Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gitterspær... hvordan.....??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 10 mar 2010 22:16

jamen så langt så godt.....
jeg kan se at tiden begynder at knibe så det bliver ikke helt færdigt.....
men det er også lige meget... festen skal vi nok få afviklet og der må bare stå en soldat under hver bjælke...
så vil jeg sku ikke håbe at der går for meget sprut i den hvis der er nogle der vælter en af dem.....
men jeg tror at tiden med opbygning vil blive at her og nu skifter jeg de bjælker der skal skiftes og laver indervæge...
så må vi bare ligge nogle plader op på bjælkerne så det danner et loft...
så tænker jeg på at det spærtræ jeg smider op senere (som ole skriver).. vil blive den der hedder 45x195...
så der kan komme godt med isolering op...og så vil det jo også være med til at stive en hel del at loft-gulvet af...!!
og så kunne jeg godt tænke mig at til sommer når der bliver tid, rygger jeg alle tagpladerne af.... smider nye spær op (45X195) på siden af de gamle og dermed retter taget op, og på med nye taglægter...
der efter kan jeg så fastgøre mine bjælker med den lodrette til de nye/gamle spær... og fjerne mine soldater....
meget arbejdte.... men om det ikke er det værd.....

lyder det ikke som en okay framgangsmåde.....??

så tænker jeg lidt med de spærtræ som jeg ligger mellem bjælkerne og loftgulv.....
der er jo fanneme langt men hvis jeg nu får et par stykker af dem så lange at de kan nå fra den en til den anden bærende "væg" på 8m.... og så bruger dem inde på midten af bjælkerne... så må det da give en vis form for stivhed... og resten på almindelige std mål... og monter dem "forbandt"... så de skiftevis har fat i hver sin "bærende væg"...
er det sådanne man gør.... der er jo en helvets forskæld i prisen på en std længde og en på 8m....

mvh leo-pol


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 11 mar 2010 10:58

Uha leo-pold,det ser ud som om Muldvarpeskindet går en stresset tid i møde.
Det ser ud som du har taget endelig beslutning til hvad der skal ske,så jeg går ud fra du så venter med skunkstolperne til du skifter spær,så er det jo ingen sag at få dem plaseret
Du behøver ikke have soldaterne med til fest,altså forudsat du ikke belaster bjælkerne med andet end midlertidige plader,grunden til der er stolper i gamle landbrugsbygninger er jo at bønderne brugte loftet til oplagring af foder,men når der ikke er nogen belastning kan de sagtens bære sig selv. Jeg ser Ole`s har et forslag til isolering det er ok.jeg forstod det dog sådan at du ville have bjælkerne synlige
Spærtræ på 8 m er nok ikke det mest brugte,og derfor en del dyere,men 6 m er nok billigere,det burde ikke være noget problem at samle dem 6 + 2 m.eller 5 + 3 m.du skifter blot side hver anden gang,samlingerne skærer du i 45 grader ,og samler med sømplader. sweat.gif sweat.gif sweat.gif

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 11 mar 2010 14:41

jeg har ingen muldvarp der kan blive dårlig.... alle andre siger at jeg graver dem op nede i komposten et eller andet sted... men jeg har sku aldrig fundet noget dernede..... :oops:

nå men det med synlige bjælker er at jeg vil stille spærtræet oven på bjælkerne så jeg kan skruge gipsplader op mellem bjælkerne og så ligge isolering mellem spærtræet... og derpå ligge et spun-gulv på spærtræet....
er det ikke den rigtige måde.....???

imorgen skulle mine nye bjælker som der skal skiftes på 8meter blive leveret.. ..... 1000 spir stykket... føj.. for satan da...
så vil jeg altser heller ikke fortelle hvor mange det er .... :oops:
men det kunne hade været værrere.... :roll:
mvh leo-pol


Besvar