Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor mange piller skal man regne med

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 06 mar 2010 22:28

nok mest det første..... blivrt nu mere og mere forelsket i pillefyret....det er sgu nemt og hvis jeg ikke skal bruge over 10 tons med solvarme så er det da vejen frem og ikke bøvlet værd med træ... så kan det være man ikke bliver slidt op af det træ og sure miner over at fyret køre at h..... til
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Meldgård » 06 mar 2010 22:49

Jeg fortår godt din frustration,men hvis det virkede ok for 2 år siden da du overtog ejendommen,må der jo være et eller andet der er ændret.
Når man renser sådan et fyr,skal man uanset hvor træls det er,være grundig og få alt hvad der er beskrevet i manualen renset,jeg så tarm også nævner blæser som noget der skal renses,det er jo sådan,at hvis man prøver at snyde rammer det jo en selv.med en masse ærgelser til følge.
Hvad med teknikken,er det indstillet som det skal,og lambdasonden er den ok. :?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af thoken » 07 mar 2010 07:52

hudle » 06 Mar 2010, 22:28 skrev:nok mest det første..... blivrt nu mere og mere forelsket i pillefyret....det er sgu nemt og hvis jeg ikke skal bruge over 10 tons med solvarme så er det da vejen frem og ikke bøvlet værd med træ... så kan det være man ikke bliver slidt op af det træ og sure miner over at fyret køre at h..... til

Hej!
Jeg kan godt forstå din frustration!
Men husk nu selv om det er nemt med pillefyr/stoker, så er der jo også lidt arbejde i det :roll:
Og også lidt "bøvl" indtil det er justeret rigtigt ind!
Men det er noget galt, noget der har ændret sig med den brændekedel, for normalt er den kendt som
et godt produkt!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 07 mar 2010 13:36

alt er i orden på fyret.. blæseren bliver skruet af hver 2. gang og renset.. alt andet får en tur hver gang,.. ja lambda sonden er oi orden.. ellers laver fyret rigtig bøvl.. så vil det slet ikke køre.. ligesom på en bil... den bliver også gjort ren indimeællem... det er grundigt hver gang og ikke noget med at springe over det er sikkert.. det bider en i røven senere.. ja fyret er indstillet korrekt og når det er det så bliver røggastemp på 270-320 grader... man kan tage plader ud inde i fyret som beskytter selve kedlen... har overvejet at lade dem blive ude og fyre direkte i kedlen men det ved jeg ikke om man må...men pillehalløj er bare nemmere uanset hvad
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af mejeristen » 07 mar 2010 17:57

hudle » 05 Mar 2010, 14:26 skrev:haha meldgård.. nej sådan hænger det ikke sammen... men inden røggasturbulatorerne eller hvad de hedder de rør der sidder i kanalerne er oppe går det meste af en time...

Dem renser jeg men det er nok de kanaler der skal renses.. og så skal kedlen gøres ren for aske rester og belægninger ... Det er noget rigtig skod at få de rør op.... men kan forstå de skal kunne tages direkte op...

Der er noget helt galt med det skod.. ville ønske mig noget nemmere end det ...

Du må have en HELVEDES tyk belægning i de røgrør på min baxi bonus er der 2 x1½ mm spillerum mellem turbolator og røgrør kan sgu godt forstå at du ikke kan få varmen ud af kedlen
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 07 mar 2010 19:21

hold da op.. ja det er vildt.. de er 50 mm hullerne og nu har jeg fået en boremaskinebørste hjem fra hedestoker... så skal jeg bare have fundet tien til at få det ordnet... det kan ikke gå for hurtig.... mejeristen så sidder dine rør næsten og kan klapre i kanalerne... Jeg tror mit fyr er så smadret pga misligholdelse fra tidligere ejer.. jeg er meget omhyggelig når jeg gør rent og tager den tid det nu skal tage.. men de røgrør bliver en opgave...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af mejeristen » 08 mar 2010 09:33

nah det skal bare gøres rent :-)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Ole S. » 08 mar 2010 11:14

hudle » 07 Mar 2010, 19:21 skrev:hold da op.. ja det er vildt.. de er 50 mm hullerne og nu har jeg fået en boremaskinebørste hjem fra hedestoker... så skal jeg bare have fundet tien til at få det ordnet... det kan ikke gå for hurtig.... mejeristen så sidder dine rør næsten og kan klapre i kanalerne... Jeg tror mit fyr er så smadret pga misligholdelse fra tidligere ejer.. jeg er meget omhyggelig når jeg gør rent og tager den tid det nu skal tage.. men de røgrør bliver en opgave...
Hej
En gas/ukrudtsbrænder er ret så effektiv til at løsne gammelt glanssod. Kan godt være du skal brænde og rense over flere omgange, men så blir det også rent. :great:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 08 mar 2010 12:37

tror jeg sætter intervallet på rengøringen ned så det bliver lidt oftere den næste tid og sså kommer det helt til livs.. og så går der kun en måneds tid så får jeg mit nye vakum solfangeranlæg op.. måske det hjælper lidt..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Meldgård » 08 mar 2010 16:30

Nu er det nok tæt på hudle ,at du får et anlæg der fungerer,og renseintervallerne bør nok sættes noget ned.
Du har som jeg læser det i et af de forrige indlæg,sprunget 23 1/2 måned over med de rør,er det 7 stk der er, det går ikke hudle,
Du skal have renset den kedel ordentlig i bund,og du skal rense hele kedlen på en gang,ikke noget med lidt i dag og lidt en anden dag det dur ikke,så på med vanten,maske og briller. Som efterforskningen står nu,ser det ud til at den sigtede også er den skyldige icon_cheesygrin.gif


Besvar