Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slager på min herd

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Slager på min herd

Indlæg af JBCO » 24 okt 2009 22:05

Hejsa

Jeg har en lige installeret en opop 418 kedel og en Scotte brænder. Jeg har købt bedre snegl med fast kerne end den originale.
Jeg bruger piller fra wood4you.dk som skulle være gode svenske piller. Jeg er ikke særligt imponeret en del af poserne vi i stykker og det tog næsten 3 uger at få dem leveret. Derudover er der rigtig meget smuld i poserne.

Jeg har slagger på min herd som jeg må skrabe væk hver tredie dag. Skyldes dette at sneglen tager smuld med op eller er det min blæser der står forkert. Jeg har ikke rette på indstillingerne i den skjulte menu.

Min snegl er meget effektiv den giver mere en 2,5 kg på 6 min, så min optændingsmængde er muligvis for høj, men dette skulle ved ikke give problemer når jeg først har fjernet slagger en gang efter optænding.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig

mange hilsner

JBCO


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Slager på min herd

Indlæg af Frank_Rasmussen » 25 okt 2009 20:05

Jeg har kender ikke styringen i en Scotte, så jeg ved ikke, om man kan sætte optændningsmængden ned.

(Man kan gøre det på den Woody, som jeg har; men det hjælper jo ikke dig. Jeg har stadigvæk ikke fået installeret Stokerkontrol; men måske kan man stille mængden der...det hjælper dig måske heller ikke....)

Jeg vil tro, at slaggerne skyldes træpillerne, også var det jeg kom til at tænke, at kompressor rens måske var noget for dig.

Se evt. http://www.pelletsburner.dk/ under Træpillefyr/Tilbehør, hvis siden virker, ellers på kig http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=707.

Kompressor rens er egentlig lavet til version 6 Woody-styringer. Men det skulle vel også kunne installeres på en Scotte med en billig kompressor (ca. 500 kr), et NBE kompressor rens sæt uden lydsvag kompressor (700 kr.), to tænd/stopure (vel 100 kr.) (et til at holde kompressor slukket om natten (nattero), og et til at udløse kompressor rensen f.eks en gang hver 10. time eller mindre), og et relæ af en slags til at begrænse rensningen til 2-3 sekunder.

Så skulle du vel nok klare nogle slagge-dannnende møj-piller :)

Din snegle giver næsten dobbelt så meget som min. Har den en lav hældning, som du kan evt. kan gøre mere stejl?

Det er sikkert bedre, at en snegl doserer jævnt, end at den doserer meget.

JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Slager på min herd

Indlæg af JBCO » 25 okt 2009 22:42

Jeg må prøve nogle andre piller næste gang. Er der nogen der har nogle gode anbefalinger til gode piller som leveres på sjælland.

Min snegl står i ca. 45 garder, men det er en i stål med fast kerne, der skulle være meget bedre end det der følger med til Scotte normalt. Jeg tror nu nok at den dosere præcist nok - hvilke symptomer skulle indekere at den ikke dosere jævnt?

Hvilke andre fordele er der ved kompresser rens - skal man rengøre mindre eller er det kun for at holde herden ren?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Slager på min herd

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 okt 2009 10:15

Jeg tror, at upræcis dosering kan vise sig ved, at skorstenrøgen til tider er synlig, og andre gange ikke er synlig.

Jeg har ikke fået min kompressor rens sat op endnu (for lidt trykluftledning, knækket skrue m.m... :twisted: ); men jeg tror, at det er for meget at håbe på at røgkammeret skal renses mindre. Det skulle da i givet fald være fordi, at forbrændningen bliver bedre og giver mindre sod.

JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Slager på min herd

Indlæg af JBCO » 26 okt 2009 19:38

Jeg har ikke oplevet at min røg har været synlig. Er der andre måder man kan se det på?


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Slager på min herd

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 okt 2009 21:04

Der er ikke meget statistiker i mig; men man kunne vel afveje 3 minutter i 5 eller 10 omgange, og bruge en lommeregner til at finde en standardafvigelse, som man lærte om i skolen.

Jeg synes svagt at mindes noget med, at hvis 66 % af målingerne ligger indenfor standardafvigelsen til hver side, så er det nogenlunde..ellers må vi jo have fat i en teenager til at forklare det :)

Ahov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 apr 2010 14:25
Mit fyr: Baxi Multiheat
Areal: 174
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sjælland

Re: Slager på min herd

Indlæg af Ahov » 08 apr 2010 15:01

Jeg tror, du kører med for lav forbrændingstemperatur eller du kan muligvis tilsætte lidt kalk - så får du lidt mere aske, men mindre slagger. Jeg har selv brugt både de svenske træpiller fra WOOD4YOU.dk og også Mk-træpillen i mit Baxi Multiheat helt uden problemer.

De har faktisk haft en rigtig god levetid og jeg har ikke fjernet aske særlig tit :great: - hvilket jeg er rigtig glad for. Så kunne jeg da også lide prisen i forhold til Baxien kører generelt rigtig godt uden større problemer.

Jeg mener, at have læst om et pillefyr, der bruger pyrolyse til at rense for slagger og aske - er der nogen, der kender noget til det?

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Slager på min herd

Indlæg af Lund » 09 apr 2010 09:33

Frank_Rasmussen » 25 Oct 2009, 20:05 skrev:Jeg har kender ikke styringen i en Scotte, så jeg ved ikke, om man kan sætte optændningsmængden ned.

(Man kan gøre det på den Woody, som jeg har; men det hjælper jo ikke dig. Jeg har stadigvæk ikke fået installeret Stokerkontrol; men måske kan man stille mængden der...det hjælper dig måske heller ikke....)

Jeg vil tro, at slaggerne skyldes træpillerne, også var det jeg kom til at tænke, at kompressor rens måske var noget for dig.

Se evt. http://www.pelletsburner.dk/ under Træpillefyr/Tilbehør, hvis siden virker, ellers på kig http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=707.

Kompressor rens er egentlig lavet til version 6 Woody-styringer. Men det skulle vel også kunne installeres på en Scotte med en billig kompressor (ca. 500 kr), et NBE kompressor rens sæt uden lydsvag kompressor (700 kr.), to tænd/stopure (vel 100 kr.) (et til at holde kompressor slukket om natten (nattero), og et til at udløse kompressor rensen f.eks en gang hver 10. time eller mindre), og et relæ af en slags til at begrænse rensningen til 2-3 sekunder.

Så skulle du vel nok klare nogle slagge-dannnende møj-piller :)

Din snegle giver næsten dobbelt så meget som min. Har den en lav hældning, som du kan evt. kan gøre mere stejl?

Det er sikkert bedre, at en snegl doserer jævnt, end at den doserer meget.
Jeg har selv lavet kompressorrens på mit fyr, et stykke Ø 10 rustfri stålrør der sidder ned i brændehovedet, en timer der åbner en ventil hver 4 time og giver et 5 sekunder langt pust. Det virker fortræffeligt.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Slager på min herd

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 apr 2010 18:44

Har du et link eller lignende til den timer, som du bruger?

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Slager på min herd

Indlæg af Lund » 09 apr 2010 19:19

Timer er sådan set et forkert navn, det rette er tidsrelæ som f.eks dette http://img-europe.electrocomponents.com ... 137-01.jpg. Jeg har et hav af dem liggende ifald nogen vil til at eksperimentere. Ventilen der aktiveres er sådan en her der ses til venstre på billedet http://www.tecnosud.com/photo/VALVOLE%2 ... AMOZZI.gif
Den slags ventiler er der en masse af rundt omkring hos nedbrydningsfirmaer, jernhandlere mfl og der koster de ikke mange ører.


Besvar