Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af stokernut » 11 mar 2010 22:32

I manualen til min 16kw scotte anbefales maks. ydelse til 50 %, men her da frosten, for 1½ måned siden, satte ind for alvor, kunne scotten ikke lave et fremløb på mere end 48 grader (sat til 60 grader). Jeg ændrede maks. ydelse til 75 % og det hjalp straks.

Nu har jeg så tænkt en del over, hvorfor pokker producenten anbefaler maks. ydelse til "kun" 50 % (sepcielt når det tilsyneladende ikke er nok, for at lave et fremløb på 60 grader).

Her om et par uger, når frosten forhåbentlig er helt væk, påregner jeg igen, at gå ind i den skjulte menu og sætte maks ydelse til 50 % igen, men hvorfor egentlig???????????
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af Ulrik » 11 mar 2010 22:33

Ja, det er sq nok lidt underligt.
Ydelsen vil jo være forskellig afhængig af husstørrelse og varmebehov.
MvH Ulrik©

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af paw » 11 mar 2010 22:45

Har jeg aldrig set eller hørt før ? Hvad slags chipversion har du ?

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af Falck » 11 mar 2010 23:16

stokernut » 11 Mar 2010, 22:32 skrev:I manualen til min 16kw scotte anbefales maks. ydelse til 50 %, men her da frosten, for 1½ måned siden, satte ind for alvor, kunne scotten ikke lave et fremløb på mere end 48 grader (sat til 60 grader). Jeg ændrede maks. ydelse til 75 % og det hjalp straks.

Nu har jeg så tænkt en del over, hvorfor pokker producenten anbefaler maks. ydelse til "kun" 50 % (sepcielt når det tilsyneladende ikke er nok, for at lave et fremløb på 60 grader).

Her om et par uger, når frosten forhåbentlig er helt væk, påregner jeg igen, at gå ind i den skjulte menu og sætte maks ydelse til 50 % igen, men hvorfor egentlig???????????
Nu har NBE jo altid været nogle leje børn, og der er ufatteligt kort fra tanke til handling (med nogle ting :-) Og får man en ide ja så skal de prøves. Mht de 50% så var det et forsøg der kørte i nogle få chipvertioner for at de fleste køber jo en brænder der skal kunne varme huset op. Når det så er hygge vinter med +10 grader i januar, kører de 100% egentlig fint, men kan den så meget, ja så vil den have alt for nemt ved at komme op i temp i forår og efterår, slukke hele tiden, starte igen, og kunden brokker sig over at eltænderne ikke kan holde.
Af de der fik 50% vertionen, var der max 5% der klagede over at den ikke kunne følge med.
Hvis i tænker over det, hvad er så grunden til at en 24 kw koster mere end en 16 kw?? Alt er ens, med untagelse af 3 parametre i styringen. Det er simpelthen bare for at kunden skal blive nærrig, og sige ahhhhhh jeg kan squ godt nøjes med 16 kw, og så kører den meget bedre i lavsersonen. Kan kunden så ikke holde varmen ja, så må man jo lave en "chiptuning"
Sumasumarum, på dette er at du skal sætte max ydense så lavt at den kun lige kan følge med, og ikke mere. Kommer der så en frostdag, ja så sæt den op, men når solen er der igen, så ned igen. Om det så er 20% tja, så er det jo nok....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af frederikk » 12 mar 2010 00:18

Det svar jeg fik (hos vvseksperten) var, at man fik en mere "rolig" opførsel, så man ikke risikerede at få indfyret for meget effekt så hurtigt at fyret gik på pausefyring.

/Frederik


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af stokernut » 12 mar 2010 00:58

Svaret fra Frederik kan jeg forstå, men det i andre skriver fatter jeg ikke ret meget af.

Please prøv at uddybe lidt mht om det er ok at sætte maks. til 50 %, nu når producenten anbefaler det, eller om man skal blæse på det og så sætte den på 100 % (eller "what ever").

Jeg kan godt forstå hvad du Falck skriver, men er det bare for at skåne eltænderen at jeg skal sætte maks ydelse lavt (fx. de anbefalede 50 %) eller giver det også bedre brænding, økonomi etc.?

Til Paw: Jeg har ingen som heslt ide om hvad chip version jeg har (eller hvad en chipversion er og hva den gør).
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af stokernut » 14 mar 2010 11:23

Er det virkelige det bedste i kan gøre, jer ærede eksperter?????

Altså HVORFOR kun 50%?

Hvis svaret er, at man får færre opstart (eller visa versa), så har jeg endnu ikke opdaget at min fyr er gået ud og selv startet igen. Det kunne så være et tillægsspørgsmål: Skal det det?

Så HVORFOR 50% og ikke 100%. Er det fordi man spare piller? Er det fordi man ikke slider så meget på selvtænder? WHY?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af Falck » 14 mar 2010 11:42

Hvad den står til i % er hip som hap.
Du skal sætte max så lavt så muligt, så kommer din brænder til at køre mere ensartet, og derved spare på pillerne.
Konkret mht de 50% så må du spørge NBE om det.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor anbefales maks. ydelse til kun 50 %

Indlæg af Ole S. » 14 mar 2010 12:35

Hej
Grunden som Falck nævner lyder meget fornuftig.
Generelt skal brænderen jo indstilles efter energibehov, og det siger jo sig selv at den ikke kun skal køre 50%, hvis den ikke kan følge med.
Kan du ikke prøve at citere afsnittet hvor der står om de 50%, måske det er taget ud af en sammenhæng.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar