Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gitterspær... hvordan.....??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af MichaelK » 04 mar 2010 00:53

Hej


Keld har ret, så nok om det :great:

Til gengæld vil jeg lige knytte en kommentar til sømplader.
Sømplader giver en bedre styrke, end diverse finérplader.
Trækstyrken er langt højere i rigtige sømplader med dertil-
hørende kamsøm. I øvrigt er det vigtigt, at kamsømmene
slåes i de rigtige steder. Ikke for tæt på kanten, og ikke for
tæt på endetræet. Det giver den bedste samlling.

Jeg ved godt, at sømpladerne ikke er de kønneste at se på.
Dog er der intet, der forhindre dig i at dække sømpladen med
en krydsfinérplade. Det giver en rimelig pæn afslutning.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 04 mar 2010 09:51

Michael har ret angående sømpladernede,finerpladerne du tænker på er nok dem der hedder raumaform,men du vil få bedre fat i den lodrette med sømplader,og det er her trækket ligger.
Du kan godt få stolperne ned ved at presse spæret en smule,men så skal du have hanebåndet af,men kun et ad gangen,du skal understøtte spæret inden du tager den ned,vær opmærksom på tagpladerne,hvis det er eternit,at de ikke revner når du presser. Du skal så have udlignet bredden på spær og stolpe med træ på begge sider,40-50 cm ned er ok.
Du kan evt.save et lille hjørne af stolpen i bunden i den side der vender ud mod remmen,bare 2 cm .Du kan evt. også fræse en lille kile ud oppe i spæret,det vil nok også mindske presset,stolpen skal så saves i samme vinkel.
Når du borer hullerne i bjælken spænder du lige et bræt på bjælken med et par tvinger i den side hvor boret kommer ud,så får du ingen splinter omkring hullet,lad det sidde til du har dyvlerne i også,dem sliber du lidt rund i den ende du slår i,sav dem lidt længere end de skal være,og sav det overskydende af bagefter sweat.gif

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Ole S. » 04 mar 2010 15:01

Hej
Jeg har det lige modsat, en finérplade i samlingen skriger til himlen af gør det selv fusk. Anvend sømbeslag evt. med kamskruer istedet for kamsøm, og sæt dem pænt, så bliver det ikke mere proff, og man kan se, hvad det er.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 05 mar 2010 01:11

Meldgård » 04 Mar 2010, 09:51 skrev:Michael har ret angående sømpladernede,finerpladerne du tænker på er nok dem der hedder raumaform,men du vil få bedre fat i den lodrette med sømplader,og det er her trækket ligger.
Du kan godt få stolperne ned ved at presse spæret en smule,men så skal du have hanebåndet af,men kun et ad gangen,du skal understøtte spæret inden du tager den ned,vær opmærksom på tagpladerne,hvis det er eternit,at de ikke revner når du presser. Du skal så have udlignet bredden på spær og stolpe med træ på begge sider,40-50 cm ned er ok.
Du kan evt.save et lille hjørne af stolpen i bunden i den side der vender ud mod remmen,bare 2 cm .Du kan evt. også fræse en lille kile ud oppe i spæret,det vil nok også mindske presset,stolpen skal så saves i samme vinkel.
Når du borer hullerne i bjælken spænder du lige et bræt på bjælken med et par tvinger i den side hvor boret kommer ud,så får du ingen splinter omkring hullet,lad det sidde til du har dyvlerne i også,dem sliber du lidt rund i den ende du slår i,sav dem lidt længere end de skal være,og sav det overskydende af bagefter sweat.gif
okay..... sømplader frem for finer.... den er noteret...:great:

den med at udligne breden på spær og stolpe....
er det pga at de jo ikke har samme tykkelse.... at så mener du at jeg skal sætte noge tpå hver side så de får samme bredte....???

jeg tænker lidt på hvis jeg laver mine egne beslag i noget kraftigt plade jern...omkring 2mm...
svejser/skær og bukker lidt...
så kunne jeg vel godt undgå at pille hanebjælken ned.... for så gør det vel ikke noget at smiget gaber lidt...
så vil beslaget vel stive det af...
og så det er et beslag der har fat i den lodrette hele vejen rundt og går op i spæret på hver side.....
den høs vel i prinsippet vel ikke at have fat i selve hanebjælken.....???


denne her forstår jeg ikke lige....
Du kan evt. også fræse en lille kile ud oppe i spæret,det vil nok også mindske presset,stolpen skal så saves i samme vinkel.


mvh leo-pol
Vedhæftede filer
spær3.JPG

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 05 mar 2010 09:19

Udligning af bredde er som du beskriver det,det træ der bliver skruet på,skal så skrues godt sammen,du kan hvis du bruger sømplader ,bruge skruer så lange at de når næsten igenem det hele. De beslag du vil lave i 2mm dur slet ikke,det vandrette stykke i beslaget vil jo rette sig ud hvis du belaster det,men det løser jo heller ikke problemet med at få stolpen i hullerne,dem skal du vippe i sidelæns,altså sådan at du står med front ud mod remmen,og stikker dem skråt ned,derfor den lille trekant nede i det hjørne der vender ud mod remmen,2 cm ind i bund,og 4 cm op på siden,det letter meget når den skal ned.
Den lille kile jeg nævner i spæret laver du nok bedst med stemmejern,du laver den sådan at,hvis du forestiller dig du har en kile med samme længde som stolpen er bred,og 4 cm tyk, vender den med den brede ende ned mod bjælken,så skal du jo løfte spæret det stykke mindre,når stolpen er stemt lidt ind,men grunden til du skal have hanebånet ned er at når du presser spæret ud i den ene side,skal de jo med hanebåndet i trække det ind i den anden side


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 05 mar 2010 12:33

okay.... :great:
jeg hade så også regnet med at forstærke bukket.....noget i stil med billedet.....
men okay.....
jeg tror at jeg forstået bunden....
men toppen med med kilen forstår jeg ikke lige... :oops: :oops:
håber at du har lidt tånmodighed :? :?




Meldgård skrev: Den lille kile jeg nævner i spæret laver du nok bedst med stemmejern,du laver den sådan at,hvis du forestiller dig du har en kile med samme længde som stolpen er bred,og 4 cm tyk, vender den med den brede ende ned mod bjælken,så skal du jo løfte spæret det stykke mindre,når stolpen er stemt lidt ind,men grunden til du skal have hanebånet ned er at når du presser spæret ud i den ene side,skal de jo med hanebåndet i trække det ind i den anden side
Vedhæftede filer
spær4.JPG
beslag.JPG

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 05 mar 2010 20:47

Det ser næsten rigtigt ud på din tegning. Det lille hjørne er ikke i toppen men i bunden af stolpen du skal save det af.
Kilen du har tegnet ser rigtig ud,det er så på undersiden af spæret. Hvis vi siger kilen er 19,5 cm lang,svarer til bredden på reglar og 4 cm i den tykke ende og du så holder kilen mod spæret så den tynde ende peger op mod kippen,så skal du stemme den ind i spæret så den er plan med underside spær,altså piller du faktisk kilen ud af spæret. det er slet ikke sikkert du behøver gøre det,men det er en mulighed hvis det kniber med at presse spæret nok til du kan få stolpen på plads.
Med hensyn til beslagene,syntes jeg det er meget arbejde i forhold til at sætte træ på begge sider af stolpen,jeg vil tro spærene er omkring 15x15 cm,så passer det jo med tykkelsen på stolpen x3,og så er det jo bare flade sømplader du skal bruge,det er en del mere enkelt end dem du har tegnet,det kan desuden være svært at vurdere styrken i det knæ der bliver.
Hvis du vælger at udligne spær/stolpe ,bruger du et stykke reglar på 45 cm på hver side ,og saver det i smig foroven så det følger spæret,det kommer slet ikke til at se så tosset ud.
Bare spørg løs,rådgivningen er gratis,men uden ansvar 8)

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 09 mar 2010 20:46

hey mester.....
har lige haft lidt travlt de sidste par dage.....
og jeg må sige at jeg er skutter helt med på hvad du mener jeg kan/skal gøre med at stemme den kile ud....
kunne man måske lokke dig til at lige slå et par streger så jeg bedere kan se hvad du mener....
men jeg revet det gamle loft ned nu og nu kan jeg rigtig se de gamle spær..... u-ha....
det ender vist med at der skal slås" støttespær op på siden af de gamle... hvis det skal holde min tid ud.... men okay... jeg er jo heller ikke så gammel enu..... :wink:
og så begynder jeg jo straks og tænke på om jeg skulle "med tiden" rive tagpladerne af så jeg kan rette det op, så det bliver rigtigt godt.... men det bliver ikke hvist ikke lige nu....
hvad bruger man entligt til "strøer" til at ligge op på mine bjælker så det kan isoleres og jeg kan ligge et spungulv .... ???
mvl.... leo-pol med de mange ??........ icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Ole S. » 09 mar 2010 21:25

Hej
leo-pol skrev:hvad bruger man entligt til "strøer" til at ligge op på mine bjælker så det kan isoleres og jeg kan ligge et spungulv .... ???
Hvis bjælkelaget ligger med ca 100cm mellemrum, ville jeg anvende 45*95 evt 45*120 spærtræ og så ligge dem med 60cm imellem, så passer det med gulvspånplader og med isolering.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 10 mar 2010 20:39

Vi håber lige du når det så fruen er tilfreds.
Det kan godt være du skal glemme alt om den kile i spæret,hvis de er lidt alderssvækket skal vi nok ikke pille for meget i dem,du kan lige lave en test ved at give dem et ordentlig drøn med en muggert ind på siden,så skal der helst kun blive et overfladisk mærke efter hammeren.
Du var selv inde på i et tidligere indlæg,at lade stolpen gabe lidt ved spæret,nu er der så lidt fusk med,men der er nok ikke nogen der opdager det.
Det behøver jo kun at kunne ses fra bagsiden,du kan jo sagtens få den til at ligge ind til spæret foroven,så det ser pænt ud inde fra loftet,for når du har udlignet bredden på spær og stolpe ses det ikke. Der er den fordel at du slipper for at pille hanebåndet ned,og du ikke skal presse spæret ud,det vil nok være det bedste at gøre sådan hvis det er lidt skrøbelig


Besvar