Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Dransfeldt
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 mar 2010 12:22
Mit fyr: Baxi Bonus 30 samt Passat C2
Areal: 265
Brændsel: Fastbrænsel / Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: Finderup, ved Skjern
Har takket: 2 gange

Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Dransfeldt »

Jeg har en Baxi Bonus 30 i drift på 5 år, kombineret med en 2000l akkumuleringstank, og det fungere fint. Da jeg af og til har lidt rejseaktivitet, har jeg en oliebrænder montert, så jeg kan stille om.
Jeg har lige erhvervet mig en Passat C2 stoker, jeg gerne vil have sat til ved siden af Baxien, så jeg kan op nå lidt konfort (spare at fyre om morgen, samt undgå oliebrænderen når jeg er væk).

Men... min tanke er at ved daglig drift er det Baxi'en der skal opvarme akkumuleringstanken, men når den bliver kold skal Passaten tage over, dog uden at varme hele akkumuleringstaken op, så der er "plads" til at jeg kan varm tanken op med brænde i løbet af aftenen.

Min tanke er at begge fyr skal sende varme op til toppen af tanken, men føleren til Stokeren evt placeres på fremløbet til huset, så den kun slår til hvis fremløbet komme under f.eks 40 grader.
Jeg vil gerne have varmen fra Stokeren over tanken, for at sikre at den holdes frostfri hvis jeg kører på Stoker drift i en længere periode.

Nogen gode forslagt til hvordan det skal sættes sammen?

Mvh

Ole M D

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af jordvarmekongen »

jeg ser ihverfald et problem ved af det ikke kan køre fuldautomatisk, da der ikke er tænder på c2. så du manuelt skal tænde op. derved ingen varme når du er på arbejde.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk
Dransfeldt
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 mar 2010 12:22
Mit fyr: Baxi Bonus 30 samt Passat C2
Areal: 265
Brændsel: Fastbrænsel / Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: Finderup, ved Skjern
Har takket: 2 gange

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Dransfeldt »

Jeg er klar over at der ikke er tænder på c2'eren, men jeg regner med at den kan stå og tomgangsfyrer, så længe tanken er varm, den vil kunne komme af med varmen.
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Flunk »

Hvis den skal stå og tomgangsfyre i lang tid, soder den til for dig.
Find en med autotænding, eller vælg at fyre med kun piller/korn i en stoker/træpillebrænder.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Landbo »

Hej Draensfeldt.

Til din orientering ligger der masser af diagrammer under STOKER DIVERSE/DIAGRAMMER. Måske er der noget du kan bruge der ?

Er enig med de andre, vedrørende problemerne med pausefyring i længere tid.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Dransfeldt
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 mar 2010 12:22
Mit fyr: Baxi Bonus 30 samt Passat C2
Areal: 265
Brændsel: Fastbrænsel / Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: Finderup, ved Skjern
Har takket: 2 gange

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Dransfeldt »

Jeg vil prøve at kikke på de digrammer der ligger i foraet.

Er det muligt at sige noget om hvor lang tid man kan lade en c2'er stå på pausefyring inde det ville være fornuftigt at slukke den istedt?

Det er ikke intentionen at lade den stå på standby hele fyrings sæsonen, men kun i den koldeste tid, hvor den så ville skulle levere ca 40% af husets varmebehov.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Landbo »

Dransfeldt skrev:Er det muligt at sige noget om hvor lang tid man kan lade en c2'er stå på pausefyring inde det ville være fornuftigt at slukke den istedt?
Uha, det er der vist mange delte meninger om. Min holdning er, pausefyring nej tak - i nød, så lidt som overhovedet muligt.
Dransfeldt skrev:Det er ikke intentionen at lade den stå på standby hele fyrings sæsonen, men kun i den koldeste tid, hvor den så ville skulle levere ca 40% af husets varmebehov.
Det har jeg forstået. Hvis jeg var dig ville jeg lade stokeren udelukkende levere varmen i den koldeste tid samt der hvor du er bortrejst og så bruge brændekedlen resten af året hvor akkutanken kan levere et døgns varmeforbrug.

En anden ting er at jeg syntes en c2 måske er lige vel stor til dit hus. Nu skriver du ikke noget om hvor godt det er isoleret. En c2 kan vist bygges ned til en c1'er, hvis den viser sig at være for stor.

For mit eget vedkommende kommer der en brændekedel+akkutank på anlæget til sommer. Selv om jeg har eltændrer på min stoker vil jeg forbinde det sådan at stokeren ikke køre gennem akkutanken. Det skal dog siges, at der ingen fare er for at tanken skulle komme til at fryse.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Dransfeldt
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 mar 2010 12:22
Mit fyr: Baxi Bonus 30 samt Passat C2
Areal: 265
Brændsel: Fastbrænsel / Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: Finderup, ved Skjern
Har takket: 2 gange

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Dransfeldt »

Hej Leif,
Landbo skrev:Det har jeg forstået. Hvis jeg var dig ville jeg lade stokeren udelukkende levere varmen i den koldeste tid samt der hvor du er bortrejst og så bruge brændekedlen resten af året hvor akkutanken kan levere et døgns varmeforbrug.
Lyder egenlig som en god ide, jeg tror det bliver den løsning jeg vil vælge.
Landbo skrev:En anden ting er at jeg syntes en c2 måske er lige vel stor til dit hus. Nu skriver du ikke noget om hvor godt det er isoleret. En c2 kan vist bygges ned til en c1'er, hvis den viser sig at være for stor.
Det er et ældre nedlagt landejedom der skal holdes varm, inden jeg skiftede til fastbrændsel, skulle der ca. 4.000 l fyringsolie til at holde det varmt, så isoleringen er ikke lige god over det hele.
Landbo skrev: For mit eget vedkommende kommer der en brændekedel+akkutank på anlæget til sommer. Selv om jeg har eltændrer på min stoker vil jeg forbinde det sådan at stokeren ikke køre gennem akkutanken. Det skal dog siges, at der ingen fare er for at tanken skulle komme til at fryse.
Lyder også rimeligt. Vil du også sende returvandet retur til stokeren, eller via akk. tanken?

Mvh

Ole M D
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af Landbo »

Dransfeldt skrev:Lyder også rimeligt. Vil du også sende returvandet retur til stokeren, eller via akk. tanken?
Hej Ole.

Det bliver lavet på den mest simple og enkle måde det rent praktisk lader sig gøre. Returen til stokeren, til brændekedlen og fra radioatore/vbb bliver koblet sammen med returen fra bunden af akkutanken. Har lavet diagrammet på et stykke ternet A4 ark. Skal prøve at tage mig sammen til at rentegne det i løbet af ugen hvis det har din interesse.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Kombination Baxi Bonus 30 + Passat C2

Indlæg af mejeristen »

hvi ikke Ole vil se! er jeg da meget nysgerrig!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar