Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af MichaelK » 20 mar 2010 13:20

Hvordan kan det være useriøst at påstå, at jordvarme er dyrer i drift end pillefyr?

Du komme jo selv med argumenterne for selvsamme påstand. Du har jo også selv
konstateret, at jordvarme ikke egner sig særligt godt til opvarmning med radiatore.
Det hænger jo i høj grad sammen med den lavere fremløbstemperatur. Skal man
have det optimale ud af jordvarme i et ældre hus, så kan investeringsomkostningerne
jo nærme sig et nærmest astronomisk beløb, sammenlignet med en pillefyrsinstallation.

Hvis radiatorene eksempelvis skal skiftes ud med gulvvarme, så kan det altså godt
gå hen og blive rigtigt dyrt. Dertil vil man sandsynligvis finde det nødvendigt, at
efterisolerer over hele huset. Når så driftomkostningerne samtidig ligger 3-4000 kr.
højere for jordvarme end pillefyr (dine egne tal), så får man altså svært ved at
hente investeringen hjem igen.

Jeg kan konstatere at jordvarmeanlæg bedst egner sig til nybyggeri, fremfor
renovering af et ældre hus. Med mindre der altså er gulvvarme i huset i forvejen, så
hjælper det jo lidt på det.

Og så er der jo lige det med el-priserne. De skal jo ikke svinge ret meget, før det
viser sig i varmebudgettet. Som det ses i grafen herunder, så er elprisen jo steget
noget, der ligner 20% på 3 år (2006-2009). Samme prisstigning har jeg ikke oplevet
at træpillerne har været udsat for. Jeg giver stort set det samme for træpiller nu,
som da jeg startede i 2007.

Billede



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Meldgård » 21 mar 2010 06:20

Det kunne måske være en fordel hvis Micahel,k`s indlæg i højere grad var baseret på konkret viden fremfor teori.

Hvis du tar pillepriserne over de seneste 10 år er de steget mere end 300 %
Det kaldes markedsanalyse Michael

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af søren ø » 21 mar 2010 12:06

Mere end 300 %. Det lyder vildt :shock:
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

JFK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af JFK » 21 mar 2010 12:11

hvor har du den prisstigning på 300 % fra ? :roll:
dette er fra egen erfarring købte 6 tons træpiller 8 mm i 1999 indblæst i silo til 1050 kr incl moms og igen okt. 2009 træpiller 6 mm til 1800 kr pr tons ind blæst altså en stigning på ca 72%
hvad gav man for olie i 1999 ca 4000 kr og i 2009 ca 8000 kr altså en stigning på 100 %
en lille hurtig udregning på varmepumpe havde jeg en som skulle bruge udregnet ca 24000 kw til et års forbrug til opvarmening og hvis pumpen har et cop på 1-4 vil det sige han ca skulle bruge 6000 kw strøm og hvis strøm koster idag 2 kr/kw vil det blive en udgift på 12000 kr på årsforbrug.
hvis man omregner det i træpiller hvor træpillen har enværdi på 5 kw pr/kg vil det give et årsforbrug på ca 4800 kg træpiller altså en udgift på
4800x1800 = 8640 kr og hvis man evt får træpllerne i sække a 2000 kr pr tons vil det koster 9600 kr
så kort af det lange vil det ca give en årlig besparelse på mellem 3360 kr og 2400 kr på et ca årsforbrug i forhold til at køre med varmepumpen.
det vil sige omregnet i % vil man spare mellem 20% og 28% i forhold til varmepumpen.
hvis man også tager forbruget i olie i forhold til at man har et årsforbrug på 24000 kw vil det sige at man ca skulle bruge 2400 ltr x 8 kr =19200 kr
det vil så give en årlig besparelse på mellem 50% og 55% i forhold til at at bruge piller
kort af det lange er det langt det billigste at fyre med træpiller i forhold til olie og varmepumpe :great:

mvh

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af MichaelK » 21 mar 2010 13:41

Meldgård » 21 Mar 2010, 06:20

......

Hvis du tar pillepriserne over de seneste 10 år er de steget mere end 300 %
Det kaldes markedsanalyse Michael


De 300% kan man da ikke kalde markedsanalyse?????

Det kan i bedste fald kaldes et fejlskøn :P



Mvh.



PS.: JFK. Jeg kan ikke se du har indregnet kedelens virkningsgrad. Men ellers er jeg enig med dig icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


JFK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af JFK » 21 mar 2010 17:17

ja det er selvfølgelig rigtig de tal som er nævnt er direkte om sat ved 100 % udnyttelse så man skal lige tage højde for udnyttelse % på træpille fyret og dit tilfælde michael vil du evt få et mere forbrug på 192 kg træpiller mere
for at lev de 24000 kw på en kedel som din med en virknings grad på ca 96 %

mvh

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af jordvarmekongen » 21 mar 2010 21:37

MichaelK » 20 Mar 2010, 13:20 skrev:Hvordan kan det være useriøst at påstå, at jordvarme er dyrer i drift end pillefyr?

Du komme jo selv med argumenterne for selvsamme påstand. Du har jo også selv
konstateret, at jordvarme ikke egner sig særligt godt til opvarmning med radiatore.
Det hænger jo i høj grad sammen med den lavere fremløbstemperatur. Skal man
have det optimale ud af jordvarme i et ældre hus, så kan investeringsomkostningerne
jo nærme sig et nærmest astronomisk beløb, sammenlignet med en pillefyrsinstallation.

Hvis radiatorene eksempelvis skal skiftes ud med gulvvarme, så kan det altså godt
gå hen og blive rigtigt dyrt. Dertil vil man sandsynligvis finde det nødvendigt, at
efterisolerer over hele huset. Når så driftomkostningerne samtidig ligger 3-4000 kr.
højere for jordvarme end pillefyr (dine egne tal), så får man altså svært ved at
hente investeringen hjem igen.

Jeg kan konstatere at jordvarmeanlæg bedst egner sig til nybyggeri, fremfor
renovering af et ældre hus. Med mindre der altså er gulvvarme i huset i forvejen, så
hjælper det jo lidt på det.

Og så er der jo lige det med el-priserne. De skal jo ikke svinge ret meget, før det
viser sig i varmebudgettet. Som det ses i grafen herunder, så er elprisen jo steget
noget, der ligner 20% på 3 år (2006-2009). Samme prisstigning har jeg ikke oplevet
at træpillerne har været udsat for. Jeg giver stort set det samme for træpiller nu,
som da jeg startede i 2007.

Billede



Mvh.
jeg har ikke påstået at jordvarme ikke dur sammen med radiator, for det kan fungere glimrende men det vil altid være en sag der skal vuderes på det gældene sted.
jeg forhandler EviHeat som kan levere op til 65 grader i fremløbstemp. og kan levere en cop op til 7 dog i forbindelse med sol, da den forvarmer brinen gennem solfangeren inden det går i varmepumpen.

man skal også lige se på det med virkningsgraderne lidt mere kritisk, et fyr som michaels har muligvis en virkningsgrad på 96 eller 97 men det har intet at gøre med årsvirkningsgraden som er betydelig lavere. den har ikke 96 i virkningsgrad i hele spekteret og ved opstart og nedlukning, ligesom af en varmepumpe er inefektiv de første sek ved en start inden den får sat tryk på kølemidlet.

2 kr pr kw/h, hvad med den afgiftnedsættelse man får nar man har varmepumpe husk den!! 8,4øre ja det er dog ikke noget man blir rig af.

ikke for at skal gå i små sko men 1kg træpiller=4,9kw/h det ganger man så med årsvirkningsgraden som ikke er 96%
årsvirkningsgraden kan man kun regne ud ved at bruge graddage. det bruger jeg når jeg skal lave en varme og økonomiberegning til kunder, jeg kan jo ikke sige at jordvarmeanlægget har en cop påxx da denne helt afhænger af hvad anlægget skal levere og hvad varmeoptageren har at arbejede med.

en kedel som michaels vil på sjælland koste i omegenen af 115,000 incl sug dog uden extern silo. en silo fra geoplast koster fra 10,000-55,000 ex moms ifl deres prisliste og den billigste kan kun rumme 1,7 t altså typisk for lidt til et helt år.
så med hensyn til tilbagebetalingstid så tror jeg det står rimelig lige med den løsning jeg kan levere en jordvarme 7,3kw incl vvb 200L slanger nedgravning moms og alt færdig installation til 115,000 og hvis vi så siger at siloen koster 25,000 incl moms så kan jeg levere en 12kw.

og så er der nok nogle der vil sige: vi laver selv vores silo vi vil da aldrig gi 25,000.....NEJ men nogle graver også selv deres jordslanger ned og sparre 35,000 kr

ydermere så er solseller i en rivende udvikling og jeg vil tro at man inden for 5 år kan købe den slags til fornuftige penge.

mht udregningen er der jo flere huller kan jeg se:
24000kwh er ikke = 2400L olie da der heller ikke er taget højde for virkningsgrad. 24000kwh divideret med 1000 da 1 L olie svare til 10kwh så dividere vi igen med ex 0,8(virkningsgrad på 80%)=3000L olie

pillefyr:
3000L olie x 2,1=6300 kg træpiller a 2kg kilo i sække=12,600 kr (2,1 er ikke en dybere beregning men taget her inde fra dette site)

jordvarme:
24.000kwh divideret med en cop på 4=6000kwh x 1,90kr (rabat på el fratrukket)=11,400kr


SÅ NEJ det korte af det lange er IKKE af det er billigere med piller i forhold til jordvarme.

MEN jeg kender dog ikke baggrunden for nævente hus.

og hva så hvis regeringen nu ligger afgift på træpiller og bla bla bla
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

HNN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 mar 2010 23:50

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af HNN » 21 mar 2010 22:18

Jeg fik sgu da sat gang i tingene, da jeg foreslog jordvarme ! Griner ! I snakker hele tiden penge ! Nu kender jeg ikke alder på vedkomne, som skal have ny varmeforsyning ! Og er egentlig også lige glad. MEN, hvis det var mig, så valgte jeg helt klart jordvarmen. Også selv om den var nogle få tusinde kroner dyrere i drift om året ! Ene og alene af den grund, at der er ikke noget arbejde med den ! Man skal ikke rense fyr, eller have nogen til at kigge efter pisset, imens man er på ferie eller lignende ! Der er ikke noget støv eller udgifter til skorstensfejer eller lignende. Det er bare nemt ! En af mine venner har en fabrik, hvor kalofaire opvarmer hallen. Og der sker via jordvarme. Der har været en rivende udvikling inden for jordvarme de seneste år. Og i dag, hvor familie prioriterer mere fritid sammen. Ja så er jeg ikke i tvivl ! Nu vil den kvigge læser nok sige: "Du har halmfyr. Det er da ikke nemmere !" Det er også rigtigt. Men jeg har flere ejendommen, som jeg varmer op. Og halm fra egen mark, er en del billigere end træpiller !
Til sidst vil jeg lige sige: Jeg tilbyder nedpløjning af jordvarmeslanger, til noget billigere pris end den traditionelle nedgravning. Og ødelægger langt mindre. Også i allerede etablerede haver ! Se mere på www.hnn.dk

Hans

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af jordvarmekongen » 21 mar 2010 22:35

hej Hans.

fin maskine du har der. jeg har før fået pløjet af maskinstation på en fucker stor john deer.
som sagt forhandler jeg bla Evi Heat og os forhandler imellem leder efter en som måske kunne nedgrave/pløje slanger for os alle. det er kun på tale plan men det kunne jo være en fordel at bruge det samme firma både mht pris men vigtigst kvaliteten af arbejdet. jeg ved at impotøren af evi heat i dk er obs på dette så vi alle kan levere til gode priser og kvalitet.
hvis det var noget kan du kontakte mig her på denne side: kirkevangenergi.dk
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Meldgård » 22 mar 2010 11:08

JFK ,hvis man vil sammenligne priser skal man bruge sammenlignelige tal,det fremgår jo ikke af det du skriver hvad træpillerne kostede i 99 og 09?

Og til den altvidende MichaelK.????
Når man som jeg i det daglige skal bruge konkrete tal på mangt og meget,er man nød til at forholde sig til fakta,og her har man jo noget der hedder Danmarks Statistik,der kan man få svår på bla. hvad der rører sig inden for handel og produktion,samt prisudvikling.

De priser man finder i DK. Statistik er ikke baseret på FEJLSKØN,men på MARKEDSANALYSE,men hvis du mener Danmarks Statistik er på vildspor,vil de sikkert sætte pris på at blive gjort opmærksom på det


Låst