Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Halm- og Rapspiller

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
HNN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 mar 2010 23:50

Halm- og Rapspiller

Indlæg af HNN » 17 mar 2010 00:17

Jeg påtænker at købe et halm- og Rapspillepresseanlæg ! Til presning af 8 mm halm- og rapspiller ! Har selv testet begge typer piller lidt, på et almindeligt Baxi stokerfyr ! Men vi kunne ikke rigtigt få pillerne til at brænde, og give ordentlig varme ? Der var en del aske ! Skal der bruges en anden indsats i fyret ? Eller hvad er der galt ? Især rapspillerne burde have brændt bedre !Er der nogen, som har noget erfaring hermed ? Skal jo ikke have investeret et større beløb i sådan et anlæg, hvis man ikke kan brænde skidtet !


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af Meldgård » 17 mar 2010 00:36

Der er flere her i forumet der har forsøgt med piller af rapshalm,og de fleste har vist opgivet,bla.på grund af askemængden,men også pga.problemer med forbrændingen.

Rapspiller er vist udmærket,her skal blot tilsættes foderkridt for at undgå slagge.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af Landbo » 17 mar 2010 21:04

Hej.

Har brændt rapshalmspiller af siden nytår i min stoker. Den eneste justering jeg foretog i forhold til flis, som er mit normale brændsel, var at justere snegletiden ned til 1/3 af hvad jeg normalt kører med. De piller jeg kører med er ikke tilsat kridt og der er ikke problemer med slaggedannelse, men det er vist lige før det sker.

Rapspillerne du har prøvet, er de lavet af resterne fra en rapsolieproduktion ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

HNN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 mar 2010 23:50

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af HNN » 17 mar 2010 21:39

Jeg har netop her til aften hørt, at jeg skulle tilsætte lidt foderkridt, og derved undgå slaggedannelser ! Dette vil jeg prøve ! Det er næsten ingenting, som skal bruges !

Jeg mener det skulle være rapshalm ! Og ikke rester fra rapsolieproduktion !

Hvilken type stoker har du Leif ?

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af Landbo » 18 mar 2010 19:17

HNN skrev:Jeg har netop her til aften hørt, at jeg skulle tilsætte lidt foderkridt, og derved undgå slaggedannelser ! Dette vil jeg prøve ! Det er næsten ingenting, som skal bruges !

Jeg mener det skulle være rapshalm ! Og ikke rester fra rapsolieproduktion !

Hvilken type stoker har du Leif ?
Hej.

Ja, prøv at blande lidt foderkridt i, hvis du har/får problemer med slagger. Op til 1% sker der ikke noget ved andet end det sviner på din kedels hedeflader. Asken fra mine rapshalmspiller er ret kompakt og der er meget af den.

Jamen så er pillerne formodentelig nogenlunde magen til dem jeg har. Hvem er fabrikant af dine piller ?

Min stoker er en alm gammeldags med herden opbygget som et firkantprofilrør hvis det siger dig noget. Der står i min profil, til højre, hvilken. :)

Generalt vil jeg bedømme rapshalmspiller til at brænde utroligt godt. Desværre for andre og godt for mig, icon_cheesygrin.gif har jeg aldrig afbrændt en træpille og kan derfor ikke sammenligne med disse. De er nemme for min eltænder at sætte fut i, det tager ca 1/2 minut til der er ild, ca nogenlunde som med savsmuld/kutterspåner.

Undres over problemerne med halmpillerne, for du er ikke den eneste der har problemer. Måske kniber det at justere stokeren op til pillerne ?
Har du iltstyring på din Baxi ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af Brandsen » 18 mar 2010 19:31

Halløj i forum,

Der er stor forskel på rapspiller, rapshalmpiler og rapskage.
Rapspiller er restproduktet fra koldpresning af rapsfrø, og indeholder ret meget olie fra frøene.
Det er typisk små anlæg der koldpresser. ( Selv om pressematricen bliver hel... varm )
Rapskager, er restproduktet fra varmpresning af rapsfrø, som på grund af varmen udtrækker væsentligt mere olie fra frøene, og er typisk fra ret store fabriksanlæg.
Rapshalm er så selve halmen fra rapsplanterne, der også kan snittes og presses til piller, og som faktisk indeholder ret meget olie, fordi det er ikke al rapsolien der sidder i frøene.

Frøene indeholder typisk 42 - 46% rapsolie, og koldpresning henter normal 30% olie ud, så rapspiller efter koldpresening er det rene krudt i et pillefyr eller stoker. Rapskager har naturligvis væsentligt ringere olieindhold.

Der findes piller af ren rapshalm, og piller med en mix af rapshalm og korn.

... og der er naturlig ret stor forskel på disse forskellige produkter, med hensyn til brændværdi, askemængde og slagge dannelse.

Take care out there 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

HNN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 mar 2010 23:50

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af HNN » 18 mar 2010 19:55

Hej Leif !

Der er iltstyring på den Baxi !
Rapshalm er fra Halmpiller.dk i Ringsted !
Vil prøve at skrive til Baxi !

Det er min svoger stoker ! Jeg har selv et kæmpe halmfyr !

Hans

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af Landbo » 18 mar 2010 22:59

HNN skrev:Hej Leif !

Der er iltstyring på den Baxi !
Rapshalm er fra Halmpiller.dk i Ringsted !
Vil prøve at skrive til Baxi !

Det er min svoger stoker ! Jeg har selv et kæmpe halmfyr !

Hans
Ok Hans. Det vil så nok være nemmest at stoppe halmen i halmfyret. Min smertegrænse, med prisen, på de halmpiller jeg har fyret med ligger i omegnen på 1200 til 1300 kr pr tons i dagens priser. Bliver den højere kan jeg lige så godt hælde korn på tanken. Men ingen ved hvad kornprisen er til næste år! Ej heller på træpiller. Er i øvrigt gået over til hjemmegjort flis igen i dag, det luner både i pengepungen og huset. icon_cheesygrin.gif Gemmer de sidste 300 kg halmpiller til næste vinter.

Brandsen har jo også prøvet fra samme fabrikant som din svoger, med et ikke helt vellykket forsøg i en Baxi. Sidder her og undre mig lidt, om det er en Baxi der ikke kan lide rapshalmspiller eller det er pillerne fra Ringsted der ikke duer. De piller jeg lystigt har fyre af, er fabrikeret af en lokal landmand og består af 90% rapshalm og 10% kornmel og intet andet, blandingen gør at pillerne bliver temmelig løse og smuldre let. Fik en prøve, ca 50 kg, hvor kornet var udskiftet med ærtestivelse og det var ikke lige sagen. Asken blev så klistret at den ikke ville forlade herden uden at blive skrabet ud, den stoppede simpelthen til efter ca 30 kg's forbrug ! Tilsatte lidt foderkridt men blev aldrig helt klar over om det hjalp ret meget, da partiet så var ved at være futtet af.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

HNN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 mar 2010 23:50

Re: Halm- og Rapspiller

Indlæg af HNN » 21 mar 2010 00:16

Baxi kom med et dårligt svar, efter min mening ! Men jeg har så også hørt, at Ringsted ikke presser pillerne så hårdt som de skal. Når de skal bruges til brændsel ? De kører mest på piller til strøelse ! Vil prøve at finde nogle andre piller ! Jeg skal ikke selv fyre med pillerne ! Men købe et anlæg til ca 2 mill. For at producere piller . Men vil ikke invistere de penge, hvis pisset ikke virker !

Hans


Besvar