newbe scotte spørgsmål.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Hej Folkens.

Jeg har læst lidt med her på sidelinien, og fik endelig taget mig sammen til at skifte mit gamle olie fyr ud med et pillefyr.
Jeg monterede i weekenden mit nye anlæg og fik det til at køre.
Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg har søgt lidt på men har ikke kunne finde et "rigtigt" svar så jeg prøver lige her for at komme godt igang.

Fyret: Scotte 16kw, monteret på opop430 kedel.
Jeg har monteret træk stabilasator i min skorsten og sat den på 10.
Første gang: Jeg målte "6min" piller af og tastede det i autoberegningen.
Her efter tændte den op og røg godt fra eltænderen (gætter på der skulle brændes en overflade af på den).
Der kom ild i det og det kørte som det skulle.

Jeg lod det køre i et par timer og slukkede det herefter igen, da det var sen aften og jeg skulle have lavet om på et par rør.
Næste morgen da jeg skulle tænde fyret igen, startede det med at springe sikringen inde i boksen.. jeg kom på tanken og fik en ny. den startede så igen uden at springe sikringen.
Fyret kom op i drift temperatur (60) og det gik så i "stop" efter som pause.
Herefter kom problemerne igen. Fyret begyndte nu og slå hpfi relæet fra når det skulle tænde op, dette gjorde det 3 gange, jeg havde tænderen ude og satte den igen så tændte den. Jeg har ikke set dette problem siden da.
Men hvad kan skyldes at den først springer sikringe i boksen og lidt senere knalder hpfi`en?

mit næste spørgsmål er om det kan passe at brænderen ikke skal ind og slutte tæt mod flancen ind til fyret ?
Når jeg montere brænderen på flancen, kan jeg kikke ned ved isolerings båndet og se lyset fra flammen. skal man kunne det ?

Mit næste spørgsmål kommer omkring pausefyring.
Jeg syns og kunne læse at det ikke er ngoet man anbefaler og bruge, men hvad skal man så?
Er måden og lade det køre "start-stop" eller hvordan? Jeg kan se at når det når 60g så køre den på 10% drift og bliver deromkring, men på et tidspunkt når den de +5g som jeg har sat den til at stoppe ved.
Hvad er best praksis?

Jeg skal i dag montere røg føler og datakabel til den, er der andre gode råd jeg burde følge for at få det kørt ordentlig ind?


På forhånd tak

Tommy

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af Sonata »

Tillykke med fyret - det bliver du helt sikkert glad for.

Det lader til, at du er kommet rimeligt godt fra start, men det er selvfølgelig surt når tingene driller.
tommyhej skrev: Jeg har monteret træk stabilasator i min skorsten og sat den på 10.
Godt!
tommyhej skrev: Første gang: Jeg målte "6min" piller af og tastede det i autoberegningen.
Når det nu har kørt en 14 dages tid, så bør du afveje igen. Til den tid er sneglen slidt glat, og vil derfor typisk give lidt færre piller end ved 1. opstart.
tommyhej skrev: Fyret begyndte nu og slå hpfi relæet fra når det skulle tænde op
Som du selv er inde på, så ligger fejlen nok i eltænderen. Jeg har haft en enkelt, som slog relæet selv om den var helt ny. I skraldespanden med den, og prøv en anden... Jeg fik den byttet uden vrøvl, i øvrigt. Når det hjælper at tage den ud og ind, så er det nok noget med tilledningerne - men det kan ikke betale sig at rode med, det sker igen før eller senere.
tommyhej skrev: mit næste spørgsmål er om det kan passe at brænderen ikke skal ind og slutte tæt mod flancen ind til fyret ?
Nu er det par år siden jeg monterede mit fyr, men jeg husker også at kunne se ild ved pakningen. Fløjmøtrikkerne skulle spændes overraskende hårdt, i hvert fald første gang. Man er jo nervøs for at knække noget, men med mindre noget er decideret skævt, så skal du altså kunne spænde den til ved håndkraft. Husk at "fløjene" skal stå lodret, ellers kan kassen ikke komme på.
tommyhej skrev: Jeg syns og kunne læse at det ikke er ngoet man anbefaler og bruge, men hvad skal man så?
Pausefyring bør som hovedregel undgås, start/stop er bedre - forudsat din eltænder virker :-). Endnu burde det være koldt nok til at du kan køre hele døgnet, så måske er din mætning lidt høj i lavlast. Med trækstabilisator kan du sætte skorstenstræk til 0 eller 1, så doseres der lidt mindre i det lave område. Du kan også øge driftdifference til 10 grader, og pausedifference tilsvarende - det sparer lidt på eltænderen at temperaturen får lov at svinge 20 grader.

A propos eltænder: Man kan forlænge dens levetid lidt ved at sætte tænderens effekt ned til 70-80 procent, samt lys-grænsen til 5 lux.
mvh Tom
Fyrdata
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Tak for svaret, jeg har nu prøvet og sætte skorstens trækket i autoberegning ned til 2 og har sat min temperatur på 55 og "tilladt" den 10g i differense.

I morgen skifter jeg lige el tænderen og slår pause funktionen fra.
Jeg vil lige ledes forsøge og skaffe en pc som kan stå og samle data ind fra den.

hvilke data skal der bruges for at jeg kan få lidt guide til at indstille den mere præsis ?


Vh
Tommy
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af paw »

Når du har en trækstabilisator er det bedst at stille skorstenstræk til 0 eller 1, så får du et mindre bål når den kører på 10% og så undgår du den går 10 gr over settemp og slukker.
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af paw »


tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Hej paw.

Tak for svaret og linket, jeg vil få tjekket eltænderen, men siden jeg havde den ude sidst har den virket som den skal.

Jeg har sat skorstens trækket ned til 1 nu, og så må vi se hvad den siger.

Jeg er også kommet i tvivl om hvad det var den pind som er bag på fyret er. når jeg skubber den ind så stiger røg temperaturen og ude falder den.. hvad skal den være for bedste drift ?

Jeg har også fået sat gang i at booke sådan opstartes besøg, og forhåbentlig derved få lidt hjælp til at styre mig ind på de rette indstillinger.

lige pt ser det ud til jeg bruger ca 24 kg i døgnet, og jeg har kun 1 radiator og 3 rums gulvvarme samt vandbeholder koblet til.
Men jeg har netop fået installeret en pc som kan stå og logge nogle data.
For de intr kan det ses på: http://tommyhejlskov.dk/fyr/

Kommentar modtages altid :)

/Tommy
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af paw »

Pinden bag på fyret skal være rykket ud, det gælder om at få røgtemperatur så langt ned som muligt. MEGET fine kurver må jeg sige, men prøv lige at sætte dit skorstenstræk til 0. Opstartsbesøg er en god ide.
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

Pinden havde jeg også hevet ud, var blot kommet i tvivl om hvad jeg fik af vide da jeg købte det:)

kurverne er ikke ret gamle endnu, så om et døgns tid vil man bedre kunne se dem tror jeg.
Har netop sat trækket ned til 0 nu.



/Tommy
tommyhej
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21 mar 2010 13:31
Mit fyr: Scotte 16kw, opop430
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8200
Geografisk sted: Århus

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af tommyhej »

det har nu kørt et lille døgns tid, og jeg undre mig over om det er normalt at kurven for lyset svinger så kraftigt ?

http://www.tommyhejlskov.dk/fyr/
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: newbe scotte spørgsmål.

Indlæg af paw »

Det er helt normalt, når den kun kører på 10-30%.

Besvar