Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sodring i retort

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Re:

Indlæg af vagterne » 06 mar 2007 22:42

skal lige høre hvordan man kan få bålet i retorden højre op, hvis det er det der skal til for at minske sodringen. Er det pause i drift der skal sættes ned fra 20 til 19, eller hva 8)


Brugeravatar
Svendsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16 dec 2006 19:51
Mit fyr: Scotte 16kW BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Gråsten
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af Svendsen » 08 mar 2007 18:07

Jeg har samme "problem" med sodring, og rens hver 14 dag, men har tænkt på at lade den være og se hvad der sker....

Askham
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30 dec 2006 15:40
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Hals
Kontakt:

Indlæg af Askham » 08 mar 2007 20:20

Jeg har kørt godt 100 tdr. korn igennem på 3 måneder, og har ikke fjerne sodringen. 1. gang jeg rensede var efter 6 uger, og her så jeg godt nok at der var en lille kant og hakkede lidt, men opgav og den har kørt fint hele tiden uden stop.

Så der er sikkert en sodring, men den generer ikke.
Hilsen
Bent

Brugeravatar
Gert G
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 feb 2007 09:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Gert G » 08 mar 2007 23:45

Min fornemmelse er at brænderhovedet i R15 er konstrueret forkert
Problemet med en tyk sodkant i retorten, havde jeg også Præsis en måned efter at jeg for første gang satte fut i min helt nye R15.
Det resulterede i, at sneglen ikke kunne skubbe pillerne op, og derfor blev totalt tilstoppet , så jeg måtte splitte hele l..... ad og rense snegl og banke sodkant af med hammer og mejsel.
Dette gentog sig igen 14 dage efter, så jeg var ret tæt på at fortryde at jeg havde erstattet mit brændefyr med et pillefyr.
:evil: Rød i hovedet af raseri ringede jeg til Carsten, som ganske upåvirket fortalte mig, at jeg havde fået en af de første modeller af R15 med forkert retort og brænderhoved.
Han sendte mig ny retort og brænderhoved, som jeg selv monterede. Siden har jeg ikke haft problemer med tyk sodkant, og tilstoppet snegl.
Den gamle retort havde slet ikke "trompet udmunding" lige som den nye har.
Herefter har mit nybegynder-problem i vinter "kun" været alt for stort forbrug ( 45kg./dag), men med gode råd fra dette forum og lidt pilleri ved indstillingerne er jeg ved at få helt styr på overforbruget. :lol:
Mvh.
Gert G

Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Indlæg af Falcon » 09 mar 2007 17:50

Gert G skrev: Problemet med en tyk sodkant i retorten, havde jeg også Præsis en måned efter at jeg for første gang satte fut i min helt nye R15.
Det resulterede i, at sneglen ikke kunne skubbe pillerne op, og derfor blev totalt tilstoppet , så jeg måtte splitte hele l..... ad og rense snegl og banke sodkant af med hammer og mejsel.
Dette gentog sig igen 14 dage efter, så jeg var ret tæt på at fortryde at jeg havde erstattet mit brændefyr med et pillefyr.
:evil: Rød i hovedet af raseri ringede jeg til Carsten, som ganske upåvirket fortalte mig, at jeg havde fået en af de første modeller af R15 med forkert retort og brænderhoved.
Han sendte mig ny retort og brænderhoved, som jeg selv monterede. Siden har jeg ikke haft problemer med tyk sodkant, og tilstoppet snegl.
Den gamle retort havde slet ikke "trompet udmunding" lige som den nye har.
Herefter har mit nybegynder-problem i vinter "kun" været alt for stort forbrug ( 45kg./dag), men med gode råd fra dette forum og lidt pilleri ved indstillingerne er jeg ved at få helt styr på overforbruget. :lol:

Hvordan ved man om man har fået forkert retort ? (uden at skille det hele ad ?)


Brugeravatar
Gert G
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 feb 2007 09:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Gert G » 10 mar 2007 19:44

Den "forkerte" retort, jeg fik havde ens var nærmest et 90 gr. rør med samme diameter helevejen op til brænderhovedet.

Den nye retort mundrér ud i en tragtform, hvorpå brænderhovedet ligger

.
Mvh.
Gert G

rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af rezo » 11 mar 2007 14:01

Hvis du kigger ned igennem brænderhoved og ned i retorten, så skal diameteren snævre sig indad - ligesom en tragt ned imod bunden.

Brugeravatar
Gvc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 07 jan 2007 18:25
Mit fyr: Woody 10kw med Blackstar
Areal: 180
Brændsel: Genfa 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7830
Dagligt forbrug: ca 18
Geografisk sted: Uden for Holstebro

Indlæg af Gvc » 11 mar 2007 16:27

rezo skrev:Hvis du kigger ned igennem brænderhoved og ned i retorten, så skal diameteren snævre sig indad - ligesom en tragt ned imod bunden.
ja det skal den....

Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Indlæg af Falcon » 11 mar 2007 17:58

OK

capil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 31 mar 2007 13:17

Indlæg af capil » 31 mar 2007 13:21

Nogen der har erfaringer med sodring i L25 med Tornado hoved? Som én skrev i denne tråd, må det være træls at komme ned til den?


Besvar