Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme på stuehus

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Solvarme på stuehus

Indlæg af jhjorsal » 14 apr 2010 16:37

Jeg har et Baxifyr stående i mit udhus og ved godt at det ville være en fordel at sætte en solfanger op i kombination med fyret. med jeg har ikke en varmvandsfremløb ind i mit nyrenoverede baggang. Så i stedet for overvejer jeg at sætte et solvarmeanlæg i stuehuset, til forår- sommer- efterårbrug, som skal kobles op så det levere varm vand til min varmvandsbeholder, altså forvarmer vandet, når fyret er slukket, og når det er varmt nok i vejret, spare varmvandsbeholderen elforbrug. Det må iøvrigt gerne kunne levere lidt varmt vand til den 1/3 af huset der har gulvvarme også, kan det svare sig ?,
Jeg har iøvrigt lige fået tilbudt 2 stk. helt nye 4m radiator gratis som jeg kunne udskifte med 2 af dem jeg har i stuehuset på samme størrelse, er nye radiator bedre, mere besparende end 25 år gamle.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme på stuehus

Indlæg af Flemming DJ » 15 apr 2010 09:15

Generelt er det jo sværere at hente investeringen i solvarme hjem, når man fyrer med piller (ca. 0,50 kr/kWh) - men, du har jo en kombination med elopvarmet brugsvand = større besparelse.

Når så man rent faktisk investerer i et solvarmeanlæg, så er det en forholdsvis lille merudgift at få en varmeveksler på til rumvarmen og op til måske 50% større fangerareal. Det sidste må du ha' undersøgt - det bli'r ikke så sjovt at ha' for stor overskudsproduktion, når det går bedst. ;) (Rum)GULVvarmen vil gi' et større udbytte, for den er stort set altid klar til at aftage det, som brugsvandet ikke kan.

Vi har selv pillefyr og et 9 m2 effektivt pladesolfangeranlæg med 300 ltr beholder og gulvvarme til ca. 110 m2 bolig isoleret med 70 mm lecasten i vægge og i snit 150 mm mineraluld på etageadskillelsen, og vi har i en lille uge kun kørt på solskin og en gang brænde i kakkelovnen om aftenen. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar