Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerstyring. Hvad gør i.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 12 maj 2010 10:13

I en anden tråd (F1 fejl) har jeg fået hjælp af flere mht. opstartsindstillinger.

Her om forår, sommer og efterår, har jeg sat både fyr og pumper i et "tænd/sluk" ur og lader så fyr og pumper starte fx. 2 gange i døgnet. Lige nu køre det ialt 14½ timer, hvilket giver varmt vand og 21 grader i 200 kvm. Forbrug 17½ kg i døgnet.

Men efter råd fra jer, i den omtalte tråd, har jeg beslutte mig, at finde ud af (hvis i gider hjælpe) om ikke der findes en bedre "sommerstyring". Min nuværende skulle blandt andet kunne give tilbagebrand og fejlopstarter.

Blandt andet skrev en af de ret skarpe følgende:
Falck skrev:Men tag og læs det afsnit i manualen om start stop, og brug det istedetfor dit tænd/sluk ur, og syntes du at det er for træls at arbejde med, så anskaf dig et pc program, som kan styre det for dig istedetfor. så kan du stadig bruge uret til at slukke for pumperne.
Og bare for en ordensskyld, hvis du vil bruge den lus der er i styringen, SÅ MÅ DU IKKE PUTTE STRØM IND HER, DET ER EN POTIENTIALE FRI LUS (læs, et stykke ledning der laver en kortslutning)
PLEASE uddyb??

Det med lusen har jeg ikke fattet. Hvorfor skulle den klippes af "in the first place"? Hvad ændre det?

Jeg har besluttet at købe et Pc program, så jeg kan aflæse (eller hvad jeg nu kan) fyrets drift via min Pc.

HVAD skal jeg købe (det letteste for mig, er at handle hos VVS-eksperten)? Og kan sådan et program tilsikre en langt bedre sommerstyring en den nuværende (ret simple). Eller skal jeg bare klippe en ledning over (lusen????) og så bruge styringens egen "Tænd/Sluk" funktion.

Og sidste men ikke mindst. Hvis jeg køber et Pc program og bruger dette til "Tænd/Sluk", hvad så med pumperne. Hvis de fortsat skal køre på et simpelt "Tænd/sluk" ur, så skal de vel som MINIMUM starte op før fyret tænder, eller hvad?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af thoken » 12 maj 2010 13:43

Hej!
Prøv at læs nogle af de gamle tråde fx: viewtopic.php?f=137&t=3139&p=29016&hili ... tup#p29016

Pumpen kan du bare styre med en termostat, så pumpen kun kører når der er noget varme at flytte, og dermed ikke tapper energien ud af din vvb!

Interface(pc program) er en kanon hjælp både til sommerfyring og al anden optimering/overvågning af din brænder.

Lusen i styringen, er bare et stykke ledning , der er monteret i 2 klemmer, hvis du afmonterer lusen, så slukker brænderen rigtigt ned (blæser bålet ud og renser herden, så den er klar til næste start). og genetablerer du lusen, så starter brænderen op igen. Men husk det er bare en forbindelse(altså et stykke ledning) og du må ikke putte strøm på her.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 12 maj 2010 17:24

Thoken skrev:Hej!
Prøv at læs nogle af de gamle tråde fx: viewtopic.php?f=137&t=3139&p=29016&hilit=sommer+setup#p29016
Ok det præver jeg.
Thoken skrev:Pumpen kan du bare styre med en termostat, så pumpen kun kører når der er noget varme at flytte, og dermed ikke tapper energien ud af din vvb!
Ok, men så er det jo lige jeg skal have informationer om, hvad det er for en slags termostat og hvordan den skal monteres etc. etc. etc. Det er muligvis "paratviden" for jer, men jeg er TOTAL på bar bund.
Thoken skrev:Interface(pc program) er en kanon hjælp både til sommerfyring og al anden optimering/overvågning af din brænder.
Igen OK, men hvad version og hvor køber jeg denne Interface etc, Jeg ved altså Jack Sheit om det vi taler om :lol:
Thoken skrev:Lusen i styringen, er bare et stykke ledning , der er monteret i 2 klemmer, hvis du afmonterer lusen, så slukker brænderen rigtigt ned (blæser bålet ud og renser herden, så den er klar til næste start). og genetablerer du lusen, så starter brænderen op igen. Men husk det er bare en forbindelse(altså et stykke ledning) og du må ikke putte strøm på her.
Jeg er helt med på, at jeg ikke skal sætte støm til noget som helst (så bøvet er jeg heller ikke :wink: )
MEN inden jeg begynder at skille min styring af og klippe ledninger ov er med en skævbidder, så ville det være KANON at vide, hvorfor den pågældende lus er der "in the first place". den må jo have en formål, ellers ville producenten da ikke lave den. Så fint nok at jeg får en bedre slukning og rensning af herden (hvad det så er), men jeg mister jo så også det lusen er beregnet til????????????
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Ole S. » 12 maj 2010 23:15

stokernut skrev:Jeg er helt med på, at jeg ikke skal sætte støm til noget som helst (så bøvet er jeg heller ikke )
MEN inden jeg begynder at skille min styring af og klippe ledninger ov er med en skævbidder, så ville det være KANON at vide, hvorfor den pågældende lus er der "in the first place". den må jo have en formål, ellers ville producenten da ikke lave den. Så fint nok at jeg får en bedre slukning og rensning af herden (hvad det så er), men jeg mister jo så også det lusen er beregnet til????????????
Hej
På en styring er der ofte en række ledige udgange, og når de ikke er i brug sidder der en lus/forbindelse, den sidder der for at skabe forbindelse, ellers virker styringen ikke. Lusen er beregnet til at fjerne når der kobles ekstra udstyr/følere på den pågældende udgang. Ved ikke om det var forståeligt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af frølårsraketten » 13 maj 2010 02:00

stokernut » 12 May 2010, 17:24 skrev:
Ok, men så er det jo lige jeg skal have informationer om, hvad det er for en slags termostat og hvordan den skal monteres etc. etc. etc. Det er muligvis "paratviden" for jer, men jeg er TOTAL på bar bund.
Du skal bruge en termostat som fex. denne: http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... 275#header hvor enden af kopilarrøret placeres i en dykrørslomme i toppen af din kedel. Den kan så styre din pumpe.
... hvorfor den pågældende lus er der "in the first place". den må jo have en formål, ellers ville producenten da ikke lave den. Så fint nok at jeg får en bedre slukning og rensning af herden (hvad det så er), men jeg mister jo så også det lusen er beregnet til????????????
Forestil dig lusen udskiftet med en lang ledning som i enden har en afbryder. Med den afbryder kan du tænde og slukke for fyret (fjernstyring). Du kan osse skifte afbryderen ud med en termostat ved din vvb eller bruge de spændingsfrie kontakter i et uge- eller døgnur.

Ikke for at være nedladende, men mon ikke du skulle overlade arbejdet til kompetente folk, før det hele går op i hat og briller?
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 13 maj 2010 11:30

Frølårsraketten skrev:Ikke for at være nedladende, men mon ikke du skulle overlade arbejdet til kompetente folk, før det hele går op i hat og briller?
Nej du lyder bestemt ikke nedladende. Som jeg har nævnt i den tråd jeg henviser til, så skal jeg have fat i en fagmand, men inden jeg bestiller en, vil jeg vide så meget om, hvad han skal lave (og hvorfor), så jeg har styr på "opgaven".
Frølårsraketten skrev:Du skal bruge en termostat som fex. denne: http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... 275#header hvor enden af kopilarrøret placeres i en dykrørslomme i toppen af din kedel. Den kan så styre din pumpe.
Det betyder så jeg ikke kan bruge jeers råd vedr. dette til noget. Den ene pumpe sidder godt nok kun få cm fra fyret, men den anden sidder 15 meter (og 3 rum) fra fyret. Så kom lige med en anden løsning, med mindre der findes en trådløs termostat der kan nå så langt.
Frølårsraketten skrev:Forestil dig lusen udskiftet med en lang ledning som i enden har en afbryder. Med den afbryder kan du tænde og slukke for fyret (fjernstyring). Du kan osse skifte afbryderen ud med en termostat ved din vvb eller bruge de spændingsfrie kontakter i et uge- eller døgnur.
Jeg er med på at lusen er der, fordi ledningerne i styringen ikke er blevet brugt til en afbryder etc. TAK. MEN ingen af jer svare jo på mit spørgsmål (og det var så heller ikke for at lyde nedladende).

I er nødt til at forklare hvorfor lusen skal fjernes. Hvis det at fjerne lusen løser et problem, så må i forsøge at forklare hvorfor den er der nu. Jeg ved godt i har svaret at det er for at "blinde en ledning af" som ikke bruges. MEN, MEN hvis jeg får bedre rensning af "herden" etc. ved at fjerne den, så må alle andre da også få en fordel ved at fjerne lusen og hvorfor er den der så????????
Ole s. skrev:Hej
På en styring er der ofte en række ledige udgange, og når de ikke er i brug sidder der en lus/forbindelse, den sidder der for at skabe forbindelse, ellers virker styringen ikke. Lusen er beregnet til at fjerne når der kobles ekstra udstyr/følere på den pågældende udgang. Ved ikke om det var forståeligt.
Jo det er fint forståelig, men med risiko for at gentage mig selv, så er det ikke forståelig, hvorfor jeg skal fjerne lusen (og specielt hvorfor alle ikke fjerner den...LÆS producenten...hvis det giver en bedre rensning/slukning).
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 13 maj 2010 13:10

Ang. lus og automatisk slukning af fyr ved en bestemt stuetemperatur, så ville jeg vælge en af disse to løsninger http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=56&m ... D3060A00E9 (Som forbindelse der hvor lusen fjernes!)

Jeg vil ikke mene, at man behøves at være fagmand for at sætte det op.

Hvis jeg skulle vælge mellem de to 'købe'-PC-programmer til styring og overvågning af Scotte/Woody/Boink, så ville jeg vælge http://www.mitpillefyr.dk/ fremfor http://www.stokerkontrol.dk/. Begge kan købes på deres hjemmesider. MitPillefyr er gratis at prøve i 30 dage.

Selv bruger jeg denne http://www.scotte.dk/product.asp?product=21 til at afbryde cirkulationspumper(ne), når fremløbetstemperaturen bliver for kold.

Hvorfor vil du ikke trække 15 m ledning hen til den fjerne cirkulationspumpe? Du kan jo følge rørene. Det vil da give en god timeløn i.f.t. at skulle investerer i noget trådløst med et konstant strømforbrug året rundt!

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 13 maj 2010 13:51

stokernut » 12 May 2010, 17:24 skrev: MEN inden jeg begynder at skille min styring af og klippe ledninger ov er med en skævbidder, så ville det være KANON at vide, hvorfor den pågældende lus er der "in the first place". den må jo have en formål, ellers ville producenten da ikke lave den.
Hvis der ikke er en forbindelse mellem de to skruer, så slukker fyret. Lusen er netop beregnet til at sætte noget automatisk styring (f.eks. een af de rumtermostat-tingester, der er nævnt i det ovenstående) mellem skruerne.
... herden (hvad det så er)....
Nu må du altså se at få læst den manual! Ellers må vi tale med din kone :)

PS: Herden er den rist, hvor pillerne brænder.

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af frølårsraketten » 13 maj 2010 16:02

I er nødt til at forklare hvorfor lusen skal fjernes. Hvis det at fjerne lusen løser et problem, så må i forsøge at forklare hvorfor den er der nu. Jeg ved godt i har svaret at det er for at "blinde en ledning af" som ikke bruges. MEN, MEN hvis jeg får bedre rensning af "herden" etc. ved at fjerne den, så må alle andre da også få en fordel ved at fjerne lusen og hvorfor er den der så????????
Lusen skal ikke fjernes. Det er en mulighed! For at få en korrekt nedlukning og start af fyret i sommerdrift, er "lusemetoden" langt bedre end at slukke og tænde selve styringen. Førstnævnte gir mulighed for at blæse herden ren før næste optænding.
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut » 13 maj 2010 19:28

frølårsraketten skrev:Lusen skal ikke fjernes. Det er en mulighed! For at få en korrekt nedlukning og start af fyret i sommerdrift, er "lusemetoden" langt bedre end at slukke og tænde selve styringen. Førstnævnte gir mulighed for at blæse herden ren før næste optænding.
He, he det har jeg for længst fattet, men IKKE hvorfor den så er der In The First Place. Hvis det er så genialt at fjerne den, så er i nødt til at forsøge at forklare hvorfor den er der, fra fabrikkens side. Jeg klipper ikke i mine ledninger før jeg har forstået, hvorfor den er der fra start af. Den må jo for pokker (sorry) have et formål (ud over at man kan smide en Tænd/sluk fjernbetjening på). Altså PLEASE fortæl hvad dens oprindelige formål er. Hvis jeg fjerner den, vil jeg jo samtidig fjerne dens oprindelige formål.

Det er lidt lige som:

Hvis du fjerner sikring nummer 4b i din bil, så køre den 0,3 km mere på literen og så ikke forklare at, i samme ånd man fjerner sikring 4b, så fjerner man strømme til airbaggen og derfor risikere at dø, ved sammenstød, hvor man kunne have overlevet, hvis airbaggen stadig var "aktiv". Jeg nægter at tro, at fabrikanten sætter en lus i styringen, uden den har et formål.

Eller sagt mere simpelt, hvorfor får man ikke bare den korrekte nedlukning (med rensning af herden etc.) uden at fjerne lusen. Vel og mærker hvis man vælger at køre over styringens Tænd/sluk og ikke som jeg, via et selvstændigt ur. For det hænger vel sammen. Hvis jeg fjerner lusen skal jeg jo også væk fra mit tænd/sluk ur, for ellers kan der da ikke ske noget blæs som renser herden. I samme øjeblik mit ur slukker, slukker blæs også.
Frank_Rasmussen skrev:Hvis der ikke er en forbindelse mellem de to skruer, så slukker fyret. Lusen er netop beregnet til at sætte noget automatisk styring (f.eks. een af de rumtermostat-tingester, der er nævnt i det ovenstående) mellem skruerne.
Jeg er sikker på det bare er mig, der er lidt fatsvag, men hvis jeg fjerner lusen betyder det du skriver ("så slukker fyret"), så har jeg da først et problem. Fyret skal kunne køre i to perioder i døgnet (sammenlagt 10 til 14½ timer).
Frank_Rasmussen skrev:Nu må du altså se at få læst den manual! Ellers må vi tale med din kone
He, he hvis jeg forstod min manual, var jeg ikke medlem på dette forum :wink: Jeg har nok en forventning om at tingene her kan forklares mere "brugervenligt" og med billeder (fx af lusen etc.), end det sker i manualen (men du har ret, kvinder kan læse manualer).
Frank_Rasmussen skrev:Hvorfor vil du ikke trække 15 m ledning hen til den fjerne cirkulationspumpe? Du kan jo følge rørene. Det vil da give en god timeløn i.f.t. at skulle investerer i noget trådløst med et konstant strømforbrug året rundt!
He, he jeg må have en fagmand. Nej jeg kan ikke følge rørene, da de (som de fleste rør) er støbt ned i gulvet :wink:

Og det ligner ikke en ledning, men en kobbertråd til en "dyk-føler" og den kan vel næppe være 15 meter lang??

Mht. Pc-program har jeg lige ladet mig fortælle at det kun virker, hvis det tilsluttes en Pc, der er permanent tændt så det bliver ikke i denne omgang jeg vælger denne løsning.

Men når alt ovenstående er sagt, så er spørgsmålet vel:

1. Skal jeg indstille styringen til at tænde og slukke fyret to til tre gange i døgnet (og køre i x-antal timer)....og kan jeg det, via styringen?

2. Kan ovenstående løsning i forslag/spørgsmål 1, kun virke, såfremt jeg fjerner den famøse lus (og hvis JA, så hvorfor???????).

3. Bibehold tænd/sluk uret til pumperne og sørg for der er tændt for pumperne lidt før fyret tænder og lidt efter fyret slukker?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar