Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tænd/Sluk

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Tænd/Sluk

Indlæg af stokernut » 15 apr 2010 11:00

Hvis nogen vil spørge hvad model etc. jeg har, så bør det fremgå af dette indlæg:

viewtopic.php?f=137&t=5613

Jeg er gået over på min "sommerdrift". Det betyder jeg har taget styringens stik og pumpernes stik ud af stikdåsen og sat dem i et tidsur og så sat uret til at give pumper og styring strøm 3 gange i døgnet i x-antal timer.

1. Læste i dette indlæg:

viewtopic.php?f=23&t=7494

at det er en dårlig ide, at slukke fyret helt (indlægget taler om en styriong 3700....aner ikke selv hvad min styring hedder, men håber det fremgår af første link). Dette fordi dels slukker man for sneglrørs føleren, hvilket vil sige at sneglen ikke kører en evt. tilbagebrand ind i kedlen og dels er dete uhensigtsmæssigt at slukke helt for iltsonden, da den er følsom overfor kondens.

Nu er det mulig at ovenstående ikke er relevant for mit fyr, men nogen bud?

2. I går startede mit fyr så op, første gang det fik strøm via Tænd/Sluk uret, men næste gang var der fejl. Der lå piller hvor der skal.

Nogen der lige vil komme med et par anbefalinger mht. indstilling af diverse opstartsmenuer etc. når man ønsker at køre med Tænd/Sluk ur?

3. Sidst men ikke mindst. Kan man indstille selve styringen, så man kan undvære "Tænd/Sluk" uret og i stedet køre over fyrets styring (altså 3 x opstart i døgnet og forskellige længder på den tid fyret er tændt)?
16Kw Scotte med 6.35 styring


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tænd/Sluk

Indlæg af stokernut » 15 apr 2010 11:50

PS Har tidligere spurgt om næsten det samme (spørgsmål 2) i denne tråd:

viewtopic.php?f=137&t=5840

Så mht spørgsmål 2, er det ud fra hvad jeg endte op med i ovenstående tråd, der er min nuværende indstilling. Skal dog sige jeg har skiftet piller siden da.
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tænd/Sluk

Indlæg af stokernut » 15 apr 2010 15:29

PPS Jeg beklager mit ”lidt” rodede indlæg, men da man efter x-antal minutter ikke længere kan rette/redigere sit indlæg har jeg desværre ikke andet valg, end endnu et indlæg (når jeg altså kommer i tanke om nye relevante informationer, som kan hjælpe andre til at give de bedste svar). Denne tilføjelse gælder spørgsmål 2.

Da fyret ikke tændte, var min indstilling:

A2 = 10
A3 = 100
A4 = 6
A7 = 18

Jeg har så ændret A2 til 12, uden nogen som helst ide om, hvorvidt det konflikter med de andre værdier???
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tænd/Sluk

Indlæg af Frank_Rasmussen » 19 apr 2010 21:55

Du har da vel ikke nogen iltstyring, og dermed ikke nogen iltsonde, der kan tage skade.

Optændingsproblemer...det har du da haft før, ikke? Det bliver så bare blevet mere aktuelt, når der skal laves en del optændinger i lavsæsonen. Under den første runde fik du vel indstillet standard tingene efter din eltænders type, ellers læs http://www.bioflame.dk/index-filer/Page338.htm og tryk på din eltænder.

Som jeg læser side 5 i http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=62&m ... 5BD7D22757, så er det A2 'Eltændingstid' og A7 'Blæs ved eltænding', der skal stilles på.

Mens blæseren langsomt øges over eltændningstiden gælder det om (efter min opfattelse) at få pillerne til at ryge efter 2-3 minutter, indtil der går ild i dem efter måske 7-10 minutter. Røgen skulle efter sigende komme, når eltænderen er ca. 250 grader, hvilket evt. kan kontroleres ved at lægge en røgtemperatur måler ved siden af eltænderen.

Hvis man giver for meget blæs (f.eks. ved at vælge for kort tid), så køles eltænderen for meget.

Hvis eltænderen bliver for varm, så afkortes dens levetid. Men det er der nogen, som ikke mener er et problem...

Jeg synes at mindes flere gode tråde om emnet.


Besvar