Gran og kedeleffekt

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch »

Forholder det sig sådan, at man ikke kan opnå samme makseffekt med lettere brændsler som fx gran sammenlignet med birk eller bøg. Oftest (mener jeg da) er kedlerne jo testet med birketræ, og den effekt, der opnåes herved, angives på kedlen. Jeg undrer mig, fordi jeg fyrer med gran, og selvom det har været en kold vinter og selvom jeg bor i et gammelt utæt og dårligt isoleret hus, så synes jeg, det virker urimeligt, at jeg på 6 timer kun lige kan nå at varme 1000 L op til 85 grader (fra ca 20 grader godt nok). Samtidigt skal huset jo have sit, men alligevel... Kedlen er angiveligt på 40 kW, nominelt (33 kW i gennemsnit tror jeg). Jeg har ikke regnet på sagen - er der nogen, der kan hjælpe med det?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Meldgård »

Når man fyrer med biobrændsler skal man være professor,eller mere,der er nok ikke to identiske anlæg,der kører 100% ens,med samme indstillinger på to forskellige distinationer.
33 kw kedel,gammelt utæt hus 230 m2,starttemperatur 20 gr. 1000 l akku. sluttemp 85 gr. tid 6 timer.kold blæsende dag i Februar,indfyring med gran,efter opskriften er det vist nogenlunde normalt.
Hvis du fylder dit brændkammer op med tørt gran,og lad os sige det vejer 30 kg,næste gang du fyrer fylder du dit brændkammer op med tørt bøg,men nu har du 50 kg i kamret,ja resten siger vel egentlig sig selv.
Du nævner birk som det der bliver brugt til test hos DTI,om det forholder sig sådan skal jeg ikke kunne sige,men der findes i Danmark 8 forskellige sorter birk,hvor den bedste nok svarer til bøg i brændværdi,og den dårligste ligger nok tæt på fyr,brændværdien afhænger også af hvor hurtigt træet er groet op,så professor må man næsten være for at blive klog på det..Hvis du kun har gran til rådighed, kan du uden problemer fylde træpiller oven på træet ,det giver en ganske betraktelig forøgelse af effekten :great:
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch »

Jeg er med på at brændværdien/m3 er forskellig mellem gran og bøg, så jeg skal fylde mere gran i min kedel for at varme tanken op, men det jeg er ude efter er, om effekten i kedlen er lavere ved fyring med udelukkende gran, således at jeg ikke alene skal fylde mere brænde på sammenlignet med bøg, men at det også tager længere tid at varme tanken op. Men apropos dit tips med træpillerne, så greb jeg nogle hårdttræsbriketter i DagliBrugsen her til morgen og smed 2-3 stykker ind sammen med granbrændet, og jeg skal da lige love for at keramikken gløder som aldrig før, og det er vel næsten svar på mit eget spørgsmål...! :wink: Men, ak - de er jo ret dyre de briketter, så jeg skal selvfølgelig prøve pillerne ved lejlighed.

Jeg er i øvrigt enig i, at man skal være professor i pyrolyse for at fyre med brænde i en moderne brændekedel! Det var ikke lige det, jeg forventede, da jeg lagde ordren hos VVSmanden (ej heller konens). Men det er gået fra at være hobby til nærmest en besættelse (hvis du spørger min modpart!). Jeg vurderer selv, at jeg har opnået en bachelorgrad indtil videre, så der er vel nogle år til ph.d. afhandlingen... icon_cheesygrin.gif
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
skovbach
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af skovbach »

Det er sådan at en 33 kw kedel kan lave 33 kw i timen
Det skulle den også være i stand til med gran
Har de sidste 10 år fyret i vigas 20 kw med palle træ det enste det betyder er minder kilo træ i kammeret
så ja du skal fylde mere træ i ved gran ind bøg
1 kw = 860 kcal og det kræver 1 kcal at varme 1 kg vand 1 grad op
Hvis man tager 6 timer gange 33 kw giver det 198 kw
De 65 grader du vamer det 1000 liter op er lig med 75 kw
Det vil sige at du bruger 20,5 kw i timen på at varme dit hus på (der er noget gal)
Ved ikke hvad det er kan tyde på dårlig lag deling i akk.
Træ giver ca. 3300-3800 kcal pr. kg
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af mejeristen »

Kedeleffekten er den samme uanset om brænder er bøg eller gran! det handler om at indstille kedlen til det aktuelle brændsel (primær og sekundær luft)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Michael Poulsen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 dec 2006 17:47
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4262
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 7-8 tons
Geografisk sted: Verdens nagle

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Michael Poulsen »

det er nemlig rigtigt.. kedlen ved jo ikke hvad slags brændsel der er i den.
der de samme vamekalorier i alt slags træ,et kilo tørstof er et kilo tørstof
der skal bare fyrers noget mere med gran,da vægtfylden er noget laverer en bøg...
Hilsen Mic.

Baxi 1,5 opvarmer 170 kvm gulvvarme+40kvm med radiator+110l vvb
PILLEVARME ER GOD VARME
Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Meldgård »

Som du ser tomfisch er det ikke helt galt med en professergrad,for at håndtere biobrændsel,jeg bemærker også at du som den eneste har læst og forstået mit indlæg.
Jeg har ikke nævnt et sted,at kedelydelsen skulle blive forøget med træpiller blandet i træet,som nogen mener,men du har jo konstateret en ret stor forøgelse af effekten i det indfyrede når der kommer bare tre briketter i,så du kan glæde dig til du får nogle piller,og hvis det ovenikøbet er rapspiller,så skal du bare se løjer.
Skovbach har lavet et regnestykke ,som passer hjemme hos ham,han mener så der skulle være noget galt med dit anlæg,men han kender ikke dit varmetab i huset ,som jeg skrev i mit første indlæg er der ikke to ens anlæg der kører ens,der kan være flere faktorer som gør at de opfører sig forskelligt.
Men med piller iblandet bliver besøgene i fyrrummet færre :shock:
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af mejeristen »

Meldgård » 06 Mar 2010, 21:53 skrev:Når man fyrer med biobrændsler skal man være professor,eller mere,der er nok ikke to identiske anlæg,der kører 100% ens,med samme indstillinger på to forskellige distinationer.
Så sandt som det er "sagt" :great:
Meldgård » 06 Mar 2010, 21:53 skrev: Hvis du fylder dit brændkammer op med tørt gran,og lad os sige det vejer 30 kg,næste gang du fyrer fylder du dit brændkammer op med tørt bøg,men nu har du 50 kg i kamret,ja resten siger vel egentlig sig selv.:
Siger sig selv: tjae gør det nu også det!! det eneste det fortæller er hvor mange kJ kedlen har tilrådighed inden den skal fyldes igen underforstået at 1 LITER gran vejer mindre end 1 LITER bøgetræ. og da træs energiindhold gøres op i forhold til vægt betyder det at TUNGE træsorter som bøg, eg og ask indeholder mere energi pr. VOLUMEN eller sagt på en anden måde hvis du skal hente xxx kj varme ud af en brænde kedel skal man fylde en større volumen grantræ på kedlen end hvis man havde fyret med ex. bøgetræ, DET HAR INTET MED KEDLENS EFFEKT AT GØRE!! det betyder kun at kedlen kan brænde længere på en opfyldning hvis man fyrer med en tung træsort kontra en let træsort
Meldgård » 06 Mar 2010, 21:53 skrev:Du nævner birk som det der bliver brugt til test hos DTI,om det forholder sig sådan skal jeg ikke kunne sige,men der findes i Danmark 8 forskellige sorter birk,hvor den bedste nok svarer til bøg i brændværdi,og den dårligste ligger nok tæt på fyr,brændværdien afhænger også af hvor hurtigt træet er groet op,
Mht forskellige sorter BIRK øh ja det ska sgu nok passe!
MHT Brændværdien og væksthastighed kunne det ikke være sagt mere præcist :great:
Meldgård » 06 Mar 2010, 21:53 skrev:Hvis du kun har gran til rådighed, kan du uden problemer fylde træpiller oven på træet ,det giver en ganske betraktelig forøgelse af effekten :great:
Hvis der med udtrykket "effekten" menes at kedlens effekt forøges så er det sgu den Værste gang VRØVL jeg til dato har læst på SP.
Ved tilsætning af træpiller får man "kun" tilført kedlen en større mængde energi(Kj) den kan producere varme af kedlens effekt bliver IKKE større, men den kan producere mere varme på en opfyldning.


Til sidst kan jeg give et eksempel:

Jeg fyrer selv med asketræ i min baxi bonus en opfyldning med asketræ 15% vand holder ca 3t 15min
Efter et besøg hos nogle venner med brændeovn var jeg simpelthen nødt til at prøve de her firkantede træbriketter
Jeg fyldte fyrboksen med 37 kg briketter og voila kedlen brændte i et sted mellen 4 t 15min og knap 5 timer lidt usikkerhed her

Der er helt sikkert muligt at hente mere varme ud af briketter (og piller) kg til kg i forhold til skovtræ dette skyldes at brikketter indeholder mindre vand (6 -8%) end alm tørt træ

Jeg fik mere varme ud af en fyldt fyrboks brikketter end en fyrbokst asketræ, men det har INTET med kedlens effekt at gøre!!!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af mejeristen »

Meldgård » 07 Mar 2010, 16:33 skrev:Jeg har ikke nævnt et sted,at kedelydelsen skulle blive forøget med træpiller blandet i træet,som nogen mener,men du har jo konstateret en ret stor forøgelse af effekten i det indfyrede når der kommer bare tre briketter i,så du kan glæde dig til du får nogle piller,og hvis det ovenikøbet er rapspiller,så skal du bare se løjer.
:
Du skriver at du intets steds har skrevet noget om kedelydelsen: JO du har du skriver EFFEKTEN!!

Det har INTET med brændslet at gøre i denne sammenhæng det kan kun forståes som kedlens effekt

Du skulle som minimun have præciseret at du skrev om den indfyrede effekt eller om den tilførte mængde energi ellers risikere du at blive misforstået.
De fleste forstår udtrykket effekt som den mængde energi der kommer ud af et givent stykke ARBEJDE (kWh)( hmm har vist lige skrevet fysikkens def. af effekt)

Den indfyrrede effekt vil som logisk følge af ovenstående være ukorrekt da brændet udgør den tilførte mængde energi (ARBEJDET)
Derfor vil det være mere korrekt at omtale brændets energimængde som Tilført energi (kJ) Ikke Effekt det er noget andet!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Ole S. »

Hej
Og for nu er gøre forvirringen total, så har granbrænde faktisk en højere brandværdi end f.eks. bøg pga det høje harpiksindhold.
http://www.trae.dk/index.asp?page=/Doku ... ntID%3D882

Det er faktisk en ret god side, for dem der fyrer brænde af i kedlen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar