Sort eller galvaniseret??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af andersen2009 »

tror du ikke bare du strammer dem for hårdt..???
De skal kun lige strammes med en fast hånd, ikke vold-spændes med store nøgler.

Ellers skal du købe dem med indsats i og derfor uden støttebøsning http://www.vvs-shoppen.dk/pl/Rør_og_fit ... s_488.aspx

Hvis du bruger alm. pex/kobber fittings, skal der støttebøsning i, måske det er dem du har glemt..?

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af mejeristen »

nah det er sgu nok overarmene der er for store icon_cheesygrin.gif

Er tilbøjelig til at leve efter devisen ska det gøres så ska det fandeme gøres ordenligt, intet sjat spænderi her det ska spændes til ska det!!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af jordvarmekongen »

andersen2009 » 03 Mar 2010, 18:36 skrev:tror du ikke bare du strammer dem for hårdt..???
De skal kun lige strammes med en fast hånd, ikke vold-spændes med store nøgler.

Ellers skal du købe dem med indsats i og derfor uden støttebøsning http://www.vvs-shoppen.dk/pl/Rør_og_fit ... s_488.aspx

Hvis du bruger alm. pex/kobber fittings, skal der støttebøsning i, måske det er dem du har glemt..?
jeg kan ikke åbne den side du har linket til men jeg tror det er TA pex system du hentyder til. bruger det altid, fordelen ved TA er nemmelig også at de er nemme at skille ad igen hvis der nu er kommet skidt i rørende eller noget.
MEN JEG kan ikke fordrage rørinstallationer i pex. efter min menning er det kun i gulve eller i vægge de hører hjemme. alle installationer jeg laver er enten VSH pres(rustfri eller kobber) eller gevind icon_cheesygrin.gif
såèn kan jeg li det.
og ved en brændekedel installation vil jeg gerne fraråde det kraftigt da pex ikke er godkendt til 95 grader, og vi ved jo alle af uheldet er ude, så selv om man er gør det selv mand er det forkert at springe over hvor gæret er lavest her. og som installatør ville jeg få store problemer ved en vandskade!! :cry:
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af Ole S. »

Hej
Dejligt at høre en fagmand med faglig stolthed. :great:
Men kobber eller rustfrit press er jo ikke for os amatører da presseværktøjet jo koster en mindre bondegård på landet. :cry:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af jordvarmekongen »

he he ja, men der er heller ikke noget der kan få pulsen op som en go gammel daws 2" håndskære. :P
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af Ole S. »

Hej
Ja det har du ret i, især hvis man er oppe i de store dim. og klubben er ved at være godt brugt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af andersen2009 »

jordvarmekongen » 03 Mar 2010, 20:43 skrev: jeg kan ikke åbne den side du har linket til men jeg tror det er TA pex system du hentyder til. bruger det altid, fordelen ved TA er nemmelig også at de er nemme at skille ad igen hvis der nu er kommet skidt i rørende eller noget.
MEN JEG kan ikke fordrage rørinstallationer i pex. efter min menning er det kun i gulve eller i vægge de hører hjemme. alle installationer jeg laver er enten VSH pres(rustfri eller kobber) eller gevind icon_cheesygrin.gif
såèn kan jeg li det.
og ved en brændekedel installation vil jeg gerne fraråde det kraftigt da pex ikke er godkendt til 95 grader, og vi ved jo alle af uheldet er ude, så selv om man er gør det selv mand er det forkert at springe over hvor gæret er lavest her. og som installatør ville jeg få store problemer ved en vandskade!! :cry:
Der står ellers 95 grader - 10 bar på mine rør.... så mon ikke de er godkendt til det..???
Og når der står 95 grader, vil jeg formode de er godkendt med min. faktor 1,5..!

Men ja.... Ingen tvivl om kober, rustfri eller sorte rør sikkert er bedst, men jeg vil bare ikke betale en krig for at få en vvs´er ud og lave det for mig..!
Han kommer kun når det er noget jeg ikke selv må pille ved, såsom vvb og lign.
Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af jordvarmekongen »

jeg undskylder min fejl...... det var jo netop det jeg ville ha skrevet IKKE godkendt over 95 grader!! :oops:
og er ens brændefyr ikke godkendt til trykeks. så er der heller ikke en kølesløjfe i fyret, og derved er det åben ekspantion som er = risiko for det kan koge!!
jeg mener desuden også selvom man kører med trykeks. er der intet der er sikkert det er jo derfor man har 2,5 bar sikkerhedsagg på. TÆNK nu hvis der er vandbrud i den lokale pløjemark eller strømsvigt??? :(
men det er jo ens egen valg. men hvis du lige pludselig har tømt 1500L akku.tank i huset mens du er på arbejde og rørene ikke er godkendt til over 95 grader så tror jeg du får problemer med din forsikring, ikke fordi jeg hørt eller set det, ved bare hvordan sådan nogle forsikringsselvskaber kan vride sig...
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk
Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Sort eller galvaniseret??

Indlæg af jordvarmekongen »

Hov...
det skal lige siges jeg intet har imod "gør det selv"
jeg er selv en "gør det selv" med 1000 andre ting selv, siger han selv.. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Besvar