Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 03 apr 2010 21:28

http://www.liagro.dk/files/manager/pris ... 2010-2.pdf
I bunden af denne prisliste er den, prisen er den samme med magasin som med arm og 3m snegl.
Og jeg skulle også lige ha kornkit og askesnegl. Dancedancer07.gif
Af en eller anden grund fik jeg også noget der hedder moms, det husker jeg ikke at have bestilt swoon.gif


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Landbo » 03 apr 2010 23:52

Klaus skrev:http://www.liagro.dk/files/manager/pris ... 2010-2.pdf
I bunden af denne prisliste er den, prisen er den samme med magasin som med arm og 3m snegl.
Og jeg skulle også lige ha kornkit og askesnegl. Dancedancer07.gif
Af en eller anden grund fik jeg også noget der hedder moms, det husker jeg ikke at have bestilt swoon.gif
Jamen takker da. Den prisliste jeg fandt på deres hjemmeside var fra 2009 og der var den sgu ikke. icon_cheesygrin.gif

Men men, otteoghalvtredsenhalv kg kr for en stoker uden eltænder er rigtig mange penge. Og dertil kommer de ekstra kr, til alt det andet du skal have monteret. Jeg håber du bliver rigtig glad for den.

Har du så opbevaringsplads til flisen du skal til at brænde af ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 04 apr 2010 08:17

Jamen hov eltænder er også med, mener den er standard :great:
Jeg har fundet flisen ca 2km fra hvor jeg bor, og med lidt høje sider kan traileren tage ca 4m2 så det bliver løsningen til start, ellers er korn jo også billigt.
Alsidigheden og muligheden for det billigste brændsel hvis man skulle miste sit arbejde..... OG OG OG minimalt svineri i kælderen pga askesnegl og halv aut rensning så jeg kan få et værksted dernede gjorde udslaget.
Og selvfølgelig at man ikke skulle ud og låne penge til byttet, den gamle Benekov PL27 har ca tjent sig ind 3 gange på 4 år :great:

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Hans » 05 apr 2010 00:42

Eltænding, askesnegl, halvautomatisk rensning og jeg skal gi’ dig ska’ jeg, er vel alt sammen med til at gøre det besværlige stoker-arbejde meget nemmere. Men hvordan er økonomien i det? Jeg mener:
Man køber et anlæg til en given pris og sælger det nogle år senere til en lavere pris. Denne afskrivning skal sammen med brændselsomkostninger og vedligehold og drift af anlægget fordeles ud på den leverede energi. Og der fås en pris pr. kWh.
Er der lavet beregninger på om pris pr. kWh på et superanlæg som dit er højere eller lavere end f.eks. en billig pillebrænder, der går død og bliver skrottet efter nogle år eller en ”stenalderstoker” der ikke kan så meget, men kan det den skal og kan det i mange år (og dermed har en højere gensalgsværdi en den billige pillebrænder).
Der er sikkert mange, der har en mening og tror og føler at det ene eller det andet er det mest økonomiske. Men er der noget objektivt (Det er klart at det er svært at kapitalisere bekvemmeligheden ved ikke skulle rense kedel, tømme aske o.s.v. så lad os se bort fra det).

-Klaus Den halvautomatiske rensning. Er det noget med at trække i et håndtag engang imellem og så slet ikke tænke mere på kedel rensning? eller stikker der noget mere under stolen?
Jeg har hørt flere der beklager sig over eltændinger til stokerfyr, der med mellemrum brænder af. Er der noget nyt ved Benekovs tændingssystem?
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Flunk » 05 apr 2010 08:02

Benekovs tændingssystem fungerer til UG+
Men koster vist også over 4000 kr.
Har selv brugt det, men er efterhånden gået over til at lade restgløderne optænde hver 6 time i sommertiden.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 05 apr 2010 08:53

Hans » 05 Apr 2010, 00:42 skrev:Eltænding, askesnegl, halvautomatisk rensning og jeg skal gi’ dig ska’ jeg, er vel alt sammen med til at gøre det besværlige stoker-arbejde meget nemmere. Men hvordan er økonomien i det? Jeg mener:
Man køber et anlæg til en given pris og sælger det nogle år senere til en lavere pris. Denne afskrivning skal sammen med brændselsomkostninger og vedligehold og drift af anlægget fordeles ud på den leverede energi. Og der fås en pris pr. kWh.
Er der lavet beregninger på om pris pr. kWh på et superanlæg som dit er højere eller lavere end f.eks. en billig pillebrænder, der går død og bliver skrottet efter nogle år eller en ”stenalderstoker” der ikke kan så meget, men kan det den skal og kan det i mange år (og dermed har en højere gensalgsværdi en den billige pillebrænder).
Der er sikkert mange, der har en mening og tror og føler at det ene eller det andet er det mest økonomiske. Men er der noget objektivt (Det er klart at det er svært at kapitalisere bekvemmeligheden ved ikke skulle rense kedel, tømme aske o.s.v. så lad os se bort fra det).

-Klaus Den halvautomatiske rensning. Er det noget med at trække i et håndtag engang imellem og så slet ikke tænke mere på kedel rensning? eller stikker der noget mere under stolen?
Jeg har hørt flere der beklager sig over eltændinger til stokerfyr, der med mellemrum brænder af. Er der noget nyt ved Benekovs tændingssystem?
Ang afskrivning og udregninger, jeg har ikke kendskab til nogle udregninger, men min pointe var i "gamle dage" KISS(Keep It Stupid Simple) med de fleste ting, men det er det ikke mere da min timeløn blev for lav til at lave bøvlet/arbejdet selv.
Så jeg tror meget det er meget hvor man er i sit liv, eller hvordan man har valgt at skrue sit liv sammen, hvad man vælger. For 4 år siden havde jeg(og konen) alm timelønsarbejde, masser af fridage og fri når man havde fri. Sådan er det ikke længere og prioiteringen er anderledes.
Lidt lissom biler nogle sværger til en gammel Mercedes W123 diesel eller en gammel Golf diesel, de koster ingenting, de kører millioner af kilometer man kan selv reparere dem og delene er billige. De giver helt sikkert den bedste totaløkonomi, men ikke bedste komfort. (Jeg kører i en KIA Ceed SW Sport, med ekstraudstyr)
Nemme at syne, men ikke nemme at synes om icon_cheesygrin.gif
Men for at vende tilbage til stoker verdenen, så syntes jeg at Benekov både har den gamle mercedes og KIA Sport.
Du kan få en L25 med korn brænder til ca25000 og en lisså meget komfort model du vil betale for :great:
Valget faldt dog på S15 da den kan fyre næsten alt hvis økonomien vælter og askesnegl for komforten lige pt.

Den halv aut rensning er bare hiv i et håndtag og så ikke mere rensning, tror kun det er nødvendigt med hovedrengøring 2 gange årligt, den er selvfølgelig ikke på alle hedeflader, men der er jo en by pass på kedlen så du kan justere røgens temperatur ned. Så jeg har da en forventning om højere virkningsgrad end den gamle som tit bliver sjoflet med rengøring :roll:
Desuden kan du bygge på din Benekov med grej som dine behov viser sig. kriddosserer, vibrator, eltænding, kornbrænder.
Benekov bruger en varmeblæser ikke tændstav som mange pillebrændere, virker rigtig godt og er stabil.
Vedhæftede filer
Tænder.JPG
Rens.jpg
Rens.jpg (3.36 KiB) Vist 1821 gange

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Hans » 05 apr 2010 21:56

Klaus Du har sikkert ret i at det med hvor meget arbejde man vil lægge i drift og vedligehold af et stokerfyr hænger sammen med, hvor man er i sit liv, og hvordan man prioriterer sin tid. Men skal det være nemt kan man jo ligeså godt køre med et fuldautomatisk pillefyr, et oliefyr eller aller nemmest elvarme. Når det vælges fra er det vel fordi det ikke kun er tid men også penge der prioriteres. Og så er vi jo tilbage til pris pr. kWh.

Flunk Vil det sige at du helt kan undgå pausefyring om sommeren ved at lade stokeren tænde op i gløderne med jævne mellemrum. Hvordan er forbruget sammenlignet med pausefyring?
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Flunk » 06 apr 2010 07:33

Mit forbrug sidste sommer var 5-8 kg pr dag til VVB og varme i gulv i badeværelse. Ved pausefyring, var tilsvarende forbrug større, men det største problem ved pausefyring var at kedlen blev sodet og men en anelse af glanssod i.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 06 apr 2010 08:05

Hans » 05 Apr 2010, 21:56 skrev:Klaus Du har sikkert ret i at det med hvor meget arbejde man vil lægge i drift og vedligehold af et stokerfyr hænger sammen med, hvor man er i sit liv, og hvordan man prioriterer sin tid. Men skal det være nemt kan man jo ligeså godt køre med et fuldautomatisk pillefyr, et oliefyr eller aller nemmest elvarme. Når det vælges fra er det vel fordi det ikke kun er tid men også penge der prioriteres. Og så er vi jo tilbage til pris pr. kWh.
Ikke helt kun pris pr. KWh, men også alsidighed, ting ændrer sig jo. Har du så pillefyr, el eller olie har du ingen alsidighed, kun muligheden for at betale det det koster.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Albert » 06 apr 2010 08:08

Når man laver regnestykket på hvad man gerne vil investere i komfort eller andet,er der en væsentlig faktor de fleste overser,---Skattevæsenet.
For at betale feks.20.000 kr for ekstraudstyr,skal man tjene ca. 40.000 kr.så kan man jo regne lidt på hvor meget andet der kunne købes for de 20.000,og hvor mange timer man skal arbejde for at tjene de 40.000 kr.sammenholdt med den ekstra 1/2 time, max pr.måned man skal bruge i fyrrummet.


Besvar