Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerstyring. Hvad gør i.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 14 maj 2010 11:27

Falck skrev:For ikke at være lang i spyttet, så køb det EDB software til at styre din scotte/woody med. I den er der alle de ting du skal bruge. Du stiller programmet til at starte fyret klokken xx og slukke kl xx, og så klare den det. Du kan instille den til daglig start/stop, eller kun nogle dage. Så kan du stadig bruge dit tænd/sluk ur til at stoppe pumperne. Simpelt og ikke mindst billigt :-)
He, he jeg elsker når man spørger om et og får svar på noget andet. Det afføder jo så 30 nye spørgsmål (mens de 30 tidligere stillede stadig hænger i luften).

Hvis nogen besvare spørgsmål 1 til 5 og 1a til 3a i mit forrige indlæg, så LOVER jeg at købe et Pc program (om jeg så nogensiden får det tilsluttet er en anden sag).

Any way jeg har for længst opfattet at du Falck er eksperten på dette område og jeg vil naturligvis derfor klart overveje om jeg vil have en Pc til at stå tændt 24 timer i døgnet, 365 dage om året, men indtil jeg rykker til dette næste "level" inden for Scotteverdenen, så vil jeg stadig gerne have svar på mine spørgsmål (og det vil de to kolleger som også køre på Tænd/sluk ur også gerne. Om det faktum at vi er 3, der stadig ikke forstår alle delforklaringrne, gør en forskel, ved jeg ikke, men det ville være rart med en som kunne besvare alt i simpel rækkefølge). Denne tråd er ikke bare et tråd oprettet for at få en god sommerstyring, men også primært for at få mere viden. Jo mere viden jo lettere ar det at træffe de rette valg.
Frank_Rasmussen skrev:NEJ, da du vil jo så vel ikke vil bruge en EKSTERN kontrol af om styringen skal være tændt eller slukket.
Crap :shock:

Høre jeg dig sige at jeg bare skal bruge Tænd/sluk på fyret, for så bliver hernden renset og nedslukning sker på optimal vis og at det der med lusen bare har været et forvirrende begreb som slet ikke har været nødvendig for at køre den form for sommerstyring, som jeg nu køre via tidsuret (lige bortset fra det med pumperne)?

Mht et diagram om min "Shunt pumpe" så tror jeg nok i har fattet at jeg ikke har det mindste begreb om hvad der er hvad (af rør og dimser), så billdet i linket er det bedste jeg kan give jer.

Nå jeg tror der er kogt nok suppe, med mindre der er en der orker at besvare ALLE spørgsmål så jeg ud fra svarene kan danne min egen mening om, hvad jeg skal gøre. Og selv om det ikke burde være nødvendig, så taler jeg om spørgsmål 1 til 5 og 1a til 3a :(
16Kw Scotte med 6.35 styring


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 maj 2010 15:43

Høre jeg dig sige at jeg bare skal bruge Tænd/sluk på fyret, for så bliver hernden renset og nedslukning sker på optimal vis og at det der med lusen bare har været et forvirrende begreb som slet ikke har været nødvendig for at køre den form for sommerstyring, som jeg nu køre via tidsuret (lige bortset fra det med pumperne)?
Ja, nemlig. Det er også det, som de andre har svaret, synes jeg...

( Bortset fra der ikke er noget "SKAL BRUGE"....mere et "KAN BRUGE" )

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af frølårsraketten » 14 maj 2010 15:52

suk...
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 14 maj 2010 17:50

Frølårsraketten skrev:suk...
Jeg tolker dit suk som værende udtryk for at du ikke har tilstrækkelig viden til at besvare spørgsmål 1 til 5 og 1a til 3a, men hvis jeg skal tolke det anderledes må du jo uddybe :wink:
Frank_Rasmussen skrev:Ja, nemlig. Det er også det, som de andre har svaret, synes jeg...
Jamen det synes jeg egentlig også, men det har været i brudstykker som ingen har koblet sammen og jeg synes ellers nok jeg har forsøgt at spørge helt ned i detaljer, men det har nok været problemet. I er ikke vandt til at skulle besvare indlæg til os dødelige brugere som ikke har al den paratviden og baggrund som i helt klart har.

Men TAK for alle svarene. Jeg vil, sammen med mine 2 kolleger læse dem igen og igen og så selv finde svaret på spørgsmål 1 til 5 og 1a til 3a, således vi er klædt 100 % på, inden vi begynder at pille ved nuværende opsætning.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 maj 2010 18:17

Med risiko for at rode op i noget:

Med "den form for sommerstyring, som jeg nu køre via tidsuret", så mener er det indbyggede tidsur, som du mener, ikke?


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af thoken » 14 maj 2010 19:00

Hej!
Nej frank, hvis du læser første indlæg i tråden, så er det et tænd/sluk ur der bruges!
Det er sgu lidt useriøst, hvis man ikke engang gider læse brugervejledningen, og bruge de muligheder der er i styringen! :?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 14 maj 2010 19:02

Frank_Rasmussen skrev:Med "den form for sommerstyring, som jeg nu køre via tidsuret", så mener er det indbyggede tidsur, som du mener, ikke?
Ikke forstået???

Jeg bruger et almindelig Bilka digital Tænd/Sluk ur, hvor fyr og pumpe stik går ind i. Det betyder strømme til fyr og pumper ryger kl x og starter igen kl x +y etc. etc.
Thoken skrev:Hej!
Det er sgu lidt useriøst, hvis man ikke engang gider læse brugervejledningen, og bruge de muligheder der er i styringen!

mvh thoken
He, he så skydes der med skarpt. Ak ja hvis man ikke kan besvare simple spørgsmål så er det jo også en mulighed.
Sorry det var en dårlig joke.

Men i min manual kan jeg sagtens se at jeg kan bruge tidsuret, men da jeg skal have mine pumper med, har jeg valgt et Tænd/Sluk ur, da der ikke står noget om dette i min manual (men det er måske for svært at forstå). Sorry endnu en bad joke, men din bemærkning om at jeg er useriøs pisser mig naturligvis af.

Jeg er IKKE useriøs. Jeg spørger på dette forum, fordi jeg forventer, der er nogen som Falck og Frank_Rasmussen der gider hjælpe os "dødelige" uden af blive ubehagelige i tonen og være nedladende, som du og en enkelt anden har valgt at være.

Men kære ADMIN slet bare tåden. Tilsyneladene er vidensøgen ikke accepteret af nogle medlemmer, så jeg vil naturligvis ikke genere nogen og trygt overlade indlæg til dem der har læst deres manualer og ved alt om hvordan man får pumperne til at slukke samtidig med fyret etc. etc.
16Kw Scotte med 6.35 styring

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af paw » 14 maj 2010 19:21

Rolig nu. det du gør er at hive dit stik fra styring ud af dit timerur fra bilka. Det sætter du i en stikkontakt for sig selv, så styring altid har strøm på. Nu skal du have stillet uret i styring, derefter indstilles dine tænd/sluk tider. Disse skal passe sammen med dit timerur, så fyret og pumpen starter sammen. Så skulle det køre.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af thoken » 14 maj 2010 19:28

Hej!
Det tror jeg ikke uret i styringen er nøjatigt nok til, paw!
Det ville jo ikke være så godt hvis der pludselig er, måske 15 minutter længere kedel drift end pumpedrift, så tror jeg der er fare for at sikkerhedsventilen åbner(kogning)
Derfor er der foreslået at bruge en termostat til at styre pumperne!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af thoken » 14 maj 2010 19:33

stokernut » 14 May 2010, 19:02 skrev: Ikke forstået???

Jeg bruger et almindelig Bilka digital Tænd/Sluk ur, hvor fyr og pumpe stik går ind i. Det betyder strømme til fyr og pumper ryger kl x og starter igen kl x +y etc. etc.
He, he så skydes der med skarpt. Ak ja hvis man ikke kan besvare simple spørgsmål så er det jo også en mulighed.
Sorry det var en dårlig joke.

Men i min manual kan jeg sagtens se at jeg kan bruge tidsuret, men da jeg skal have mine pumper med, har jeg valgt et Tænd/Sluk ur, da der ikke står noget om dette i min manual (men det er måske for svært at forstå). Sorry endnu en bad joke, men din bemærkning om at jeg er useriøs pisser mig naturligvis af.

Jeg er IKKE useriøs. Jeg spørger på dette forum, fordi jeg forventer, der er nogen som Falck og Frank_Rasmussen der gider hjælpe os "dødelige" uden af blive ubehagelige i tonen og være nedladende, som du og en enkelt anden har valgt at være.

Men kære ADMIN slet bare tåden. Tilsyneladene er vidensøgen ikke accepteret af nogle medlemmer, så jeg vil naturligvis ikke genere nogen og trygt overlade indlæg til dem der har læst deres manualer og ved alt om hvordan man får pumperne til at slukke samtidig med fyret etc. etc.
Hej!
Undskyld hvis du opfatter det nedladende, men jeg synes du har fået klare svar, på de fleste af dine spørgsmål!
Men jeg tror vi bliver lidt frustrerede når du nedladende antyder at "der er vel en grund til at producenten har monteret en lus i styringen", den har han sat der for at vi kan lave alle de "numre" som vi har foreslået dig! Men det lyder som om du ikke rigtig tror os!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar