Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kan I anbefale ;-)

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
hjacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 apr 2010 20:31

Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af hjacobsen » 13 apr 2010 20:36

Hejsa.....tja..så blev det min tur til at spørge jer om råd inde på dette gode forum. Jeg er ved at købe en ejendom men den er 350 m2 og har enkeltfagsvinduer samt ikke meget isolering. Ligenu er jeg ved at undersøge om jeg er bundet af aftagepligten for så er det jo helt godnat.. men hvis jeg nu ikke er det, hvad er så den billigste løsning for at fyre et sådan stort hus op?? Jeg er jo lidt varm på stokerfyr, men er også meget i tvivl og hvad er jeres erfaring i et sådan stort hus?? Er det fuldstændig utopi :-) at købe så et kæmpe uisoleret hus...


Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af claus1972 » 13 apr 2010 21:00

hej har et hus på 320 kvm rimeligt godt isoleret, har en woody 16 kw på opop kedel opvarmer uden problemer det hele, startede fyret 20 aug 2009 og til i dag har jeg brugt lige knap 6 ton, så det er ikke så ringe på jysk :great: bedste investering jeg har lavet længe 8)
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Ulrik » 13 apr 2010 21:15

Du skal passe lidt på her.
Tænk over om der skal efterisoleres på et tidspunkt.

Hvis du køber en stoker der passer til husets nuværende isoleringsgrad, så risikerer du at det bliver for stort når du efterisolerer.
Derfor er det bedst at eftersisolere først og så købe en stoker der er tilpasset den nye isoleringsgrad.

Du er nødt til at komme med flere oplysninger.
Vil du have mulighed for at fyre med andet end træpiller?
Gider du lave noget eller skal det bare køre automatisk?
MvH Ulrik©

hjacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 apr 2010 20:31

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af hjacobsen » 13 apr 2010 21:28

Hmm..hurtig svar virker ikke lige i explorer godt med firefox ;-)...Hmmm...jamen har det virkelig så meget betydning kan det virkelig give så meget varme fra sig..
Huset er som sagt 350 m2 og der er 15 vinduer med forsatsvinduer for...der er i øjeblikket radiatoerer med disse vil jeg gerne have fjernet og så lave gulvvarme. På loftet er der isolering men i vægge er der ingenting. Lave noget?? automatsik puha kender slet ikke stoker men der skal jo også være noget økonomi i det så et fuldatuomatisk er nok for dyrt (tror jeg) Men jeg forstår ikke hvordan det kan blive for "stort" kan man ikke skrue ned for hvor meget det bruger hvis man får efter isoleret??

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Ulrik » 13 apr 2010 22:38

Nej, der er jo en grund til at stokere fås med forskellig effekt.
Hvis den bliver for stor så vil den stå og sjat fyre hvilket sviner og er uøkonomisk.

Den værste og mest hyppige fejl er at der investeres i et for stort anlæg.
MvH Ulrik©


Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Æblebjerg » 14 apr 2010 09:26

Jeg vil anbefale du kigger lidt på en scotte. Det er en af de billigste anlæg på markedet, men jeg synes ikke kvaliteten fejler noget. Det kan kun køre på træpiller, men det vil også være det mest fornuftige for de fleste af os. Efter min mening kan det kun betale sig at fyre med andet brændsel hvis du kar rigtig billig adgang til det. Jeg vil tro en 16kw scotte (med en opop 416) vil være tilstrækeligt for dig (det er den mindste). Det afhænger dog af isoleringsgraden, og om du påtænker at opvarme alle 350 m2 til 22 grader. Typisk vil man nok køre med lidt lavere temperatur om vinterne i nogle rum, når man har sådan et stort hus. Jeg har 250 m2 dårligt isoleret. Dog med fortsatsruder, og vi har en pejs. Her i vinter har jeg typisk ligget på 30-40% ydelse, så der var rigeligt overskud. Jeg har dog også et rigtigt godt træk i min skorsten.


Ved du hvor meget der er brug på varme tidligere?
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

hjacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 apr 2010 20:31

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af hjacobsen » 14 apr 2010 13:43

Nu har jeg fået de tidligere oplysninger om forbrug igennem årene på ejendommen. Og det ligger i gennemsnit på 62000 kvh om året......det er dælme mange penge ca. 50000 om året, føj da ;-) men ville sådan en scotte muligvis kunne fyre det op og hvad er dit forbrug i kr og øre Jens??

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af paw » 14 apr 2010 14:28

En scotte eller woody på 16 kw kan uden problemer tunes op på 24 kw, hvis de 16 ikke er nok. :great:

hjacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 apr 2010 20:31

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af hjacobsen » 14 apr 2010 14:37

tak paw..
men hvad vil i tro at jeg skal regne med i varmeudgifter hvis jeg fyrer med træpiller?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Klaus » 14 apr 2010 15:02

hjacobsen » 13 Apr 2010, 20:36 skrev:Hejsa.....tja..så blev det min tur til at spørge jer om råd inde på dette gode forum. Jeg er ved at købe en ejendom men den er 350 m2 og har enkeltfagsvinduer samt ikke meget isolering. Ligenu er jeg ved at undersøge om jeg er bundet af aftagepligten for så er det jo helt godnat.. men hvis jeg nu ikke er det, hvad er så den billigste løsning for at fyre et sådan stort hus op?? Jeg er jo lidt varm på stokerfyr, men er også meget i tvivl og hvad er jeres erfaring i et sådan stort hus?? Er det fuldstændig utopi :-) at købe så et kæmpe uisoleret hus...
Nu skriver du ejendom, er det en lille gård ?
For du efterlyserden billigste opvarmning, så er det ikke piller, men der i mod korn eller flis, så er du på 40-50% af træpilleprisen, og så vil et lidt dyrere korn stoker anlæg være ret hurtigt tjent ind.
Min Benekov der fyrer med korn var tjent ind på 1 år i forhold til olie :great:
Og har du pladsen til korn eller flis er den jo lige til højrebenet, men det kræver lidt mere pasning.


Besvar