Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gran og kedeleffekt

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af mejeristen » 07 mar 2010 18:05

YES det har jeg også fundet ud af, så derfor skal jeg også have gran når jeg har fået futtet de 120 rm bøg af som står i baghaven icon_cheesygrin.gif

Forskellen gælder kun fordi der er harpiks( samme brændværdi som fyringsolie ) i som du skriver, valgt i mine svar at se bort fra dette for at gøre tingene så simple som muligt :)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Meldgård » 07 mar 2010 19:35

Tomfisch læste og forstod hvad jeg skrev.
Hvis mejeristen havde de samme evner,kunne han have sparet alt hans krudt,for han har jo kun gentaget hvad jeg skrev.
Den med kedelefekten,hvor står i mit indlæg at kedelefekten bliver øget,det var nok en ide at lære at læse indenad,før man farer i blækhuset.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch » 10 mar 2010 22:25

skovbach » 07 Mar 2010, 11:37 skrev: Hvis man tager 6 timer gange 33 kw giver det 198 kw
De 65 grader du vamer det 1000 liter op er lig med 75 kw
Det vil sige at du bruger 20,5 kw i timen på at varme dit hus på (der er noget gal)
Yep! Der er noget galt - jeg tror ikke, mit hus har et varmebehov på 20 kW, men det skal nok være omkring 10 kW, når der er 0 grader ude. Men så mangler der stadig ca. 60 kWh - hvor er de? Som jeg skrev tidligere i denne tråd, købte jeg nogle hårdttræsbriketter, og jeg har eksperimenteret med dem i nogle dage nu. Min konklusion er helt klar: Hårdtræsbriketterne øger effekten og giver en bedre forbrænding. Der er mange indirekte tegn på dette, men de tydligste er: højere temperatur i tanken (90+ mod tidligere 85), kortere opvarmningstid (5 timer mod tidligere 6+). Oven i købet bruger jeg markant mindre brænde. Til gengæld koster det så 3 briketter til 3-4 kroner stykket. (Det er jo kraftig forøgning af varmeudgiften, så jeg må finde nogle billigere briketter eller simpelthen blande noget løvtræ i).

Eftersom jeg brugte mere brænde før, må forbrændingen have været ufuldstændig. Briketterne gør et eller andet ved forbrændingen, så jeg får mere ud af brændet. :great:
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Ole S. » 10 mar 2010 22:37

Hej
Jeg er 99% sikker på at forskellen kun ligger i det meget lave vandindhold i briketterne ift brænde, der skal ikke brændes samme mængde vand af, og det giver en bedre/renere forbrænding.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af mejeristen » 11 mar 2010 09:20

Ja det er garranteret briketternes lave vandindhold på 6-8%
Det er jo nærmest som at fyre med krudt

Tomfish: Hvis du ikke kan hive ca lige så meget varme ud af samme vægtmængde skovtræ som mængden af briketter(under skyldig hensyntagen til vand%)
Så er der sgu noget galt med dine luft undstillinger på kedlen
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Meldgård » 11 mar 2010 10:03

Jeg tror ikke vandindholdet er forklaringen
Jeg har mit træ liggende flækket på fjernlager,når jeg så henter ny forsyning hjem saver jeg det på rundsav og smider det ind i fyrrummet, efter endt savning fejes savsmuldet op og der smides noget ind oven i det træ jeg lige har savet og puttet i fyret,her er vandinholdet jo det samme, men reaktionen udebliver ikke.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch » 11 mar 2010 17:00

Jeg har selvfølgelig pillet ved luftindstillingen - mange gange! Lige lidt hjælper det. På min kedel er der heller ikke så meget at rafle om: Man kan skyde et håndtag fra den ene side til den anden. Helt til venstre=100% primær, helt til højre=100% sekundær. Indstilling derimellem giver så en tilsvarende blanding. Når jeg fyrer med gran kører jeg med 100% primær og det giver også en jævn forbrænding af brændet. Så jeg tror ikke det skyldes forkert indstilling af luften. Jeg tror heller ikke det skyldes det lavere indhold af vand i briketterne: Det drejer sig om 5 kg briketter til det der svarer til en sækkevognfuld med 45 cm granbrænde. På en eller anden måde booster briketterne forbrændingen, måske er det fordi temperaturen ikke kan nå højt nok op med gran alene? Når forbrændingen er kommet igang, så går det fint med gran alene.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Meldgård » 13 mar 2010 15:19

Hvad med din skorsten,er der træk nok i den.
Hvad er Ø og hvor høj er den :shock:

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch » 14 mar 2010 19:57

Min skorsten er knap 8 m (godt 6½ m fra røgrør på kedel), lysningen er cirka 25x35 cm, så der kan bo en allikefamilie uden problemer. I januar havde jeg i en periode meget svært ved at få forbrændingen til at køre ordentligt, så jeg troede på et tidspunkt også, at der kunne ske at være for lidt træk. Men det viste sig, at hvis jeg åbnede renselemmen på klem, så blev forbrændingen meget bedre. Det resulterede så i en trækstabilisator, som jeg har kørt med siden. Åbningstrykket justeres trinløst, men der er ingen skala, så jeg kan ikke rigtig vide nøjagtig, hvad trækket er - jeg justerer på "gefühl", men som regel skal den justeres til åbne så meget som muligt eller tæt på. Det skulle efter monteringsanvisngen så svare til 10 kPa, og det er jo egentlig i den lave ende. Hvis stabilisatoren er helt lukket sker det nogle gange, at røggasserne i underforbrændingskammeret skiftevis antændes og går ud igen og generelt er det svært at få ordentlig gang i blusset.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Meldgård » 15 mar 2010 00:23

Din skorsten er i hvert fald god nok,den er stort set identisk med min,men min keddel er kun 18 kw,og min stabilisator står også på 10,det er den type med en sekskant man drejer på,med skala 10-15-25 kpa. Du har jo formentlig prøvet dig frem med flere forskellige indstillinger,men når den står på 10 skal der ikke meget vind til før den åbner,så den skal måske op på 50% mere modstand,for at få sug nok??
Det er vel ikke fordi du har et par vinkler på røret mellem keddel og skorsten,de kan godt bremse luftstrømmen,en del,det skal helst være knæk,så passerer luften meget bedre 8)


Besvar