Hans » 05 Apr 2010, 00:42 skrev:Eltænding, askesnegl, halvautomatisk rensning og jeg skal gi’ dig ska’ jeg, er vel alt sammen med til at gøre det besværlige stoker-arbejde meget nemmere. Men hvordan er økonomien i det? Jeg mener:
Man køber et anlæg til en given pris og sælger det nogle år senere til en lavere pris. Denne afskrivning skal sammen med brændselsomkostninger og vedligehold og drift af anlægget fordeles ud på den leverede energi. Og der fås en pris pr. kWh.
Er der lavet beregninger på om pris pr. kWh på et superanlæg som dit er højere eller lavere end f.eks. en billig pillebrænder, der går død og bliver skrottet efter nogle år eller en ”stenalderstoker” der ikke kan så meget, men kan det den skal og kan det i mange år (og dermed har en højere gensalgsværdi en den billige pillebrænder).
Der er sikkert mange, der har en mening og tror og føler at det ene eller det andet er det mest økonomiske. Men er der noget objektivt (Det er klart at det er svært at kapitalisere bekvemmeligheden ved ikke skulle rense kedel, tømme aske o.s.v. så lad os se bort fra det).
-Klaus Den halvautomatiske rensning. Er det noget med at trække i et håndtag engang imellem og så slet ikke tænke mere på kedel rensning? eller stikker der noget mere under stolen?
Jeg har hørt flere der beklager sig over eltændinger til stokerfyr, der med mellemrum brænder af. Er der noget nyt ved Benekovs tændingssystem?
Ang afskrivning og udregninger, jeg har ikke kendskab til nogle udregninger, men min pointe var i "gamle dage" KISS(Keep It Stupid Simple) med de fleste ting, men det er det ikke mere da min timeløn blev for lav til at lave bøvlet/arbejdet selv.
Så jeg tror meget det er meget hvor man er i sit liv, eller hvordan man har valgt at skrue sit liv sammen, hvad man vælger. For 4 år siden havde jeg(og konen) alm timelønsarbejde, masser af fridage og fri når man havde fri. Sådan er det ikke længere og prioiteringen er anderledes.
Lidt lissom biler nogle sværger til en gammel Mercedes W123 diesel eller en gammel Golf diesel, de koster ingenting, de kører millioner af kilometer man kan selv reparere dem og delene er billige. De giver helt sikkert den bedste totaløkonomi, men ikke bedste komfort. (Jeg kører i en KIA Ceed SW Sport, med ekstraudstyr)
Nemme at syne, men ikke nemme at synes om
Men for at vende tilbage til stoker verdenen, så syntes jeg at Benekov både har den gamle mercedes og KIA Sport.
Du kan få en L25 med korn brænder til ca25000 og en lisså meget komfort model du vil betale for
Valget faldt dog på S15 da den kan fyre næsten alt hvis økonomien vælter og askesnegl for komforten lige pt.
Den halv aut rensning er bare hiv i et håndtag og så ikke mere rensning, tror kun det er nødvendigt med hovedrengøring 2 gange årligt, den er selvfølgelig ikke på alle hedeflader, men der er jo en by pass på kedlen så du kan justere røgens temperatur ned. Så jeg har da en forventning om højere virkningsgrad end den gamle som tit bliver sjoflet med rengøring
Desuden kan du bygge på din Benekov med grej som dine behov viser sig. kriddosserer, vibrator, eltænding, kornbrænder.
Benekov bruger en varmeblæser ikke tændstav som mange pillebrændere, virker rigtig godt og er stabil.