simpel solvarme kan det betale sig ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

simpel solvarme kan det betale sig ?

Indlæg af Jordsmeden »

Hej

Jeg overvejer om det kan betale sig at lave solvarme der udelukkende kører på en varme veksler på mit central varme anlæg.

Dette fordi det mest egnede tag jeg har er på mit udhus hvor fyret står. det vil jo være nemt at lave en veksler og så "bare" trække varmen over i Central varmen og lade fyret gå ud ved en given temp i solfangeren.

Så slipper jeg for merudgiften til opgravning af gårdsplads gulv i huset og udhuset, for at lægge nye rør ind til solvarme anlægget. samtidig behøver jeg så ikke have ny vvb, som der iøvrigt knap nok er plads til i skaber hvor nuværende beholder er.

Er der nogen der har erfaring med denne opbygning, eller er ideen helt ude i skoven ?

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: simpel solvarme kan det betale sig ?

Indlæg af Sol-eco »

Hej

Din ide kan godt lade sig gøre, der er bare nogen ulemper, som vil medføre en ringere virkningsgrad end hvis systemet sættes ordentligt op.
Du er nødt til at koble solfangeren på retur ledningen, ellers vil du ikke få noget ud af den del af varmen fra solfangeren som er lavere end din fremløbstemperatur fra fyret.
Det betyder så at hvis dit fyr er slukket, så vil fyret virke som køler og tage en stor del af varmen. Du vil også få et relativt stort tab i dine rør, da vandmængden der er så stor, at meget af det varme vand vil komme til bare at stå i rørerne, specielt hvis solfangeren laver mange stop og start.
Omvendt, så har du jo en del ekstra penge til at købe en solfanger mere, da du har sparet noget ved ikke at købe ny tank m.m.

Jeg mener godt det kan lade sig gøre, man skal bare være opmærksom på at det kræver større solfanger areal, og resultatet bliver aldrig lige så godt som hvis systemet bliver sat rigtigt op.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: simpel solvarme kan det betale sig ?

Indlæg af Falck »

Min holdning er helt som Sol-Eco`s
Du får ikke nær den samme virkning ud af det som du normalt ville.
De gange jeg har stået med problematikken, har jeg anbefalet at man køber et overdimentioneret sæt, men stadig med varmtvandsbeholder.
Så placerer du tanken der hvor du kan have dine fangere, og bruger istedet for tanken som akkubeholder. Så lader du dit returvand løbe gennem tanken, kombinerer det med et tændsluk ur, evt en temperatur styring som ligger i de fleste standart styringer. Det du oprår ved det, er at du får en høj temperatur i tanken i løbet af dagen, når du så når fx 60 grader i tanken, så kan du flytte din energi over i din varmtvands beholder og få lavet varmt brugsvand kun via fangerne, og også få lidt varme i dine gulve.
Ulempen ved at undvære tanken og sætte anlæget op via varmevæksler (som du iøvring spare ved at sætte en tank op) er at du tit og ofte laver forlidt varme til at opnå varmt brugsvand, da du skal regne en temligstort transmitions tab, kedelopvarmning mm.
Kikker du på de anlæg som vi sælger hos VVS-Grossisten, så kan du få et stort anlæg med tank oma til en meget fornuftig pris fortiden. Og ja, selvfølgelig laver vi en super skarp "stoker-pro pris" 8)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: simpel solvarme kan det betale sig ?

Indlæg af majland »

Jeg har/havde samme problem som jordsmeden.

Udhus hvor der kun er ført 2xfjernvarmerør til hus.

Min løsning er 10m2 paneler på taget af udhuset der varmer en 500liter tank. Fyret sidder så parralelt med tanken således at jeg kan vælge at tage vandet til fyret helt i bunden af tanken eller lige over solvarmekredsen. Ulempen er så at jeg er nødt til at have en extra pumpe mellem fyr og tank (bliver en termovar jeg fik med solvarmeanlægget)

Til huset har jeg så en temperatur mixer på så jeg kan holde fremløbstemperaturen nede på 60grader selvom tanken skulle bliver varmere (en del af vandet går direkte i noget gulvarme der blot er styret med en returventil, ligeledes varmes varmtvandsbeholderne i huset af vandet og ahs til skoldningssikring så må fremløbet heller ikke bliver for varmt)

Jeg forventer at jeg i sommermånederne hvor fyret er slukket kan køre på solvarme til både få m2 gulvvarme i bad og varmtvand. I overgang forår og efterår forventer jeg fortsat at være nødt til at bruge elpatronen indtil jeg kan hive effekt nok ud af panelerne.

Målet er primært komfort ved ikke at have iskolde klinkegulve når jeg bliver nødt til at slukke fyret. Jeg slukkede 1.maj da det ikke kunne komme af med varmen og slog fra på overkog. Men siden i lørdags har jeg fyret op igen da det blev for koldt. Nu hvor vi igen får et par dage med sol slår fyret sikkert fra igen. Med solvarmen havde jeg måske ikke været nødt til at fyre op igen ... Vi har også en brændeovn i huset, men i badeværelset mod nord blev der for råkoldt uden varme sidste weekend ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: simpel solvarme kan det betale sig ?

Indlæg af majland »

Så fik jeg det samlet færdig og i formiddags helt glycol/vand på - ikke nogen ringe bedrift når jeg selv skal sige det ... Det er første gang jeg prøver at skære gevind på et rør

Ombygningen af fyrrummet indebar ~40 fittings, ~6meter sort 1", ~3meter 3/4" og ~2meter 1/2" - Dertil 15mm kobberør til somvarmekredsen.

Så jeg har da fået øvet mig noget ... Og for ikke at gøre det for nemt for mig selv så ligger det meste af røratbejdet bagved akku tanken... Rørene til huset går i gulvet der så jeg blev nødt til at lave løsningen med tanken udenpå. Men jeg fik det da også til at passe da jeg som noget af det sidste satte akku tanken ind.

Dagens høst er 500 liter vand opvarmet til 40grader og testet at reguleringen af temperaturen til huset virker... Så nu må solen gerne skinne så jeg kan få varme nok til at bruge det til noget ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Besvar