Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multistoker/Multikedel 20

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 23 mar 2010 15:09

Hej Klaus

Næ det er såmænd ikke for at røret bliver mere end at du kan lægge hånden og så mærke at det er "håndlunt".

Der har været nogle tilbage brændinger, som har taget farven af sneglerøret, men ellers som sagt så er det ikke noget der bliver varmt.

Det med ombygning kunne nok lade sig gøre, men de som er klogere end mig (og de findes skam :wink: ) siger at jeg skal have skiftet anlægget til et mindre der har en højere virkningsgrad, og med automat tænding samt et system der ikke kan lave tilbagebrænding.

Det sidste "tænder" mig helt vildt :great: Har prøvet at rense snegl m.m. efter vandingsanlæg har slukket ved tilbagebrænding. Det er noget rigtigt l... og tager en krig og en eftermiddag. ØV.

Tak for svaret.

Jønne


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 23 mar 2010 21:35

Hej Jønne.

Ja, der har'vist' været ild i brændslet, i sneglerøret en gang som Claus nævner. :) Det burde ikke kunne ske hvis pakningen på magasinlåget helt lufttæt og låget er lukket ordenteligt.

Ok med styringen. Må man spørge hvad du sætter iltprocenten til på styringen efter at have kallibreret iltproben ?

Og det er en ganske almindelig stoker som vi kendte den i gamle dage. icon_cheesygrin.gif Opbygningen ligner i øvrigt den jeg kører med, min herd sidder bare uden for kedlen og ikke halvejs inde som din.

Jeg tror ikke det bliver så nemt at 'parre' med stumper fra andre stokere selv om de ligner hinanden i opbygningen af herden. Men en hver smed med respekt for sit fag kan sagtens fabrikere en indsats til herden ud fra resterne. Hvis indsatsen stadig ikke kan holde, ville jeg personligt stærkt overveje, få den lavet af specialstål der kan holde til høje temperature.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 24 mar 2010 12:10

Hej Leif

Grunden til tilbagebrænding skyldes ganske enkelt at de bolte der sidder og holder fast på sneglen ved den motor der drejer sneglen, 2 gange har været knækket med det resultat at motor kører rundt, men sneglen står stille, og så kommer der ikke nogen piller frem, men blæser kører og slutresultat bliver en tilbagebrænding.

Og DET er IKKE sjovt :evil:
Nu er der et vand autosluk monteret som også virker, og det er et l.... job at rense pillemagasin / snegl / herd hvor alt er klistret sammen som kun træpiller der har ligget i "vandbad" kan gøre. Og det er ja altid sket om natten eller mens man er på job, så ordet "cement hårdhed" får en god mening når det bliver opdaget.

Sidste gang blev der lavet nye huller til sikringsbolte, og så skulle det virke. (Håber jeg).

Når du nu skriver "fabrikere en indsat til herden", hvad mener du så helt nøjagtigt?

Jeg har spurgt 3 forskellige smedefirmaer her i Holbæk, og alle svarede de ikke kunne forstå gennembrænding.
Og de ikke kunne lave en herd som den jeg har, nå jo muligvis og hvis - kunne måske prøve - men igen - og mange andre forbehold.

Dog EN ting som gik igen. Prisen!

Den kunne IKKE laves til den pris som jeg havde betalt hos Anders (4.500,- + moms) Nixen, det ville nok blive omkring, ja - tja , ja mon ikke, ja det er da ikke lige til at sige - men mon ikke at det vil ligge omkring (minimum) 6.000 + moms.

Så var jeg stået af.

2 x herder som hver holder ca. EN vinter, og med masser af usikkerhed omkring hvad der reelt set er grunden til at den brænder igennem herden, og så skulle jeg "prøve" mig igennem tilvirkede herder til "kæmpe beløb" (I mine øjne) uden at vide om det så også ville virke.

NUL det rækker min økonomi sgu ikke til.

Så jeg er gået i "tænkeboks" omkring at skippe det nuværende anlæg, og så starte fra scratch med et helt nyt anlæg monteret med autotænding + nul mulighed for tilbagebrændinger, og så tro på at det vil være "lykken".

Skal lige have tjekket ud hvad der er på markedet og det SKAL være et firma der laver service på sjælland.

Nå men den tid den glæde.

Jønne

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 25 mar 2010 20:09

01jb skrev:Hej Leif

Grunden til tilbagebrænding skyldes ganske enkelt at de bolte der sidder og holder fast på sneglen ved den motor der drejer sneglen, 2 gange har været knækket med det resultat at motor kører rundt, men sneglen står stille, og så kommer der ikke nogen piller frem, men blæser kører og slutresultat bliver en tilbagebrænding.

Motoren skal selvf. boltes fast på en forsvarlig måde. :wink:

Hvis du får en tilbagebrænding ud af det, er magasinet ikke lufttæt. Stokeren skulle blot gå ud.


Og DET er IKKE sjovt :evil:
Nu er der et vand autosluk monteret som også virker, og det er et l.... job at rense pillemagasin / snegl / herd hvor alt er klistret sammen som kun træpiller der har ligget i "vandbad" kan gøre. Og det er ja altid sket om natten eller mens man er på job, så ordet "cement hårdhed" får en god mening når det bliver opdaget.

Sidste gang blev der lavet nye huller til sikringsbolte, og så skulle det virke. (Håber jeg).

Man må da håbe at reperatøren har lavet et ordenteligt arbejde.

Når du nu skriver "fabrikere en indsat til herden", hvad mener du så helt nøjagtigt?

Mener det stykke firkantrør med påsvejst flance der er brændt itu.

Jeg har spurgt 3 forskellige smedefirmaer her i Holbæk, og alle svarede de ikke kunne forstå gennembrænding.

Det er muligt, men har de nogen praktisk erfaring udi sådanne noget ?

Og de ikke kunne lave en herd som den jeg har, nå jo muligvis og hvis - kunne måske prøve - men igen - og mange andre forbehold.

Dog EN ting som gik igen. Prisen!

Den kunne IKKE laves til den pris som jeg havde betalt hos Anders (4.500,- + moms) Nixen, det ville nok blive omkring, ja - tja , ja mon ikke, ja det er da ikke lige til at sige - men mon ikke at det vil ligge omkring (minimum) 6.000 + moms.

Så var jeg stået af.

Æ vil sgu osse stå af der. icon_cheesygrin.gif Det er nok de forkerte folk du snakker med der. Kan godt finde en adresse til dig, til en der kan lave en indsats af noget stål der kan holde.

2 x herder som hver holder ca. EN vinter, og med masser af usikkerhed omkring hvad der reelt set er grunden til at den brænder igennem herden, og så skulle jeg "prøve" mig igennem tilvirkede herder til "kæmpe beløb" (I mine øjne) uden at vide om det så også ville virke.

NUL det rækker min økonomi sgu ikke til.

Så jeg er gået i "tænkeboks" omkring at skippe det nuværende anlæg, og så starte fra scratch med et helt nyt anlæg monteret med autotænding + nul mulighed for tilbagebrændinger, og så tro på at det vil være "lykken".

Det vil det måske. Hvorfor ikke bare en ny herd med en eltænder. Har den samme stokerstyring som dig og den kører tilfældigvis glimrende med en eltænder.

Skal lige have tjekket ud hvad der er på markedet og det SKAL være et firma der laver service på sjælland.

Nå men den tid den glæde.

Det er min erfaring, at det ej heller er helt uproblematisk at være ejer af en faldstoker. Generelt kan en sådanne ikke lide støv og smuld mellem pillerne.

Jønne
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 28 mar 2010 11:00

Nå nu er weekenden endelig kommet med sommertid om hvad det så medfører :wink:

Nu ved jeg godt at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, specielt ikke når det er omkring stoker/træpillefyr, men der er noget af det som du skriver i dit svar Leif som jeg ikke helt forstår.

Tilbagebrænding:
Du skriver at hvis magasin er tæt nok så kan der ikke ske tilbagebrænding.

Jamen når anlægget kører og snegl pludselig stopper, så stopper blæser jo ikke, og sådan som jeg har oplevet det, så virker det at blæser kører, og der kommer så luft til de piller der ligger i sneglen / herden, og de brænder så den modsatte vej, idet der ikke kommer piller frem.
Så bliver mellemstykket før herden ikke bare håndlun, den bliver "varm" så det vil noget, og så er der jo en føler på det stykke hvori sneglen ligger fra magasinet og frem til herden.
Denne føler siger "hov her er varmt!" og aktiverer så slukningsanlægget der sender vand ned i det rørstykke der er mellem magasinet og herden.
Og så har jeg den store glæde af rensning af magasin, mellemrør, snegl og herd :(
I øvrigt har jeg en slange der går fra blæser monteringen og op i toppen af magasinet, så om der kommer luft ind eller om den trækker luft ud, tja det ved jeg faktisk ikke.

Hvis du fortsat mener at den ikke skal kunne lave tilbagebrænding, så prøv lige at forklar mig hvad jeg gør forkert.

Den adresse du har, den må du meget gerne sende til mig, og jeg vil på ingen måde afvise at de som jeg har været i kontakt med ikke har den store viden omkring pillefyr. MEN jeg får stadigvæk en forundring i stemmen fra eksperter, når jeg taler med 2 firmaer der HAR erfaring med sådanne anlæg, og her fortæller at en herd på 10 mm stål er gennembrændt på under 6 måneder. (Standard svar = Det kan ikke lade sig gøre!) Når de så ser virkeligheden fra mine billeder, så bliver de helt tavse og der kommer nul forklaring!!!!

Det skal dog retfærdigvis siges at Anders der sælger stoker anlæg og som tidligere lavede service på anlægget, har sagt mere end EN gang at anlægget er for stort til kun at køre på træpiller og mit lille forbrug. Så det var Anders der sendte den første ide op i luften om at det måske ville være det bedste at skifte til et "fuld automatisk" anlæg.
Og jo der er nogle af disse anlæg der ikke er så vilde med smuld, men det må jeg høre fra erfaringer fra andre som har sådanne anlæg.

Om det så skal være nyt eller om jeg skal prøve en ny herd / et firma der kan og vil servicere anlægget, ja det er vel et spørgsmål om økonomi.

Glæder mig til at prøve den adresse du har.

Jønne

Ps. Jeg har et ordsprog:

Fordi noget altid har været lavet forkert bliver det jo ikke mere rigtigt af den grund :great:


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Ollii » 28 mar 2010 11:18

01jb skrev:Den kunne IKKE laves til den pris som jeg havde betalt hos Anders (4.500,- + moms) Nixen, det ville nok blive omkring, ja - tja , ja mon ikke, ja det er da ikke lige til at sige - men mon ikke at det vil ligge omkring (minimum) 6.000 + moms.

Så var jeg stået af.
forstår jeg nu også godt. Fik for 2 år siden lavet ny herd til mit anlæg hos den lokale smed. Jeg mener jeg gav 1200 inklusiv moms lavet i varmefast plade der ikke viser mindste tegn på tærring/gennembranding endnu.
Den blev endda lavet i smedens jule ferie så han ekstra var kaldt ind på job.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 28 mar 2010 20:44

01jb skrev:Nå nu er weekenden endelig kommet med sommertid om hvad det så medfører :wink:

Nu ved jeg godt at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, specielt ikke når det er omkring stoker/træpillefyr, men der er noget af det som du skriver i dit svar Leif som jeg ikke helt forstår.

Tilbagebrænding:
Du skriver at hvis magasin er tæt nok så kan der ikke ske tilbagebrænding.

Jamen når anlægget kører og snegl pludselig stopper, så stopper blæser jo ikke, og sådan som jeg har oplevet det, så virker det at blæser kører, og der kommer så luft til de piller der ligger i sneglen / herden, og de brænder så den modsatte vej, idet der ikke kommer piller frem.

Forudsat dit magasin er helt lufttæt så går stokeren bare ud. Den forrige stoker jeg havde, var magasinet ikke lufttæt da jeg satte den op. Fyrede med savsmuld, der nok er noget af det værste til at brænde tilbage. Efter et par kraftige tilbagebrande med tilhørenede røgeksplotioner lavede jeg et nyt lufttæt låg og det stoppede tilbagebrandene. Bemærk at det er over 25 år siden og der var overhovedet ingen sikkerhedsregler der skulle opfyldes og skorstensfejeren så en stoker for første gang. icon_cheesygrin.gif

Så bliver mellemstykket før herden ikke bare håndlun, den bliver "varm" så det vil noget, og så er der jo en føler på det stykke hvori sneglen ligger fra magasinet og frem til herden.
Denne føler siger "hov her er varmt!" og aktiverer så slukningsanlægget der sender vand ned i det rørstykke der er mellem magasinet og herden.
Og så har jeg den store glæde af rensning af magasin, mellemrør, snegl og herd :(

Tilbagebrandssikringen virker jo som den skal. :)

I øvrigt har jeg en slange der går fra blæser monteringen og op i toppen af magasinet, så om der kommer luft ind eller om den trækker luft ud, tja det ved jeg faktisk ikke.

Ohhhhhhh, så kan jeg godt forstå du får et problem når sneglen stopper ! Det er ligegyldigt om den blæser eller suger fra magasinet. Visse andre fabrikanter har prøvet at lave noget af det samme og har sløjfet systemet ret hurtigt pg. af, ja gæt. :P

Hvis du fortsat mener at den ikke skal kunne lave tilbagebrænding, så prøv lige at forklar mig hvad jeg gør forkert.

Det er ikke dig der gør noget forkert, stokeren er bare fejlkonstrueret.

Den adresse du har, den må du meget gerne sende til mig, og jeg vil på ingen måde afvise at de som jeg har været i kontakt med ikke har den store viden omkring pillefyr. MEN jeg får stadigvæk en forundring i stemmen fra eksperter, når jeg taler med 2 firmaer der HAR erfaring med sådanne anlæg, og her fortæller at en herd på 10 mm stål er gennembrændt på under 6 måneder. (Standard svar = Det kan ikke lade sig gøre!) Når de så ser virkeligheden fra mine billeder, så bliver de helt tavse og der kommer nul forklaring!!!!

Nu skal man jo passe på hvad man skriver men....... icon_cheesygrin.gif

Det skal dog retfærdigvis siges at Anders der sælger stoker anlæg og som tidligere lavede service på anlægget, har sagt mere end EN gang at anlægget er for stort til kun at køre på træpiller og mit lille forbrug. Så det var Anders der sendte den første ide op i luften om at det måske ville være det bedste at skifte til et "fuld automatisk" anlæg.
Og jo der er nogle af disse anlæg der ikke er så vilde med smuld, men det må jeg høre fra erfaringer fra andre som har sådanne anlæg.

Om det så skal være nyt eller om jeg skal prøve en ny herd / et firma der kan og vil servicere anlægget, ja det er vel et spørgsmål om økonomi.

Glæder mig til at prøve den adresse du har.

Ok Jønne. Sender dig en PB med mit tlf. nr. Det er nok nemmest at jeg lige snakker med dig og så får du adresse og nr. på manden.

Jønne

Ps. Jeg har et ordsprog:

Fordi noget altid har været lavet forkert bliver det jo ikke mere rigtigt af den grund :great:

Det er sgu helt rigtigt.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Hoffe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 jan 2008 22:24
Mit fyr: Green Heat 16 + 20KW Alcon 6 Combi
Areal: 188m2+101m2+60m2
Brændsel: Flis/Pille mix (Ikea Køkkener)
Dagligt forbrug: 15 kg September
Årligt forbrug: ca. 8-10 Tons
Geografisk sted: Sindal
Kontakt:

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Hoffe » 27 sep 2010 21:54

01jb » 24 Mar 2010, 12:10 skrev:
Dog EN ting som gik igen. Prisen!

Den kunne IKKE laves til den pris som jeg havde betalt hos Anders (4.500,- + moms) Nixen, det ville nok blive omkring, ja - tja , ja mon ikke, ja det er da ikke lige til at sige - men mon ikke at det vil ligge omkring (minimum) 6.000 + moms.

Så var jeg stået af.
Hej Jønne.

Faldt lige over denne tråd da jeg selv har en nyere udgave af Multi 400 (Som Anders selv laver = Green Heat 400).

Jeg mener helt sikkert at Anders's liste pris på et nyt brænderhoved (Hærd) koster 3.500,- + moms. Det har det kostet siden 2006 og jeg mener 100% at prisen er uændret i modsætning til næsten alle andre varer i hele DK.

Efter at have læst det meste af tråden syntes jeg det lugter lidt af at du dels har et utæt magasin og at dit forbrug er for alt for lavt til dit brænderhoved. Jeg syntes du skulle overveje at få et 16 KW (eller mindre) brænder hoved til din Multi 400.

Anders har lavet en ny type brænderhoved i varme fast rustfrit stål som koster det samme (3.500,- + moms). Jeg har kørt med et neddroslet 16 KW af den nye type og er MEGET tilfreds med det. Anders har droslet det ned til hvad der svarer til ca. 12 KW hvilket har hjulpet rigtig meget. Jeg havde oprindeligt selv et 16 KW anlæg men det var lidt overdimensioneret i forhold til mit forbrug. Jeg varmer på ca. 350 m2, og der klarer det nye 12 KW brænderhoved rigtig fint med god forbrænding. Hvis det kniber lidt når det er rigtig kold smækker jeg 16 KW brænderen på igen.

Prøv at gi Anders et ring angående hans nye rustfrie brænderhoved, og hør evt. om at få et 12 eller 16 KW i stedet for dit 20 KW.

Jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig lidt i den kommende sæson.
MVH Hoffe
Kører nu uden "Follow Blower" funktionen. Dvs. ren ilt styring :-)
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=343

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 28 sep 2010 09:43

Hej Hoffe

Tak for input, dog vil jeg sige at når Anders har skrevet faktura til mig, så er prisen fastsat til kr. 4.500,-

M.h.t. den nye model som Anders laver, så er det jo helt rigtigt at det er en videreførelse af den gamle model som Jens lavede i tidernes morgen, og jeg er ikke i tvivl om at det fungerer.

MEN og der er et men. Jeg har ikke brug for et stoker anlæg idet jeg alene fyrer med træpiller, det er p.g.a. jeg ikke har tid til andet og det er for mig et must at have et anlæg der "passer sig selv" så meget som muligt.

Om Anders så skulle have en kunde på Djævleøen i hukommelse omkring et neddroslet anlæg, ja det er så en anden snak, men han har nok fået nok af kunder der "brokker" sig. Nej jeg tror faktisk at Anders er kommet til den erkendelse at han ikke skal sælge anlæg steder hvor han i øvrigt ikke kommer og vil lave service, og det er i min verden en fin beslutning, respekt for det.

Hilsen

Jønne

Nu er jeg ved at forhandle med diverse firmaer om levering og montering af nyt anlæg, så jeg håber at den kommende vinter vil vise at et træpilleanlæg (udover alm. rensning) kan passe sig selv.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 30 sep 2010 10:09

Hej igen Hoffe

Nu er verden jo ikke større end den er, og jeg har faktisk lige talt med Anders som fortæller at han rigtigt nok har lavet en ny type herd til Multi 400/200 som også han mener kan bruges på mit nuværende anlæg og det er da immervæk noget billigere end et helt nyt anlæg med kedel og opsætning og jeg skal komme efter dig m.m. :great:

Jeg kan se at der sket en "misser" omkring pris på herd. Pris er naturligvis incl. moms. :oops:

Hilsen

Jønne


Besvar