Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp! Vi skal have pillefyr/stoker men er godt forvirrede..

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
tof
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 mar 2007 09:38
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sjælland-Vest

Hjælp! Vi skal have pillefyr/stoker men er godt forvirrede..

Indlæg af tof » 08 mar 2007 13:47

Hej.
Jeg/vi er helt grøn udi detteher med biobrændsel, bortset fra at vi idag har brændeovn (og solfanger og el-element i vandbeholder).
Vi har besluttet at gøre noget ved vores varmesituation, da der er alt for meget bøvl, og for lidt varme om vinteren i vores nuværende løsning, og håber i den grad at der er nogle herinde der kan give gode råd og fif.
-Vi har også lige fået vores første barn, så istedet for at pleje brændeovnen, ville jeg gerne kunne bruge lidt mere tid på den lille, når jeg er hjemme :roll:

Her er hvad vi kender:
-Vi bor i et hus der er 114 kv/m i grundplan, med kælder etc = 150 kvm
ialt (vi planlægger at få lagt noget gulvvarme, ialt ca 10-15 kvm)
-Om vinteren er huset opvarmet via en brændeovn som står i stuen,
samt el-element i vandvarmeren. Brændeovnen er tilkoblet brugsvand
og vandet til hanerne, således at den også varmer vandet op.
-Om sommeren er det vores solfanger + el-elementet der trækker læsset.
-Der er installeret et Nilan-anlæg ("genveks-"), som flytter og renser
luften.
-Huset er nogenlunde godt isoleret
-Vi bruger for ca kr 15.000-17.000,- til varme/brænde OG el om året (men huset skal blive varmere især om vinteren, så lidt større omk er ok og forventet)

Det er primært om vinteren at vi oplever at der er et problem: Det er rigtigt koldt om morgenen, og det tager nogle timer efter optænding inden at det bliver tåleligt. Herfra er det vigtigt at holde øje m brændeovnen dagen igennem og fodre den løbende.
Det er som om at der er for langt rundt og for lang tid imellem at varmeapparaterne får tilført varmt vand, og de afgiver derfor ikke nok varme til at opvarme rummene (br.ovn står i stue/åbent køkken, der er ikke varmeapparater i stue/køkken nu, men vi planlægger at få installeret 1 under vindue).

Da brændeovnen idag er tilkoblet brugsvand/varmeapparaterne, har vi tænkt at et stokerfyr lige måtte være sagen (olieprisen bliver jo nok ikke lavere). Stokerfyret kunne kobles direkte til det eksisterende anlæg istedet for brændeovnen. Der er jo rør og varmeapparater etc allerede.

MEN!
*********************************
Hvad dælen skal man vælge????????????
*********************************

Vores krav/ønsker:
-En løsning som "selv henter brændslet" (a la oliefyr)
-Minimum af bøvl, vedligeholdelse, rensning og påfyldning.
-Skal kunne varme ordentligt op, uden for megen spild ("pausefyring")
-Skal kunne "arbejde sammen" med vores solfanger

-12kW stokerfyr med iltstyring (passer vel nogenlunde til de 150 kvm???)
-Skal helst kunne brænde andet end kun træpiller (evt korn?)
-Fuldautomatisk / skal selv slukke eller skrue meget ned når solvarmen kører
-Påfyldning max 1 * pr mdr. (muligt???)
-Automatisk askeudtag (nice to have)
-Virkningsgrad på >89% +
-Evt akkumuleringstank
-Evt olietænder?

Jeg har via lidt surfing på nettet fundet et emne, som opfylder nogle af kravene:
*Baxi Multiheat 1,5*
-MEN, men, men...nu har jeg også læst andres meninger om dette fyr, og de er godtnok blandede: Problemer m at fyre m korn, problemer m fyring om sommeren, problemer m tilførsel af piller etc etc

Passat C1 har problemer m tilbagebrand (temmeligt alvorligt problem efter min mening)

Andre er enormt besværlige at komme til at rense...
...og sådan er der (måske) forskellige problemer m alle modeller (???)

Jeg er ikke teknikfreak, som mange af Jer som skriver indlæg. Så jeg kan ikke selv lodde ting og sager på stokeren, og jeg har ikke den vilde indsigt i røgtemperaturer, pausefyringsintervaller etc etc, så vi skal nok ikke have en løsning der kræver en masse løbende finjusteringer eller teknisk know-how.

Hvad ville du vælge idag ud fra vores beskrevne krav/behov???

Tak fordi at du gad læse hertil! :wink:
-Og vi håber at du giver din mening til kende :?: .

Pft og mvh
Torsten


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 08 mar 2007 14:55

Har i kikke på Benekov R15 fra liagro den kan hvis hvad du søger. auto tændning askesnegl og autopåfydning (samt kridtdosering til kornfyring)

Mine forælder har en R15 der bare køre (på korn) og jeg er selv ved at bygge et anlæg med en PL27 der skal køre med auto på fylning og askesnegl.

Hvis det skal være nemmere skal i nok overvejde en varme pumpe jord til vand (hvis grunden er stor nok) eller en af dem der køre samme med genveks anlæget.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

tof
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 mar 2007 09:38
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sjælland-Vest

Indlæg af tof » 08 mar 2007 15:13

Hej Momme,
Tak for dit svar og dine forslag. Jeg vil kigge på Benekov R15...
Vores grund/have er ca 1000 kvm (hvoraf huset jo tager de ca 120), så jeg ved ikke om det er nok til jordvarme...(det ville vel også kræve at vi gravede hele haven op? det vil lillemor nok IKKE blive så glad for :-))

Du nævner noget med en pumpe der kører sammen med genveks?
-Der sidder noget idag, som også varmer luften lidt op samtidigt med at den fordeler luft rundt... er det sådan en du mener? eller noget andet?

Jeg håber at der er andre (ikke-forhandlere) der har lyst til at give deres mening til kende, og også meget gerne erfaringer, gode som dårlige...

Mvh
Torsten

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 08 mar 2007 15:29

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... der=epoint

Her er de fyr der er testet på korn ..

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 08 mar 2007 18:54

hej og velkommen
jeg tror jeg ville kigge på denne her den kan dog kun køre på piller men kan fåes så den fuldstændig passer sig selv, jeg kiggede på den til agromek og det virker som kram og kan vist osse køre sammen med solvarme. jeg mener et anlæg med auto fyld koster godt 60 kilo det er ulempen.
http://www.titanheating.dk/fileadmin/br ... 05_DAN.pdf

korn vil altid tage mere tid så besparelsen er ikke gratis der skal arbejdes lidt for det. hvis du vil den vej er det nok en R 15 du skal vælge der kan osse fåes alt mulig grej til
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Anonymous

Indlæg af Anonymous » 08 mar 2007 21:50

Mojn,

Et stokerfyr der passer sig selv ville virkelig være lykken, -lidt ligesom grise der ikke lugter og kvinder der ikke brokker sig over den tid man bruger ude ved fyret :lol:
Jeg har selv et Bioheat 149 og ser man bort fra et defekt gløderør i dec. og en knækket snegl i dag er jeg ganske tilfreds med det... :oops:
Det er (op)reklameret som stokeren der passer sig selv... fyret for den dovne forbruger der ønsker et alternativ til oliefyret. Problemet med stokerfyrene er bare at man er overladt mere til sig selv hvis (og når) det går galt.
Der kommer ingen oliefyrsmontør ud kl. lort om natten og genstarter fyret når der er driftsstop, så hvis du ønsker et anlæg der (næsten) passer sig selv, så er jordvarme værd at overveje...
Jordvarme passer dog bedst sammen med gulvvarme, da fremløbstemperaturen er lavere end ved andre typer opvarmning, så hvis i alligevel skal til at lave ny rørføring til radiatoranlægget, hvorfor så ikke lægge gulvvarme ind? (der findes vandbåren gulvvarme med en indbygningshøjde på omkring 1 cm, så det kan lægges ud ovenpå ekst. betonslidlag, uden at det er nødvendigt at hæve dørbundstykker mm.)

Held og lykke med jagten på det "perfekte" anlæg... :wink:

PS: bor du i det sønderjyske er du velkommen til at kigge forbi og se Bioheaten i drift og få en snak over en "grænsebajer"

Brugeravatar
Oakfarm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 18 jan 2007 21:33
Mit fyr: BAXI mulitiheat 1,5-350 M. Iltstyring
Areal: 160(u-iso)+ 160L VVB
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9 ton sidste sæson
Geografisk sted: På toppen af Sønderjylland

Indlæg af Oakfarm » 09 mar 2007 10:32

Hej !!
Da du skriver at du har kigget på Baxi 1.5, vil jeg da lige komme med et indput..
Baxien er jo nok et af de mest gennemprøvede, og mine erfaringer er ihvertfald gode great.gif
Det er nok rigtigt at Baxien ikke er den ultimativ bedste til korn, men ikke desto mindre kan den jo godt køre med det, som flere også har skrevet om her på forum.
Som Bøving også skriver, det er svært både at få noget der bare passer sig selv og kan fyre med alt....

Men jeg tror hvis du køber en 1,5 med alt i udstyr, iltstyring, automatisk askesnegl og aut. påfyldning så får du ikke ret meget arbejde i fyrrummet..
MEN, det koster altså...

Held og lykke med dit valg
Mvh. Ole

Baxi 1.5 - 350

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 09 mar 2007 11:20

Jeg tog en baxi hvis jeg skulle vælge...jeg har ingen problemer haft med min...

Du skal være velkommen til at komme forbi og se baxien i drift/se rensning og på fyldning...

mvh thy.... jeg bor på fyn 20km vest for Odense
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar