Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fælles varmecentral

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Fælles varmecentral

Indlæg af Hans » 10 apr 2010 08:48

Hej stokereksperter.

Oprindeligt var planen at finde et stokerfyr, der kunne nedbringe min varmeomkostning. Det viste sig, at et par naboer har samme ønske. Det ene ord tog det andet, og nu er jeg blevet bedt om et forslag til en fælles varmecentral. Her har jeg virkelig brug for Jeres hjælp new9
Vi er tre huse, der ligger lidt for sig selv i en landsby. Der er 5-10 meter mellem husene og vi har en del udenomsplads. Det samlede boligareal er 600 m2. Husene er fra omkring 1900 og middelmådigt isoleret.
Vi har nem adgang til korn, kornafrens og raps. Vi ønsker at fyre billigt og er klar til at investere i div. automatik for at begrænse arbejdsindsatsen.
Vi vil ikke binde os til ét brændsel, så anlægget skal kunne stilles om til noget andet når/hvis kornpriserne stiger.
Hvilket anlæg vil passe til os?
-fyr (fabrikat og størrelse)
-hvor stor silo
-skal vi have en form for siloudmader
-hvordan med det juridiske new5
-er der noget skattemæssigt
-skal fyret stå i en kælder under et af husene eller er en container-løsning bedre

Ethvert indspark modtages med tak :great:
Mvh.
Hans


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af MichaelK » 10 apr 2010 09:41

Hej


Det er jo noget af et spørgsmål du har der. Anlægsmæssigt kunne det vel nok lade sig gøre,
at finde noget omkring 45 KW, der "æder" det meste.

Juraen kan dog sagtens spænde ben for Jeres idé. Det kan måske være en idé, at oprette
et anpartsselskab som "sælger" varmen til Jer. Men jeg er sikker på, at det vil kræve
advokatbistand, at få alle detaljerne på plads.

Der er jo flere aspekter i det. Lige nu er I enige, men er I det også i fremtiden?
Og hvad med hussalg, vil de fremtidige naboer også være med på idéen?

Med det i baghovedet, ville jeg være betænkelig med sådan et setup. Men jeg synes I bør
kontakte en advokat for at finde ud af, om det overhovedet er muligt?

Jeg ved dog, at dem her: http://www.andelssamfundet.dk har et lignende setup, så det
kan altså lade sig gøre :)



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Hr.Hansen » 10 apr 2010 09:53

Jeg kender nogen der har samme setup, hvis man er sikker på at blive boende der mange år frem, syntes jeg bare man skal gøre det. (Uden at spørge) Nogen syntes måske dette er en forkastelig mening, men med de regler danmark har, er det bare ikke alt der skal spørges om.

Jeg er næsten sikker på at kommunen ikke vil gå med til det, rent privat. Det skal som michaelk siger sikkert oprettes som et selskab, af en art. Jeg tror dette bliver for dyrt i længden og i skal sikkert overholde endnu strengere krav end ved et privatfyr.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af MichaelK » 10 apr 2010 10:02

Jeg kender nogen der har samme setup, hvis man er sikker på at blive boende der mange år frem, syntes jeg bare man skal gøre det. (Uden at spørge) Nogen syntes måske dette er en forkastelig mening, men med de regler danmark har, er det bare ikke alt der skal spørges om.

Det ville jeg ALDRIG gøre :evil: Det kunne få uoverskuelige juridiske konsekvenser at gøre det.
Ingen kender fremtiden. Selvom man, lige nu, ingen planer har om hussalg, så kunne det jo komme.
I en salgssitiuation bliver det rigtig besværligt, hvis det ikke er lavet rigtigt.

De dage, hvor det var nemmere at få tilgivelse end tilladelse, er altså forbi :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Keld » 10 apr 2010 19:39

Det kan da også være at i skal have 3 ens stokere f.eks. ksm 175-13 FX der er altædene og så lave fældes indkøb og opstilling af anlægene, det er nok muligt at opnå store rabatter på 3 anlæg samme sted. derefter lave fældes indkøb af brændsler = mængderabatter. samt det vil være muligt at lægge en dobbelt fjernvarme ledning mellem alle kedlerne så de er serieforbundet dette vil så være muligt at lade den ene kedel, naturligvis på skift køre sommerdrift. samt kedlerne kan virke som bagup for hinannen ved nedbrud. ved eventuelt salg eller "uvenskab" er det jo bare at bryde fjernvarmeledningen.


Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Hans » 10 apr 2010 22:01

Keld Jeg kan godt se idéen i de serieforbundne kedler, men jeg er sikker på at mine naboer ikke vil være med til det. Enten ét stort fælles anlæg eller hvert sit new17


MichaelK Selvfølgelig skal vi oprette en forening eller et selskab. Der skal være styr på økonomien fra starten. Ansvar skal fordeles og det skal være nedskrevet, hvad vi gør ved tvister, fraflytninger m.m. Og selvfølgelig skal vi have juridisk bistand til det. Men vi er slet ikke kommet dertil endnu. Først skal vi finde et godt bud på et anlæg (størrelse, fabrikat, automatiserings udstyr, silostørrelse m.m.) og derefter en pris så vi kan lave et overslag over tilbagebetalingstid og forventet årlig besparelse. Hvis vi så stadig er interesserede, må vi i gang med skriveriet.
Jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre, men aner ikke hvor bøvlet det er. Men det kommer vi som sagt til.

Nu gælder det altså bud på et anlæg. Nogen forslag?
Mvh.
Hans

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af MichaelK » 11 apr 2010 02:09

Mit bud er en Benekov R50 og måske 150.000,- på kontoen, alt efter hvor meget I laver selv.

Fyret koster knap 65.000,-. Dertil kommer evt. autopåfyldning, VVB, installation, nedgravning
af rør, indretning af fyrrum, og en stor silo. Siloen kan godt nok gå hen og blive ret stor, hvis
I vælger at den skal rumme et helt års forbrug. Jeg vil gætte på et årsforbrug på ca. 20 tons
træpiller, alt efter husenes isoleringsgrad, måske endda mere. 20 tons træpiller fylder ca. 30
m3., og en silo i den størrelse er ca. 2,5 meter bred, og ca. 10 meter høj :shock:

Man kunne også se efter andre mærker/modeller, men langt de fleste er kun godkendte til
træpiller. Benekov kan/er dog udstyret med autotænder, hvilket jeg mener er en stor fordel.
En anden mulighed er en Twinheat M40i, men det bliver det ikke billigere af :wink:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af jordvarmekongen » 11 apr 2010 21:21

Twinheat M40i er et rigtig godt bud.... mht pris ved jeg af JFK som er bruger i dette forum har et tilsalg som er værd at overveje. han opvarmer 600m2 med sit.
snak med ham icon_cheesygrin.gif
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Hans » 12 apr 2010 02:30

-tror jeg læste et sted at fyr med skubberist kan brænde flere brændsler end fyr med fast rist og fyr hvor forbrændingen sker i et rør. Her er Reka vel et bud eller bør vi holde os fra det?

M.h.t. hvor stor ydelse kedlen skal have, er jeg i tvivl. Benekov R50 og TwinHeat M40i, som I anbefaler, er jo begge kedler omkring 40 kW. Men ifølge listen her http://www.twinheat.dk/dk/beregn/find-k ... l-og-alder skal kedelydelsen være 90 kW. Det synes jeg lyder voldsomt…

Vi skal ikke have en 10 m høj silo new22 Mon ikke et års forbrug kan opbevares i et skrabeanlæg alá dette
http://www.twinheat.dk/dk/produkter/sil ... abeanlaeg/ ?
Mvh.
Hans

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af paw » 12 apr 2010 06:53

Jo, 90 kw lyder voldsomt. Det nemmeste er jo at lægge det forbrug sammen i har nu, altså alle 3 naboer, så har i et godt udgangspunkt.


Besvar