Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sodring i retort

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
R15-bruger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 jan 2007 13:04

Sodring i retort

Indlæg af R15-bruger » 03 mar 2007 23:48

Jeg er R15 ejer og døjer med at skulle rense med hammer og mejsel, hver 14. dag i retorten for at undgå fastkørt snegl. Der dannes en hård sort ring ca. 1 cm under indblæsninghullerne nede i retorten.

Omgangen med at fjerne sodringen er en sort og træls omgang, som jeg egentlig er ved at være lidt træt af. For hvad gavn har man af at have et fyr med halvautomatisk rensning af røgvendere (som funger fint), når man skal rode rundt en time inde i kassen med tykke handsker og sved på panden.

Jeg har det 'gamle' kornbrænderhoved med kornbuen - men brænder pillesmuld, piller og flis uden buen, efter Karstens anvisning.

Jeg har lavet mange eksperimenter med indstillingerne med det formål at ændre på ilttilførslen. For det der må ske er jo at der foregår en for fed forbrænding lokalt nede i retorten, for asken er ellers fin. :shock:

Min fornemmelse er at brænderhovedet i R15 er konstrueret forkert, således at forholdet mellem primær og sekundær luft er forkert og så kan man ændre blowergraph, ilt-procent, y-værdier ligeså tosset man vil uden at det har en effekt. Hvis sekundærluften er forholdsvis høj - ligesom, hvis brænderhovedet er utæt i samlingen skal forbrændingen i retorten jo blive meget fed for at få iltprocenten ned til f.eks. 8.5% ved 100% drift.

Måske (gætter jeg) skyldes dette forhold at brænderhovedet egentlig er beregnet til at køre med meget højere effekt (25, 27 og 50'erne), hvor sekundærluften bliver udnyttet langt bedre. R15 standard indstillinger adskiller sig kun fra de øvrige Benekover ved at blowergraph er lavere og blæseren mindre. Derfor er ilttilførslen generelt også forholdsvis lavere i forhold til 25, 27 og 50'eren.

Er der nogen der har løst dette problem - eller går I alle i smug og rydder bålet i ny og næ for at slå kanten af? :oops:

Jeg har tænkt på at lukke nogle af hullerne rundt på brænderhovedet, for at give relativt mere primær luft nede i retorten - eller omvendt lukke den primære luft for at flytte forbændingen helt ud af retorten.

Det blev et lidt langt og indforstået indlæg - men håber at nogen har et bud. :?:


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Sodring i retort

Indlæg af Mr. X » 04 mar 2007 07:49

HAR du haft fastkørt snegl pga denne sodring ?

Jeg ANTAGER nemlig også, at grunden til min snegl knirker og knager ind i mellem er, at den ikke kan skubbe brændslet ordentligt op pga denne ring. Men jeg renser dog kun hver 2 måned, med et dagligt forbrug på ca 80 kg korn. Spørgsmålet er, om det overhovedet kan betale sig at fjerne ringen - jeg tror den kommer i løbet af meget meget kort tid.

Men jeg glæder mig til at følge dette emne, og se om du har ret i at det er en udviklingsfejl fra Benekov, eller vi reelt KAN få gjort noget ved det, så sodringen undgåes !
mvh
Allan

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 04 mar 2007 09:49

Jeg er glad for at jeg valgte en VL25 til mine 250m² for den kører næsten i tomgang (6-9kw) hele tiden, derved får den ikke så meget kold luft ind omkring brændehoved/retort som hvis den kører max ydelse, jeg syntes nemlig min sodring kom lige der hvor kold luft kommer til det varme i retorten.
jeg har den ikke ret tit længere siden jeg er begyndt at drosle mit fyr så langt ned som mulig. Jeg ved godt at det ikke hjælper jer med R15 en disse men det er mine erfaringer med en VL25.
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

R15-bruger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 jan 2007 13:04

Indlæg af R15-bruger » 04 mar 2007 11:08

Mr. X
Har 2 gange haft fastkørt snegl. 1. gang efter en måned. 2. gang efter yderligere 3 mdr. Fik begge gange hjælp dagen efter eller samme dag af Karsten. Servicen er OK derfra. Anden gang fik jeg en ny snegl monteret, samt den ring der reducerer indblæsningshullet til 3 cm i diameter. Men sodringen kommer stadig.

Stoppet skyldtes derfor delvist en defekt snegl (mandagsmodel). Men det var sodringen der gjorde udslaget. Derfor fjerner jeg nu forebyggende den opbyggede ring hver 14. dag. For en dag mere med koldt hus er en dag for meget.

Måske ville jeg nemmere kunne leve med at skulle fjerne ringen hver 14. dag, hvis det stod i instruktionsbogen og salgsmaterialet at det var en del af pakken. Hvis der oven i købet var et special designet værktøj med til det, som klarede opgaven på 5 minutter, så ville det være helt i orden.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 04 mar 2007 13:17

Jeg har fjernet sodring en gang.

Den opstår typisk hvis bålet går for langt ned i herden.
Prøv at få bålet lidt højere op - gerne helt over herden.
Brug evt. noget i retning af en kornbremse for at holde bedre på asken.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 04 mar 2007 14:00

Som ulrik skriver, så er det vigtigt at holde bålet over lufthullerne. Ellers vil det brænde for langt tilbage/ned i svinget.

Jeg smider lige et billede af en pille/rode/rage fætter, som jeg kratter lidt i bålet med. Mindst 1 gang i døgnet, eller efter behov.
Vedhæftede filer
Billede000.jpg
Billede000.jpg (10.32 KiB) Vist 1689 gange
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 04 mar 2007 14:56

Hej nu spørger jeg nok dumt, men hvordan for man bålet højre op end det er nu :oops:

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 04 mar 2007 15:50

Hvis din benekov kører fint uden sodring, så er det højt nok nu.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 04 mar 2007 16:49

Hvad er pause indstillingerne
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 04 mar 2007 22:38

jeg har også en sodring, som jeg hakker af efter 14 dage. Må være mere træls når man har Tornadoen monteret, tænker herpå om den skal af for at kunne komme til. Har selv den almindelige kornbue pt overvejer Tornadoen


Besvar