Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Priser på halmpiller.

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af Brandsen » 03 mar 2010 20:37

Hej Ulrik,
Jeg kunne af dit indlæg læse, at du var interesseret i at få nogle test af dette Stoker Pro produkt.

Jeg fik en enkelt palle leveret i går, og har altså 1 ton stående, men min egen Baxi er meget travlt optaget med at poppe sig igennem et ukendt antal ton majskorn, så jeg får næppe selv testet lige med det samme.

Du er derfor velkommen til at tilbyde et par forum medlemmer i 4300 området, at de kan hente 2-4 sække Stoker Pro a 25 kg hos mig, naturligvis mod de til gengæld giver dig et par liniers feedback med deres praktiske erfaringer. Det skal koste gratis.
De kan evt sende mig en PB hvis interesse, for at aftale tid og sted for afhentning.

( I øvrigt kan jeg ikke forestille mig, at en meget dygtig og erfaren Baxi 2.5 med iltstyring som min, skulle have problemer med at fordøje noget som helst, der bare er en smule brændbart. Ud over gængse brændsler som træpiller, korn, flis osv. æder Baxi'er også gladeligt raps, majs, rester af stearinlys, småkager med kraftigt overskedet sidste salgsdato, lasagne plader, bio flis, og guderne må vide hvad .........så jeg ved ikke lige hvad min egen test vil være værd, for et større publikum med væstentligt anderledes stokere eller pillefyr)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af Ulrik » 05 mar 2010 04:10

Det var et fint tilbud Brandsen, det vil jeg lige huske.
Jeg regner med at kontakte dem når jeg får tid.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af Brandsen » 13 mar 2010 20:43

Halløj i forum,
Ok - jeg lod lige tanken på Baxi'en løbe tør for majs, og fyldte i stedet 200 kg af Stoker Pro på tanken.
Og hvad kom der så ud af det ?
Positivt : :great:
- det var nemt at tænde op med, i modsætning til ren korn eller majs
- prisen var bestemt helt ok i forhold til oplyste brændværdi
- leveret i 25 kg sække, nemme at håndtere
- ingen støv ved påfyldning
- brændværdi cirka som træpiller, uden at kunne måle det præcis, så sikkert rigtigt de er lidt bedre end træpiller
- ingen slagge ved afbrænding
- så ud som om Baxi'en selv gav mere luft end vanligt , som f.eks ved træpiller
Negativt : :evil:
- det gav aske, i fuldstændigt vanvittige mængder, i en sådan grad at brændkammeret blev fyldt på 12 timer !!!
- asken var hvidlig / gullig, lignede nærmest savsmuld
- tykt hvidt lag på alle brændflader, formentlig pga tilsætningen af kridt
- i modstrid med mit tidligere indlæg, så var der faktisk mange sække med en del smuld i
- lukningen af sækkene er bestemt ikke god nok, de går nemt op i svejsesømmen
Konklusion:
- Baxi med iltstyring æder alt der er bare en smule brændbart, og Stoker Pro er bestemt brændbart, og har sikkert også højre brændværdi end træpiller, som angivet af producenten
- askemængden er helt extrem, så selv på en Baxi vil der skulle tømmes aske mindst 2 gange dagligt !!
- jeg gider ikke rense fyret mere end 1 gang månedligt, og det er nødvendigt pga kridt aflejringerne
- næppe anvendelig på Stokere eller pillefyr der er følsomme overfor smuld ( Baxi'en er ligeglad )
- - så nej tak, jeg skal ikke have mere til min Baxi, men måske nogen med ryste- eller vandre-riste i deres stoker vil være bedre til at håndtere et produkt som Stoker Pro.

Mit næste træk var derfor at fylde tanken med majs igen, og det giver jo slagge, men nu med to sække Stoker Pro iblandet, i håbet om at det vil reducere slaggen fra majsen, og at majsen så til gengæld vil reducere mængden af aske..... vi får se.

PS. Mit tidligere tilbud, om at andre der har lyst til at afprøve dette produkt, med 65% rapshalm + 35% korn + kridt, kan afhente 2 - 4 sække er stadig gældende, nu dog kun så længe 'lager haves'.
Hvis nogen skulle have lyst til at teste majs på deres anlæg, kan 100- 200 kg også afhentes.
Begge dele koster gratis, mod efterfølgende at sende Ulrik et par linier med praktiske erfaring af testen. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af Landbo » 14 mar 2010 20:06

Hej Brandsen.

Har her i vinter fyret et par ton af, dog ikke fra den samme leverandør. Kender problemerne med mængden af asken og det meget hastigt voksende lag på hedefladerne. Som jeg ser det, er det hovedsagelig bindemidlet (knust korn (melet)) der er skaber problemet. I 'dine' piller er bestanddelen hele 35%, i 'mine' kun 10%, de er derfor meget løse og smuldrende. 120 kg piller giver ca 20 l aske hos mig.

Jeg kan leve med svineriet da min pris kun er kr. 1250 pr ton. Og du har ret, det brænder dævlme godt skidtet. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af Brandsen » 14 mar 2010 20:47

Hej Landbo,

Tusind tak for din kommentar, for du har nok ret i det er 'melet' der giver belægningen på hedefladerne. :great:
Jeg havde selv luret på, om der mon var for meget kridt i, 5% i de 35% korn, giver ca 1.67% totalt set, og de fleste anbeflaer 1% iblandet når vi taler om korn, så det var måske i overkanten, men tror faktisk du har ret.

Yep, meget fin indfyrings effekt, der er åbenbart også meget olie i selve rapshalmen, selv om jeg troede det meste sad i frøene. Også fin pris, selv om jeg gav mere end dig, men jeg købte altså bare en enkelt palle med 1 ton, så det kan sikkert gøres en del billigere ved et lidt større læs. 8)

Jeg kunne også godt leve med lidt smuld, og belægningerne på hedefladerne tages nemt med en bred spartel når der alligevel tages aske ud. Men askemængden !!! Jeg har ikke tålmodighed eller energi til at tage aske ud i så store mængder 2 gange i døgnet.

Lige nu kører jeg med 300 kg majs blandet med 50 kg Stoker Pro, og det går fint, som forventet fjerner kridtet i Stoker Pro den slagge jeg ellers får fra majsen, og kan nøjes med at tage aske én gang i døgnet, ca 5 liter.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af Landbo » 14 mar 2010 21:44

Brandsen skrev:Hej Landbo,

Tusind tak for din kommentar, for du har nok ret i det er 'melet' der giver belægningen på hedefladerne. :great:
Jeg havde selv luret på, om der mon var for meget kridt i, 5% i de 35% korn, giver ca 1.67% totalt set, og de fleste anbeflaer 1% iblandet når vi taler om korn, så det var måske i overkanten, men tror faktisk du har ret.
Hej igen.

Ok, de piller jeg har brændt af er der slet ingen kridt i. De har vel puttet den mængde kridt, de finder nødvendigt, for at undgå slagger. Asken fra 'mine' piller er tung/kompakt og der er en lille tendens til begyndende slaggedannelse. Det er i øvrigt nødvendigt at rage den ud af enden på herden to gange i døgnet, for at herden ikke skal lukke helt til. Herden min, er af 'profilrørs' typen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

pillefyret

Re: Priser på halmpiller.

Indlæg af pillefyret » 06 maj 2010 12:06

Hej. Ved du - Kent - om de priser er aktuelle endnu?


Besvar