Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Meldgård » 18 mar 2010 20:39

R 15 kan eftermonteres med eltænder
For at fyre med korn i R 15 behøver man ikke så meget tingel tangel,til en masse penge,blot en kornbue til 400 kr,så kører det .
Jo mere teknisk,jo mere bøvl


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 mar 2010 22:21


Slettet 4813

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Slettet 4813 » 19 mar 2010 07:46

Hej derude,

Stor tak for alle jeres indlæg.
Til info lavede jeg et check på jordvarme, og iflg. 2 uafhængige, der ved en del om det, ville det være nødvendigt at skifte samtlige radiatorer i vores hus, for at jordvarme skulle kunne køre. Det har noget at gøre med fremløbstemperatur og varmeflade på radiatorerne. Jordvarme er perfekt til gulvvarme, men vi har gulvvarme i ca. 10% af vores hus, og 18 radiatorer iøvrigt.
Så blev den abe barberet, og jeg kigger nu udelukkende på fyr til træpiller / korn, men tak for indsparkene på
jordvarme, det er sågu jeg skal hele vejen rundt, ikke efter jeg har installeret :?

Jeg vil gerne stille spørgsmålet om pris kontra kvalitet igen, da jeg undrer mig en del over den enorme prisforskel der er på de forskellige fyr. Er det i vedligehold af de enkelte fyr forskellen ligger, er det i den generelle kvalitet og dermed levetid, eller ?
Grunden til jeg spørger er, at priserne svinger fra en kr 30 - 40.000 til 80 - 90.000, og det er da en pæn
sum penge.

Rigtig god week-end til Jer alle, når I når dertil icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af pille bruger » 19 mar 2010 08:26

At vælge et godt fyr er som at vælge den bedste bil :wink:
Man skal tage stilling til mange ting:
1: virknings grad (effektivitet)
2: styring ( hvad skal den kunne for at passe til dit behov, tænde selv, modulere i drift osv )
3: rengøring af kedel ( hvor meget tid vil du bruge i fyrrummet)
4: brændsel (vil du kun fyre med piller, korn eller skal det kunne klare flere brændsler)

Der kan hurtigt nævnes mange flere ting, men tag ud og kig på flere fyr i drift, og få en snak
om de forhold du er interesseret i. Glittet papir er taknemmeligt, men at se et fyr i funktion
giver hurtigt et bedre overblik over de ting du lægger vægt på.

Så spørger du om pris og kvalitet.
Tja, hvorfor købe en der er for dyr, hvis den billige opfylder dine behov ?
Ofte er det ikke sådan at du bare bliver mere tilfreds fordi du har det dyreste fyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Klaus » 19 mar 2010 09:15

Der er et gammelt arabisk ordsprog, der hedder, at hvis man køber kvalitet, græder man kun én gang, og hvis man ikke køber kvalitet, så græder man mange gange.


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Meldgård » 19 mar 2010 09:17

Som du ser bjergpille,er der mange muligheder og forslag. Når man skal til at vælge skal det helst være det rigtige valg første gang,en ommer er temmelig kostbar.
Hvis du skal have vvs instalatør til at installere,vil jeg råde dig til,uanset om du kender en,at få lavet mindst tre tilbud med alt hvad der skal laves inkluderet,og husk tilbudet skal være skriftligt. Du skal sammen med tilbudsgiver gennemgå hver eneste detalje,inklusiv skorsten, således at alt der skal laves er beskrevet,så er der ikke så meget at komme efter,når regningen skal betales. Min erfaring er ,at hvis du står med et projekt og forhandler med en leverandør,og vedkommende kommer med et fristende lav tilbud,men iøvrigt ikke mener det nødvendigt at skrive det ned,så ender han som regel med at blive den dyreste,så dem skal man vælge fra. Hvis man ikke har alt på skrift,kan det give nogle gevaldige øretæver,så den største fejl man kan begå under projektering,er at der blir skrevet for lidt. :great:

maw1
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 185
Tilmeldt: 07 okt 2008 08:06
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: Ca. 300m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 20-35 kilo
Årligt forbrug: 8 - 10

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af maw1 » 19 mar 2010 10:40

Jeg vil give Melgård ret i at det er meget vigtigt at få alt skrevet ned.
For netop at sikre sig imod uforudsete regninger, men en anden ting er også at man får det bedste samlignings grundlag på de forskellige tilbud, ved netop at have en liste over hvad det er at de giver tilbud på.... altså at der ikke er ekstra ting med i de ene tilbud, og ikke i et andet... da det gør det lidt svært at sammenligne tilbudene.

En anden god ting efter min mening, er at man ikke låser sig fast på en bestemt brændsels type...
Men netop vælger et fyr der kan tage Eks. korn som ligger rigtig godt prismæssigt lige nu.

en sidste ting er jo også hvor meget arbejde man vil have i den daglige brug af fyret....

Jeg vil i øvrigt anbefale som også er nævnt tidligere, at du skule benytte muligheden for at komme ud og se nogle at de fyrtyper som brugerne i dette forum er villige til at vise frem, der vil du også kunne høre om hvilken fordele og udlemper der er ved de forskellige typer... og derved danne dig det bedste indtryk.... :great:

Mvh. Kenneth (maw1)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af MichaelK » 19 mar 2010 12:01

bjergpille » 19 Mar 2010, 07:46 skrev:Hej derude,

.......

Jeg vil gerne stille spørgsmålet om pris kontra kvalitet igen, da jeg undrer mig en del over den enorme prisforskel der er på de forskellige fyr. Er det i vedligehold af de enkelte fyr forskellen ligger, er det i den generelle kvalitet og dermed levetid, eller ?
Grunden til jeg spørger er, at priserne svinger fra en kr 30 - 40.000 til 80 - 90.000, og det er da en pæn
sum penge.

Rigtig god week-end til Jer alle, når I når dertil icon_cheesygrin.gif



Hej


Om der er de store udsving i kvaliteten, skal jeg ikke kunne sige. Jeg er dog ganske overbevist om, at
produktionslandet har noget at sige for prisen. Om fyret/kedelen er fremstillet i Polen, Tyskland, Østrig,
Danmark, eller et helt andet sted, betyder helt sikkert noget for den endelige salgspris. Jeg har ikke
noget belæg for, om produktionslandet har den store betydning for kvaliteten.

En anden del af prisforskellen, bunder i selve konstruktionen/opbygningen af fyret. Generelt kan man
sige, at jo flere finesser, der skal gøre den daglige drift let og ubesværet, jo højere pris for anlæget.
Det har altså noget at sige, hvor avanceret styringen og opbygningen er. Der er ingen tvivl om, at jo
mere driften af en stoker/pillefyr, nærmer sig samme lave behov for tilsyn som et oliefyr, jo mere
koster det.

MIn BioWin kræver minimalt tilsyn, idet den selv klare alt (undtagen påfyldning af piller, men det kan
tilkøbes). Men er begrænset af brændselstypen. Den kan kun klare træpiller, endda skal det helst være
6 mm. piller. Det giver en meget ensartet drift, og med gode piller opstår der heller ingen driftsforstyr-
relser. Men jeg har altså ikke noget valg med hensyn til andre brændselstyper. Det var et bevidst valg
jeg foretog, da jeg bestemte mig for, hvilket fyringsanlæg jeg skulle have. For træpiller giver, generelt
set, den mest problemløse drift. Andre brændselstyper, giver i reglen mere arbejde for brugeren.

Korn har en tendens til mere aske og slagger, og kræver tilsætning af kridt for optimal drift. Flis fylder
meget, og sviner en del. Dertil skal undgå at indånde giftige svampespore under håndteringen.
Andre brændselstyper, som raps, rapspiller, halm, halmpiller, olivensten, kirsebærsten, kakaoskaller, og
hvad man ellers kan finde på at brænde i en stoker, byder hver især på forskellige udfordringer.

Da jeg ville have noget, der nærmede sig samme problemløse drift som et oliefyr, valgte jeg et rent
pillefyr. Jeg er ikke interesseret i, at skulle tilbringe mere tid i fyrrummet end højest nødvendigt. Andre
"fyrbødere", ofre gerne mere tid i fyrrummet, og har valgt anlægstyper, der kan klare flere forskellige
brændselstyper. Derfor afhænger valget af fyrringsanlæg, også af den arbejdsindsats man er villig til
at ofre på opvarmningen af sin bolig.

Som du nok kan læse af ovenstående, så er valget altså slet ikke så ligetil, som man umiddelbart kunne
tro. Som flere har skrevet herinde, så vil jeg også anbefale, at du tager ud og ser nogle anlæg i drift.
Det er altså en stor hjælp, at se det køre. Der er ikke noget som praktiske erfaringer :great:

Din chekliste kunne se således ud:

Hvor meget arbejde vil jeg ofre på den daglige drift?
Hvilke brændselstyper vil jeg bruge?
Hvor nemt er anlægget at betjene?
Hvor meget må det koste?

Bare husk, at du ikke må købe et anlæg, der er væsentlig størrer end dit behov, det giver dårlig
fyrringsøkonomi! Et anlæg på ca. 15 KW, vil sikkert kunne dække dit behov.



God jagt og god weekend icon_cheesygrin.gif



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Slettet 4813

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af Slettet 4813 » 20 mar 2010 09:41

Igen vil jeg gerne takke Jer alle for indspark - det er f..... kanon for at komme ind i det :D

God week-end derude !

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Hjælp - vil gerne skifte fra olie, men hvad skal man væl

Indlæg af jordvarmekongen » 20 mar 2010 12:23

for det første:
det er useriøst at sige at jordvarme er dyrre i drift end pillefyr det KAN jet tilbagevise i flere tilfælde.
men jeg kan samtidig også bevise det modsatte i lige så mange tilfælde.
drift omkostningerne på jordvarme vil altid være dyrre i et gammelt hus med radiatorend et pillefyr, men alligevel vælger nogle folk jordvarme selv om det måske er 3000-4000 dyrre end pillefyr i årlig drift pga det er 100% velligeholdsefrit for forbrugeren.
jeg har ikke fået en eneste klage over for højt el forbrug på trods af den hårde vinter og de mere end 30 jordvarmeanlæg jeg har kørende. :great:
men ligesom bjergpille har gjort er det bare at få nogle ud at kigge på omstændighederne.

for det andet:
jeg ville aldrig vælge jordvarme i mit eget hus pga det er simpelhen for dårligt isoleret, og det er ikke pga for høje driftomkostninger men simpelhen bare fordi jeg ikke vil skidefryse når det er koldt.
men en ting er sikkert der skal nok være nogle der gerne ville sælge jordvarme i sådan et hus som mit alligevel måske pga de ikke kan tilbyde andre løsninger?

så vær altid lidt kritisk.

men bjergpille gør som michael siger og ring til Bent og få en ærlig snak. han ville aldrig sælge noget som ikke virker!!
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk


Låst