Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Årre.... hva nu....!!!!

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af leo-pol » 03 mar 2010 22:35

så så man lige mig.....

jeg lukkede mit dejlige KSM stoker ned sømdags og skiftede over til men gamle brænde kedel så jeg kan spare lidt på de dyre pille...
og alt var fint...
tirsdag aften ved midnatstid da jeg kom hjem skulle jeg lige over og lure om alt var som det skulle....
syntes godt nok at der var varmt i fyrrummet og til min store forbagelse var min pille tank sku ved at koge over....
jeg åbnede den og det var som at hive låget af en gryde det er ved at koge over....
fuck tænkte jeg.... arbejdtstøj på og igang med at tømme den.... men`s jeg tænker på hvad fannen den har gang i...den har jo været slukket siden søndags...
det er jo så en 1m3 tank og jeg hade lige i sidste uge fyldt den halvt op... og jeg tænker jo straks at pillerne må havde været kolde da jeg smad dem i og på den måde danner kondens og her efter begynder at "brænde sammen"....
men pallen hade stået i 14 dage i fyrerummet.... så de burdte vel at vaæe temperreret....
3timer senere ligger alle pillerne ca ½m3 spredt på værkstedgulvet,vendt og rørt rundt i dem. kølet af og faren var overe....
nogle af dem begyndte at pludse op da de kom op og fik lidt luft.....
men jeg kunne så roligt gå i seng....

i dag har jeg så tømt de sidste par spandefulde og tankerne har kørt i hovedet hele dagen.... hvad var der gået galt.....
kan det være en lille glød der ikke har slukket ordentligt da jeg lukkede det ned og vrandret stille i den ene side i sneglen og forbi brændslukningen og ind i tanken....???
da jeg hade tømt den kørte jeg sneglen og der kom masser af fine piller ud og det var kun få der var sorte....
så tanken begynder at stræfe mig om piller kan selvantende......???
da jeg tømte den tirsdags nat var der jo så en del piller der var sortemen de lå ikke lige ved siden af hinanden... men lige som tilfældigt blandet med alle de andre piller i den ene side af tanken.. og høldemessigt var det både i top og i bund....... så jeg undre mig vildt ......
hvis det var tilbagebrænding ville det vel starte et sted og så udvikle sig så de brændte har berøring med hinanden...


nå men det meste af malingen inde i tanken er gået i opløsning og den ligner lort inde i....
så jeg har splittet den ad i pladedele og har slepet resterne af maling af og skal imorgen give den en omgang maling...

men til min store forbløffelse da jeg skruget pladerne fra hinanden var der ikke nogle form for fuge eller noget og faktisk massere af "luft" i samlingerne......
det kommer jo så lidt bag på mig at når man læser brugsforviringen at ved tilbagebrænding skal man tjekke at gummilisterne er intakte.....
i dette tilfælde kan det vist være lige meget... luften skal nok pive ind gennem plade samlingerne....

er det mig der er helt ved siden af.... skal tanken ikke være så tæt som muligt......!!!
det skal lige siges at jeg jo har købt det brugt så jeg ved jo så ikke om det er ksm der har samlet min tank eller det er ham jeg har købt den af der har samlet den....
men sikke noget sjusk......
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
03032010150.jpg
03032010147.jpg


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af Flunk » 04 mar 2010 07:36

Tanken skal være helt tæt for at undgå tilbagebrand.
Det er vist der dit problem er.
Men jeg forstår bare ikke hvordan ilden er kommet forbi SYR ventilens føler uden at aktivere den?
Har du testet om den virker?
Held og lykke med oprydningen.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af skovbach » 04 mar 2010 09:29

Det ser ikke godt ud min er svejst men den skal være tæt
den må kun kunne trække falsk luft gemmen blæseren

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af thoken » 04 mar 2010 19:28

Hej!
Jeg synes også det er foruroligende at tilbagebrandsventilen ikke er blevet udløst!
Du har eddermame været heldig det hele ikke er brændt! :roll:
Hvad hvis du havde været væk måske et døgn længere!
Jeg ville undersøge den tilbagebrandssikring.
Og evt. montere et sprinkler system over magasinet!
Magasinet skal være helt tæt!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af leo-pol » 05 mar 2010 00:37

ja.... nu har jeg splittet hele tanken ad og gud faderbevars....
ikke en eneste af samlingerne har fået noget snask....
jeg har ikke tjekket syr-ventilen andet en at på min sidder der en lille rød knap oppe i enden.... og når man trykker på den kommer der sand.... men jeg har ikke tjekket selve føleren....
det kunne godt være at jeg skulle smide en flamme på den g se om der sker noget....
nogle der ved hvad tempertur den skal åbne ved.....
grunden til at den ikke har arktiveret sig tror jeg er fordi at det har gået så langsomt...
det er jo trosalt næsten 2½døgn fra jeg lukkede det ned og til jeg opdaget det....
selve snegl røret har ikke været ret varmt for så hade jeg med garnt opdaget det meget før...
for det passer med at jeg hopper over det når jeg skal om bag ved og det er jeg flere gange om dagen i denne tid...

det jeg synte var mest underligt er at hvis der disideret var gløder i tanken og det lå og "ulmede"....
ville der så ikke komme en kvælende sort røg op da jeg åbnede låget....
det der kom op var damp i vilde mængder.... som stank af en form for opløsnings midel og lidt hen af lim......
jeg vil tro at det er dunsen fra træpillerne og malingen......
men lidt rystet er jeg da....
men alle pillerne er renset for støv og snuller og står pakket i 9 store skrællesække...
så nu skal jeg lige have givet det en fed gang maling og så bliver den samlet igen med massere af snask i samlingerne og ny pakning i toppen....
så har jeg vist gjort alt hvad jeg kan for denne gang....
ærveligt at jeg ikke lige følte at jeg hade tid til at tage et billed efter jeg lige hade åbnet og malingen nærmest hang og dryppede ned fra låget mens det dampede op af tanken.....

mvh leo-pol


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af Brandsen » 05 mar 2010 08:14

Hej,
På en Baxi åbner SYR ventilen ved 95 grader. Manualen anbefaler den testes en gang årligt, men siger ikke noget om hvordan man bærer sig ad med at teste, så det er er en tråd om i Baxi Stoker forum, du ved ligther, varmepistol, hvor sidder følerende, osv.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af søren ø » 05 mar 2010 09:11

Hvor gammelt er det fyr. Jeg ville tage et billed af at der mangler tætning i samtlige hjørner og sende dem til ksm. Hvis de er bare en lille smule fornuftige reagere de på det. Hvem betaler dine piller, maling og timeløn??
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af leo-pol » 05 mar 2010 11:28

søren ø skrev:Hvor gammelt er det fyr. Jeg ville tage et billed af at der mangler tætning i samtlige hjørner og sende dem til ksm. Hvis de er bare en lille smule fornuftige reagere de på det. Hvem betaler dine piller, maling og timeløn??
arre.... jeg har jo købt det brugt og det er 3 år gammelt...
der kan jo lige så godt være ham jeg har købt det af der selv skulle samle det og ikke har gidet at smide noget mellem samlingerne....
hvis det var nyt hade jeg nok gjort en stor sag ud af det....
men så ved jeg at det er lavet ordentligt......
men det kunne da være at jeg skulle prøve at ringe og høre om det er noget de gør normalt....!!!
men hvem ved.... det kunne jo være at jens fra ksm personligt sidder og lure lidt her inde i ny og næ....

leo-pol

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af leo-pol » 09 mar 2010 21:18

så er tanken sku ved at ligne sig selv igen.....
malet hvid højglans med emaljemaling....
det ser sku godt ud når jeg lige lukker toppen op og glor ned i.....
grunden til at jeg valgte hvid var at det var lagervare og så tænkte jeg at så er der ikke så mørkt nede i når man skal lure om den er ved at være tom....
og den er blevet fuget i alle samlinger til den store guldmadalje.... det kunne KSM ikke havde gjort bedere.... årre nej... det gør de jo ikke i... ha ha....
så nu skal den lige herte rigtig igannem og der skal lige en ny tetningsliste på.... og så ligner den sku sig selv igen....
men sikke et arbejdte....
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
08032010182.jpg
05032010169.jpg
05032010155.jpg
05032010167.jpg
ja.... man har da vist lige glemt en lille samling... sikke noget sjusk... vil da ikke håbe at det er dan samme ansatte der har svajst min kedel....

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Årre.... hva nu....!!!!

Indlæg af Meldgård » 12 mar 2010 08:24

Ret irriterende leo-pol,men du var den uheldige der fik den erhverhspraktikanten hos ksm havde svejset icon_cheesygrin.gif
Heldigt du ikke fik hele hytten futtet af.
Det ligner godt nok noget hjemmegjort,tror ikke det er noget der er sluppet gennem ksm`s kvalitetskontrol. det er vel ikke den forrige ejer der har lavet magasinet lidt større,eller af en eller anden årsag har haft det skåret over,for den er da så tydelig,og kan fint betegnes som 1 kl.fusk.
Hvis det er tilfældet ,har vedkommende jo så ikke haft indsigt i hvor vigtigt det er at magasinet er 100% tæt,og heller ikke hvad konsekvensen kan blive hvis det ikke er,uha.
Men nu ser det jo fint ud :great:


Besvar