Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyret slukker med vand "uden grund"

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Leif Gammelgård
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 mar 2010 14:08

Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Leif Gammelgård » 03 mar 2010 14:29

Hej

Jeg er ny her på forum, men har et akut problem.

Igennem de seneste uger har mit fyr slukket liden med vand (feljmelding A-1) 4-5 gange. De gange jeg ikke opdager det i tide er det rigtig træls fordi pillerne jo svulmer op og låser sneglen. Der mangler ikke piller i fyret og de gange jeg er løbet tør for piller har jeg ikke haft problemer med at det er begyndt at brænde tilbage i magasinet.

Jeg kan ikke finden nogen åbenlys anledning eller en beskrivelse af problemet andre steder så jeg håber at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe min inden jeg får fat i en dyr teknikker.

Mvh
Leif


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Brandsen » 03 mar 2010 14:45

Leif,
Det vil hjælpe hvis du kan oplyse om A-1 fejlen kommer før eller efter SYR ventilen har udløst overrislingen.

Det mest almindelige hændelsforløb er, at røgtemperaturen falder til 90 grader, og efter en halv time med under 90 grader, så tror Baxi at ilden er gået ud, og derefter stopper for yderligere indfyring af brændsel.
Når der ikke kommer mere brændsel, men stadig lidt ild og gløder i brændkammeret, så får du tilbagebrand gennem sneglekanalen, og SYR ventilen udløser så overrisling med vand.

Spørgsmålet er så hvorfor røgtemp kommer under 90 grader, men det kan skyldes stort set alt, lige fra for lidt luft, for lidt brændsel, for lang pausefyring, dårligt brændsel, for lidt træk i skorsten,.........

Jeg vil anbefale du starter med at sætte alle dine indstillinger til enten fabriks standard, eller endnu bedre til Thy standard. ( Se Thy's indstillinger i den låste tråd under Baxi Forum )
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af thy » 03 mar 2010 16:46

Leif Gammelgård » 03 Mar 2010, 14:29 skrev:Hej

Jeg er ny her på forum, men har et akut problem.

Igennem de seneste uger har mit fyr slukket liden med vand (feljmelding A-1) 4-5 gange. De gange jeg ikke opdager det i tide er det rigtig træls fordi pillerne jo svulmer op og låser sneglen. Der mangler ikke piller i fyret og de gange jeg er løbet tør for piller har jeg ikke haft problemer med at det er begyndt at brænde tilbage i magasinet.

Jeg kan ikke finden nogen åbenlys anledning eller en beskrivelse af problemet andre steder så jeg håber at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe min inden jeg får fat i en dyr teknikker.

Mvh
Leif
den første tilbage brand??? har sikkert gjort syrventil utæt... det vil sige jeg tror den drypper hele tiden...

den bør af monteres og renses/ skiftes

har du tømt luftkanalerne for vand...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Leif Gammelgård
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 mar 2010 14:08

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Leif Gammelgård » 04 mar 2010 09:25

Jeg ved ikke om A-1 alarmen kommer før eller efter at SYR ventilen åbner. Men jeg har svært ved at tro at det er fordi røgtemperaturen har været under 90 grader - det problem har jeg normalt ikke på denne årstid.

Men det kunne måske være fordi SYR ventilen er utæt. Det vil ikke giver problemer under høj eller lav ydelse, men under pausefyring kan pillerne måske nå at blive så våde at de slukker ilden. Og når først sneglen er stoppet helt vil der fortsætte med at dryppe vand ned til den. Jeg ved ikke om jeg selv kan afgøre om den er utæt.

Jeg ved ikke hvordan jeg kan tømme luftkanalerne for vand. -Der er ingen ventil foran på kedlen - som angivet i manualen. Men der sidder en studs på bagsiden under sneglen, denne er altid åben, men der er ikke tegn på at der er kommet vand ud der. (Jeg har en Baxi model 2.5)

Mvh
Leif

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Brandsen » 04 mar 2010 09:41

Leif,
På en Baxi 2.5 sidder der en unbraco skrue i nederste højre hjørne af kedlen.
Du skal åbne nederste luge, og helt ned på knæ for at kunne få øje på den, den sidder godt gemt.
Hvis SYR ventilen har været udløst, og du aldrig har haft denne unbraco ude, så står der sandsynligvis vand i luftkamrene, og det kan være meget vand, så vær lige klar med klud og spand når du løsner skruen :|
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Leif Gammelgård
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 mar 2010 14:08

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Leif Gammelgård » 04 mar 2010 09:55

Jeg kan først kikke efter når jeg kommer hjem i eftermiddag - men jeg brugte noget tid på at lede efter noget der kunne være en ventil i går aftes, men jeg må have overset den - selv om jeg vidste at den skulle sidde lige over bundrammen i højre side - jeg antager at den sidder bag askeskuffen, og jeg skal tage den ud for at kunne komme til den?

Mvh
Leif

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Brandsen » 04 mar 2010 09:59

Leif,
Nej, den sidder udenfor brændkammeret, altså ikke bag askeskuffen, men lågen skal være åben for at du kan få øje på den, og for at løsne den.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Meldgård » 04 mar 2010 13:09

Hmm? :stjerner: Det ser kompliseret ud når der er brand i dem med de blå stålplader brandsen.
Hvis det skulle ske i en af de grå,stiller man en lænestol på tværs foran fyret,så kan man nemt ordne den sag herfra.
Fyret kan man nå med den ene hånd,og det lille køleskab med den anden,af med fire bolte i enden af sneglen,ud med den og alt vandet løber ud helt af sig selv,ikke noget med og kravle rundt hverken inde i kedel eller udenfor :toofunny:

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af Brandsen » 04 mar 2010 13:22

Meldgård,

Hele fire bolte på de grå ?? Vi med de blå kan nøjes med en enkelt, M6 unbraco, vi har bare gemt den godt, dels fordi den jo alligevel næsten aldrig skal bruges, og dels fordi der jo skal være lidt blå Smølf i det. 8)

Det med køleskab indenfor rækkevidde lyder helt rigtigt, naturligvis med Blå Royal icon_cheesygrin.gif
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Fyret slukker med vand "uden grund"

Indlæg af thy » 04 mar 2010 13:27

Leif Gammelgård » 04 Mar 2010, 09:25 skrev:Jeg ved ikke om A-1 alarmen kommer før eller efter at SYR ventilen åbner. Men jeg har svært ved at tro at det er fordi røgtemperaturen har været under 90 grader - det problem har jeg normalt ikke på denne årstid.

Men det kunne måske være fordi SYR ventilen er utæt. Det vil ikke giver problemer under høj eller lav ydelse, men under pausefyring kan pillerne måske nå at blive så våde at de slukker ilden. Og når først sneglen er stoppet helt vil der fortsætte med at dryppe vand ned til den. Jeg ved ikke om jeg selv kan afgøre om den er utæt.

Jeg ved ikke hvordan jeg kan tømme luftkanalerne for vand. -Der er ingen ventil foran på kedlen - som angivet i manualen. Men der sidder en studs på bagsiden under sneglen, denne er altid åben, men der er ikke tegn på at der er kommet vand ud der. (Jeg har en Baxi model 2.5)

Mvh
Leif
ventilen udløses kun hvis snegle rør/gang har været oppe på 95grader....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar