Pelle,
Det er en købt model, og mener det er Electra Beckum fabrikat. Jeg synes ikke de generelt er kendt for deres kvalitet, men jeg gav altså også kun 400,- for den. En gammel hund, tvivler på de produceres længere.
Din ide men en kraftigere model, og med et rør som beskyttelse er bestemt god nok, men 'røret' skal så bare være så stort at det går helt ud over både motor og konus, for eller skal din aksel være meget lang for at give tilstrækkelig stor vandring, og det bliver alt for ustabilt. På min kløve fætter er det bare en firkantet blikkasse, men principielt jo ret ligegyldigt, og så opnår man at konus sidder monteret klods op af motoren, direkte på en kort aksel, så ingen sliger eller vibrationer, og dejligt støjsvag at arbejde med.
Tog lige et par billeder mere, så du kan se blik kassen fra enden, når den er ude over motoren.
Landet er såden set bare en stålplade, med en lodret plade + håndtag i den ene ende, og en blikkasse i den anden ende, og det er hele landet der bevæges, motor og konus er fast. Du kan ogse så fjederen, der trækker landet tilbage i hvileposition, når brændet er flækket. Ret simpelt faktisk.
Alt i alt har jeg ikke fingrene i nærheden af den roterende konus. Når jeg placerer brænde på landet, ja så er konus jo inde i blik kassen, og så skubber jeg hele landet fremad med hånden på håndtaget, der jo sidder på bagsiden af den lodrette plade.