Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny styring til KL15 stoker

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
bjhans
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2007 14:52
Mit fyr: KL15 m. TM3006 iltstyring
Areal: 203
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 6

Ny styring til KL15 stoker

Indlæg af bjhans » 16 feb 2007 19:22

Jeg kunne godt tænke mig en styring med iltstyring til min KL15, samt PC interface.

Hvilken styring kan anbefales?

Kan det overhovedet betale sig at investere i en iltstyring, jeg mener, kan den tjene sig ind på sigt?

Mvh
Birger


Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlæg af MORA » 16 feb 2007 20:11

Kigger lige med, har også et stoker uden iltstyring, ny styrring med ilt koster vist ca. 4-7000kr

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 16 feb 2007 20:15

Vi Benekover kører med Tm 3006, syntes det fungerer godt, der findes også en Pavitronic men den kender jeg ikke nærmere og sikkert andre..
Om den vil tjene sig ind ? Tjaa det kommer an på hvor mange forskellige brændsler du vil fyre med.. Hvis du kun vil fyre med piller og kul tror jeg ikke du kan tjene den ind igen, men det er kun fra en økonomisk synspunkt... Nyt legetøj er et andet :)

bjhans
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2007 14:52
Mit fyr: KL15 m. TM3006 iltstyring
Areal: 203
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 6

Indlæg af bjhans » 17 feb 2007 00:07

Jeg har faktisk kigget lidt til TM3010, men ved ikke hvad den koster. inklusiv lambdasonde.

Nu er jeg nok lidt af et legebarn, så alene det at man kan få PC interface kunne godt få mig til at skifte styring, og da jeg synes at fyret soder en del, kunne iltstyring måske afhjælpe det problem.

Har spurgt Techno Matic, men de vil ikke oplyse pris, da de ikke sælger til private. Kender i hvor man kan købe sådan en fætter?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 17 feb 2007 06:40

Tror 3006 er vidst den ny optimerede udgave af 3010 og mere velegnet til små fyr !?
Den kan du få ved http://www.hedestoker.dk og lidt billigere ved http://www.liagro.dk som reservedel..
Om den kan hjælpe med sod ved jeg ikke med du kan i alt fald styre forbrændingen bedst muligt..


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 27 feb 2007 16:00

Jeg vil nu sige at tm3006 er en light udgave af tm3010. Da tm3010 har nogle flere ind og udgange.
Jeg kender ikke prisen men på at konkte http://www.techno-matic.dk/ jeg mener de sælger direkte til private (og det er jo gærne det billigste.)
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

steffenm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2007 17:13
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Indlæg af steffenm » 28 feb 2007 10:01

Målingerne fra DTI viser at effektiviteten med iltstyring stiger ca 10%. I runde tal forventer jeg at brænde piller for ca 14.000 -alså kan jeg spare op til 1.400,-/år. En tilbagebetalingstid der ligger over 3 år er ikke almindeligvis en god investering (fra et økonomisk synspunkt).

Når jeg alligevel har købt en TM3006 hos Liagro (ca 5.500,-) er det fordi den styring der sidder på KL25 er for besværlig at have med at gøre når jeg skifter brændsel: rapspiller, træpiller, korn, etc. Brændslets kvalitet er svær at styre når man fejer det op fra gulvet eller selv presser det. Det går helt galt når man blander.

Valget af iltstyring eller ej er i stor grad et komfortspørsmål. Muligheden for overvågning i gennem pc-interfacet har også været et afgørende argument for mig.

levi

Indlæg af levi » 09 mar 2007 23:02

Hej Bjhans.

Jeg tror ikke du vil spare det store ved at sætte iltstyring på din kl, men måske man skulle overveje at få multi22 styringen monteret.

50 procent af de klère vi sælger idag er med denne styring, den er nemmere at betjene, og så kan du køre modulerende drift på din kl....

Så vidt jeg husker koster en "ombytning" ca. 16oo kr plus moms.

Mvh Søren Oldenborg

bjhans
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2007 14:52
Mit fyr: KL15 m. TM3006 iltstyring
Areal: 203
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 6

Indlæg af bjhans » 11 mar 2007 09:59

levi skrev:Hej Bjhans.

Jeg tror ikke du vil spare det store ved at sætte iltstyring på din kl, men måske man skulle overveje at få multi22 styringen monteret.

50 procent af de klère vi sælger idag er med denne styring, den er nemmere at betjene, og så kan du køre modulerende drift på din kl....

Så vidt jeg husker koster en "ombytning" ca. 16oo kr plus moms.

Mvh Søren Oldenborg
Hej levi
Det er sådan en styring jeg har, "Stokerstyring 9002" V. 1.04

Jeg synes ikke indstillingsmulighederne er gode nok. F.eks skal indfyringen være sat så højt at fyret soder meget ved 100% last, for ellers kan den ikke følge med når den går ned på 30% ydelse.

Men måske det bare er mig der ikke kan indstille styingen rigtigt.

Hører gerne andres instillinger med samme styring.


Besvar