Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme/luftvarme

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Jordvarme/luftvarme

Indlæg af Klaus » 27 feb 2007 05:20

Nu er jeg jo jævnligt på Liagros hjside for at kikke om der er kommet nyheder.. Og kan se de er begyndt at sælge varmepumper af enhver slags..
http://www.pzpdanmark.dk/
Er der nogle herinde der har forstand på den slags ? Og der der Danfoss Scroll kompresser som tit er fremhævet er den fjong eller ?
Og luft til vand. er det bare så man er fri for at grave ledninger ned i hele haven ?


Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Indlæg af Thor » 27 feb 2007 22:44

Bygger du nyt (huset isoleres efter dagens standard og der under projekteringen gøres plads til rørerene) er det varmpumpe der skal vælges i kombination med en god brændeovn til de rigtige kolde tider. Men da installationen kræver plads på loftet og evt. gulvvarme, som vi er mange der ikke har i ældre hus, så er det sjælden et alternativ for os med gamle huse - Træls.
Jeg er i byggebranchen og brænder for emnet - uden held. Så venligst kom med input jer der har erfaringer eller ring til mig på tlf. 30 200 880 om godt og skidt.

Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Indlæg af Bowhunt » 27 feb 2007 22:50

Glem det klaus, der bruges alt for meget strøm, så det kan ikke svare sig.

Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Indlæg af Thor » 27 feb 2007 23:02

Bowhunt skrev:Glem det klaus, der bruges alt for meget strøm, så det kan ikke svare sig.
Hvis du med ovennævnte alene omtaler jordvarme er vi enige, da anlægs omkostningerne ligger på rundt regnede kr. 100.000, hvilket gør det urentabel.
Men taler vi luft/vand (som også er omtalt) eller luft/luft ville det være rart med en uddybning.

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlæg af MORA » 28 feb 2007 00:55

luft/luft bruger luft til at lave varme/kuld eog blæser det ud som luft inden for
luft/vand bruger luft til at lave varme og er koblet til radiator mm
vand/xx bruger "vandslange" i jorden

Men selv de bedste varmepumper er stadig dyere end træpiller, så det er vist mest aktuelt for stoker ejere som aircondition, eller backup.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 28 feb 2007 06:40

Jeg kunne heller ikke finde på at sælge mit bedste legetøj, jeg ville gerne bare være lidt klogere, der er jo meget snak om varmepumper i medierne for tiden, læste lidt på lokummet om det i Ide Nyt, og det skulle jo væer billiger i drift end piller, hvis der er andre der er nysgerrige..

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlæg af MORA » 28 feb 2007 10:05

jeps det er rigtigt nok, de nyeste pumper ved optimale vilkår er billigere end piller, men det ser kun pænt ud i reklamen, i realiteten kommer de mest til at køre ved mindre optimale temperaturer, som kun giver 2-3COP =ca. dobbelt pris af træpiller.

levi

Indlæg af levi » 09 mar 2007 22:54

Jordvarme er det bedste der fåes - passer sig selv, ingen rengøring.

MEeeen - det koster strøm - snakker man med eksperter inden for området vil de ærlige indrømme at et stokerfyr ofte er en anelse billigere.

Derudover koster jordvarme en halv krig i indkøb...

Vi forhandlede også med det jordvarmefirma liagro har forhandlingen af, men det var for dyrt i forhold til levetid/genindtjening (I vores øjne ihvertfald.).

Vent 5- 6 mdr, så kommer vi med jordvarme som mennesker kan betale for - netop nu er vi på teknologisk med en maskine.

Kommer MAX til at koste 50000 kr komplet !! - Alt andet er for dyrt (I vores øjne).

Hvis tests osv fra teknologisk er iorden, så kommer der snart nye produkter inden for dette område hos os :0)

Mvh Søren Oldenborg - Vvs-eksperten

dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Indlæg af dangman » 10 mar 2007 11:30

Jeg har også gået og funderet lidt over hvad jeg skal. Jeg står for at skulle udskifte mit gas fyr ! Men bare det at udskifte sådan et løber hurtigt op i 35.000 og så er jeg mere eller mindre hvor jeg startede ! Jeg ved godt at efektiviteten er en bedre med et nyt kondens fyr !

Stoker fyr, der kan jeg bare se på naboenens regnskaber ! I det store hele har fyret kostet omkring 50.000 at installere og så har han skulle bygge et fyrrum foruden det og det er heller ikke gratis ! Så en realistisk regning på stoker løsningen for mig vil nok være 80.000,- Men bagdelen er at jeg skal gå og "lege" med det i tide og utide, og det er jeg lidt for doven til :) og med pillerne himmelflugt er jeg ikke helt sikker på fremtiden med en stoker !

De priser jeg har forhørt mig på med jordvarme ligger på 100.000 - 110.000 og så kan jeg spare 15.000-18.000 hvis jeg selv graver slangen ned ! Så hvis jeg sætter 90.000 af til det burde jeg være godt sikret ! Varme pumpen kan umiddelbart sætte der ind hvor gas fyret står nu så jeg skal ikke lave om på det ! Fordelene er at pumpen kører lisom et gasfyr, ingen vedligehold andet end det eftersyn den efter loven skal have ! En anden ting jeg går og leger med, men som nok først kommer lidt ude i fremtiden er at sætte en lille vindmølle op, det vil jo være en ordel med jordvarme at man kan udnytte strømmen i varme pumpen !

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 10 mar 2007 11:34

Nå du har 100 kvm vil en anden indvestering end en nyt gasfyr kunne tjene sig ind ?


Besvar