Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ombygning af centralvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Ombygning af centralvarme

Indlæg af tomfisch » 07 apr 2010 12:35

Jeg er ved at planlægge en ombygning af mit system, så det forhåbentligt bliver mere effektivt og kører (mere) automatisk. Min ekspansionsbeholder er tæt på at være underdimensioneret, så jeg overvejer helt at skifte den ud til en større. Men værre er at overløbsrøret frøs til i vinter, hvilket betød at vandet kom ud gennem udluftningen allerøverst oppe. Senere kom vandet så ned gennem loftet... :shock: Det regnede godt nogle minutter indtil jeg fik sat en spand under tanken oppe på loftet. Ved nærmere inspektion kan jeg se, at de tidligere ejere har haft samme problem tidligere, selvom den er isoleret, og der er lavet cirkulation til tanken. Derfor vil jeg flytte tanken ned i fyrrummet - under radiatorerne på første sal. Jeg vil ikke have trykekspansion på kedlen (for meget besvær med kølespiral, afløb mm), så jeg skal have en veksler og så trykekspansion på radiatorsiden (den kan sidde sammen med vvb i bryggerset, vvb sidder på radiatorstrengen). Er der nogen, der har forslag til, hvordan installationen skal strikkes sammen?

Jeg vil i samme forbindelse have en ventil, som automatisk åbner til vvb efter behov, men som også lukker, hvis der ikke er varme nok tilgængeligt. (Som det er nu, render jeg og skruer på haner. Af og til glemmer jeg det, og så kommer konen meget hurtigere ud af morgenbadet. :roll: ) Løsningsforslag?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Ombygning af centralvarme

Indlæg af tomfisch » 07 apr 2010 21:08

Hmm... Kan godt være det bliver lidt svært med åben ekspansion i fyrrummet. Er der nogen regler for hvor højt ekspansionsbeholderen skal sidde over akkutanken?

Nå, men her er ihvertfald et diagram over hvordan, det kunne se ud: (varmepumpen er til debat!)
centralvarmeombygning.doc
(35 KiB) Downloadet 144 gange
PS: Ernst Drastrup: Jeg har tyvstjålet et af dine diagrammer, som jeg så har ændret på. Håber ikke jeg har gjort noget ulovligt...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Besvar