).

Ja, version 6-styringer har indbygget pumpestyring.

PPS: Hvis du ikke har reserver og skal i gang med et indkøb, så husk at købe ekstra lysføler, eltænder og kondensator til snegl og blæser...det er vist en naturlov, at de lige netop bliver slidt op på tidspunkter, hvor man har mest brug for varme og butikkerne har lukket..

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 16 maj 2010 10:35

Jan_Al skrev:Fordi at der kun er 1 kontaktsæt på uret. Forestil dig du har 1 bil, men at du vil køre i to forskellige retninger samtidig.
He, he det mener min kone ellers når hun sidder ved siden af :wink:
Jan_Al skrev:Forstil dig at du har et anhængertræk på din bil. Dette er jo ikke ensbetydende med at du absolut SKAL være besiddelse af en anhænger, men at du muligheden for at bruge en sådan.
Ok det må være mig der ikke spøger simpelt nok (eller for simpelt).

Er en LUS ikke et stykke ledning, der går mellem selvstændige stikben?

I givet fald, så er din sammenligning med anhængertrækket ikke en forklaring.

Det burde være:

"Forstil dig at du har et anhængertræk på din bil. Her er der så svejstet en hammer, en gaffel og en skruetrækker på.....etc."

Altså LUSEN (hammer, gaffel og skruetrækker) skal jo først fjernes (med fx. en vinkelsliber) før trækket kan bruges til den anhænger jeg ikke nødvendigvis har.

Altså hvorfor er lusen der. Hvorfor er stikbenene til et ekstern ur, fjernbetjening etc. ikke bare tomme????????
16Kw Scotte med 6.35 styring

topgun
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Modtaget likes: 1 gang

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af topgun » 16 maj 2010 10:47

Jeg er total newbie på pillefyr fronten. Min gamle stoker har 3 potmetre, det var så den styring. Bruger selv eksperterne herinde meget. Men husk at det er jo frivillige personer der svarer på alle vores spørgsmål fordi det er deres hobby og passion. Lidt mere respekt for deres svar kunne måske være på sin plads en gang imellem..... men det er bare min mening.

Men ganske normal logik siger mig at det måske er forbi det du kan koble til sender et signal når du har programmeret det til at være aktiv.
Så er NBE jo nå nød til at lave et signal der hele tiden når man ikke bruger et ekstern dims.
Vælger du så at benytte sådanne dimser, ja så skruer du self. bare lusen af og kobler de 2 ledninger til fra dit ur eller hvad du kobler til.

Det er altså ikke raketvidenskab :)
Michael Pedersen
Mit Fyr

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af pille bruger » 16 maj 2010 10:50

En lus er et stykke af elektronikken i en styring, på lige fod med en modstand eller kondensator.
Når den fjernes, ændres funktionen i styringen.
Det kan så bestemmes i layoutet i styringen, hvad funktionen nu skal være.
Ved at forbinde de to ender af lusen med en kontakt, kan man nu vælge hvilken funktion man i styringen
vil gøre brug af.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 maj 2010 11:04

Altså hvorfor er lusen der.
Læs det første svar i denne tråd:
thoken skrev:Lusen i styringen, er bare et stykke ledning , der er monteret i 2 klemmer, hvis du afmonterer lusen, så slukker brænderen rigtigt ned (blæser bålet ud og renser herden, så den er klar til næste start). og genetablerer du lusen, så starter brænderen op igen. Men husk det er bare en forbindelse(altså et stykke ledning) og du må ikke putte strøm på her.
For vi er vel ikke ude i noget med, hvorfor har nogen bestemt, at en stikkontakt er tændt, når knappen er nedad, og ikke omvendt?

I givet fald er det en meget interessant diskussion, som jeg bestemt tror kan slå din hidtidige rekord på 13 sider for en tråd :)

(I store dele af østeuropa er stikkontakter vist i øvrigt tændt, når knappen er opad...)


Besvar