Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gitterspær... hvordan.....??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Ole S. » 28 feb 2010 23:32

Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 01 mar 2010 00:22

og mange tak skal de have...!!!! :great:


men syntes ikke lige at jeg får så meget ud af hvad der står...
hvis jeg skriver 16meter... ja... så skriver den 2meter høj....
men jeg syntes ikke rigtigt jeg forstår hvad for nogle størlser jeg skal lave det ud af.. ud over at det er 45mm.... ??

men jo mer jeg sidder og grupler ville jeg sku gerne ud i at ende med det der fritrumsprofil...??
men kan ikke lige finde nogle udregninger på det....!!! :roll:

mvh leo-pol

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 01 mar 2010 07:29

Nu kender jeg ikke rejsningen på dit tag,men på gamle landbrugsbygninger er de typisk 40-45 grader,og jeg går ud fra der er hanebånd i konstrukstionen.
Du kan sætte skunkstolperne 1,5-2,0 meter inde og bruge 50x150 reglar,du skal bore en 16 mm bolt igennem både spær og bjælke til at spænde det sammen,man kan alt efter temperament supplere med et par 6x120 skruer i hver ende.

Hvis du er bekymret for bæreevnen,kan du forstærke både spær og bjælker med en reglar på siden,på spærene behøver du kun at forstærke fra hanebåndet og ud på remmen hvis det er aktuelt.
Du kan selvfølgelig ikke bruge loftet til fjernlager for Scanistål,men det tåler ret stor belastning,min svigersøn troede ikke det kunne bære noget,så jeg tog en lægte og savede den af så den manglede 1 cm i at nå fra gulv til loft,og sagde til ham,når den ikke længere kan stå under bjælken så skal du nok ikke belaste det mere,Han har meget på loftet,men lægten kan stadig stå frit under bjælkerne.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 01 mar 2010 12:15

Meldgård skrev:Nu kender jeg ikke rejsningen på dit tag,men på gamle landbrugsbygninger er de typisk 40-45 grader,og jeg går ud fra der er hanebånd i konstrukstionen.
Du kan sætte skunkstolperne 1,5-2,0 meter inde og bruge 50x150 reglar,du skal bore en 16 mm bolt igennem både spær og bjælke til at spænde det sammen,man kan alt efter temperament supplere med et par 6x120 skruer i hver ende.

Hvis du er bekymret for bæreevnen,kan du forstærke både spær og bjælker med en reglar på siden,på spærene behøver du kun at forstærke fra hanebåndet og ud på remmen hvis det er aktuelt.
Du kan selvfølgelig ikke bruge loftet til fjernlager for Scanistål,men det tåler ret stor belastning,min svigersøn troede ikke det kunne bære noget,så jeg tog en lægte og savede den af så den manglede 1 cm i at nå fra gulv til loft,og sagde til ham,når den ikke længere kan stå under bjælken så skal du nok ikke belaste det mere,Han har meget på loftet,men lægten kan stadig stå frit under bjælkerne.

ja det lyder skam som noget jeg lige skal måle og tænke lidt mer over....
men hvis jeg nu ikke er meget for at boldte skunkstolperne ind på siden af bjælkerne.... de skal jo være synelige og jeg har lige bestilt 5 nye, så jeg syntes at det ville være lidt syndt....
men kunne man ikke "tappe" den ned i bjælken...???
men stadig med jernboldte....!!

syntes bare at hvis man sætte skunkstolperne 2 meter inde og der stadig er 4 meter ind lyder af meget .....
men okay.... det er jo stivheden der skal bære i dette her tilfælde....

mvh leo-pol

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 01 mar 2010 14:44

Du kan godt skare reglarene ind i bjælken,en anden løsning er at du stiller stolperne oven på bjælken,men så er du nød til at bruge heltømmer 125x125,så skal du have fremstillet vinkelbeslag i fladjern 12x125x400 dem bukker du så de er 200x200,og borer 2x12 mm huller i hver vinkelside,altså 4 huller i hver, men boltene skal være gennemgående i både spær og bjælker.
Du kan undersænke boltene på undersiden af bjælkerne,med et 50 mm kopbor,husk at undersænke før du borer hullet til bolten, så der kan være et rundt spændstykke ,og så sætte en prop i bagefter med skumlim,husk her,ingen lim mellem bolthoved og prop,hvis de skulle blive presset en smule ud alligevel,kan de jo lige høvles pænt til,det er så vigtigt at årene i propperne vender på langs af bjælkerne.
Du kan godt trække stolperne længer ud til siden,men mindre end de 1,5 m vil jeg nok ikke gå,for jo længere du trækker dem ud til siden,jo mindre belastning tåler bjælkerne. Der er jo stadig 5 m frit loftrum. Du kan jo prøve at stille dig med panden mod et spær,og så måle fra træskoene og ind til remmen,og herefter overveje hvor meget længere du vil have stolperne ind.
Det er vel sådan at jo længere tid man bor et sted,jo mere læs kommer der på? icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 02 mar 2010 00:14

Meldgård skrev:Du kan godt skare reglarene ind i bjælken,en anden løsning er at du stiller stolperne oven på bjælken,men så er du nød til at bruge heltømmer 125x125,så skal du have fremstillet vinkelbeslag i fladjern 12x125x400 dem bukker du så de er 200x200,og borer 2x12 mm huller i hver vinkelside,altså 4 huller i hver, men boltene skal være gennemgående i både spær og bjælker.
Du kan undersænke boltene på undersiden af bjælkerne,med et 50 mm kopbor,husk at undersænke før du borer hullet til bolten, så der kan være et rundt spændstykke ,og så sætte en prop i bagefter med skumlim,husk her,ingen lim mellem bolthoved og prop,hvis de skulle blive presset en smule ud alligevel,kan de jo lige høvles pænt til,det er så vigtigt at årene i propperne vender på langs af bjælkerne.
Du kan godt trække stolperne længer ud til siden,men mindre end de 1,5 m vil jeg nok ikke gå,for jo længere du trækker dem ud til siden,jo mindre belastning tåler bjælkerne. Der er jo stadig 5 m frit loftrum. Du kan jo prøve at stille dig med panden mod et spær,og så måle fra træskoene og ind til remmen,og herefter overveje hvor meget længere du vil have stolperne ind.
Det er vel sådan at jo længere tid man bor et sted,jo mere læs kommer der på? icon_cheesygrin.gif
hey der....
jamen så er opskriften jo ved at danne sig.... :great: :great:
jeg fik lige prisen på 9meters spærtræ ...... uh-ha.....
men jeg tror mer at det er din ide jeg stiler efter... det ender sikkert i samme prislege men jeg tror at resutatet bliver bedere i sidste ende.....
jeg har lige tegnet en tegning for at vise hvad jeg mener med at "tappe" dem sammen....
det med at skære dem ind i bjælken forstår jeg at det er på siden og så bliver synligt set nede fra og det ville jeg helst gerne undgå....
det jeg tænker på er lige som bindingsværk hvor det er usynligt tappet sammen så det kun er boldtene der kan ses og så evnt proppe dem..... som du selv skriver.........!!!
nu kan det godt være at jeg spørger dumt.... men hvad er det lige at "heltømmer" er .....???
er det spærtræ....??

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
spær1.JPG

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af MichaelK » 02 mar 2010 00:38

Hej


Heltømmer tømmer med lige store sidemål. De kan varierer i størrelsen, men er min. 75*75 mm.
Kan bruges som spærtræ, men det anvendes normalt ikke mere til det. I dag anvendes som regel
45*145 eller 45*195 til spær. Dog alt afhængigt at den påkrævede bæreevne. Dimensionerne kan
sagtens være mindre, hvis forholdende tillader det.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 02 mar 2010 10:33

Heltømmer er som Michael har beskrevet det. Dumme spørgsmål findes ikke,alle kan jo ikke vide alt,heller ikke undertegnede,og for at udvide databasen er man jo nød til at spørge.
Du kan godt tappe det sammen som du har beskrevet,men der er jo den forskel på bindingsværk og det du vil lave,at i bindingsværk er der tryk på konstruktionen,i det du vil lave er der træk i konstruktionen,med risiko for det glider fra hinanden,men det er jo så igen spørgsmålet hvad du vil bruge alt den plads til du får på det loft ange.gif
Hvis du tapper det sammen skal du nok vælge den reglar der hedder 45x195 mm,du skal så dybt ned i bjælken du kan komme uden at bryde igennem,du kan undlade bolte og i stedet bruge dyvler. Når stolpen er på plads i hullet borer du to huller helt igennem på 24 mm så slår du to rundstokke på 25 mm igennem,gerne eg eller ask,husk det hele skal passe 100% for at opnå stivheden i det.
Oppe i spæret kan du godt gå helt igennem,du skal nok understøtte spæret mens du laver det da det er svækket indtil du får stolpen i. Det er så lidt problematisk at få dem i,her er du nok nød til at fjerne en tagplade for at få den ned oppefra.
Når alt bøvlet er overstået ser det jo fint ud.
Placeringen af stolperne 1,5 m fra remmen skulle ikke være noget problem. Med et spænd på 8 m minnus 3 m er der 5 m tilbage,men du har jo kun 2,5 fra stolpe til midte fra hver side,metoden her svarer jo til at du lægger spærets styrke oven i bjælken,så det rækker nok til dit behov sweat.gif

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 03 mar 2010 23:24

Meldgård skrev:Heltømmer er som Michael har beskrevet det. Dumme spørgsmål findes ikke,alle kan jo ikke vide alt,heller ikke undertegnede,og for at udvide databasen er man jo nød til at spørge.
Du kan godt tappe det sammen som du har beskrevet,men der er jo den forskel på bindingsværk og det du vil lave,at i bindingsværk er der tryk på konstruktionen,i det du vil lave er der træk i konstruktionen,med risiko for det glider fra hinanden,men det er jo så igen spørgsmålet hvad du vil bruge alt den plads til du får på det loft ange.gif
Hvis du tapper det sammen skal du nok vælge den reglar der hedder 45x195 mm,du skal så dybt ned i bjælken du kan komme uden at bryde igennem,du kan undlade bolte og i stedet bruge dyvler. Når stolpen er på plads i hullet borer du to huller helt igennem på 24 mm så slår du to rundstokke på 25 mm igennem,gerne eg eller ask,husk det hele skal passe 100% for at opnå stivheden i det.
Oppe i spæret kan du godt gå helt igennem,du skal nok understøtte spæret mens du laver det da det er svækket indtil du får stolpen i. Det er så lidt problematisk at få dem i,her er du nok nød til at fjerne en tagplade for at få den ned oppefra.
Når alt bøvlet er overstået ser det jo fint ud.
Placeringen af stolperne 1,5 m fra remmen skulle ikke være noget problem. Med et spænd på 8 m minnus 3 m er der 5 m tilbage,men du har jo kun 2,5 fra stolpe til midte fra hver side,metoden her svarer jo til at du lægger spærets styrke oven i bjælken,så det rækker nok til dit behov sweat.gif
tak til jer begge io....

jeg har målt lidt og er kommet frem til at der bliver 2meter fra den lodrette og ud....
så passer det med at den bliver samlet lige ved siden af hanebjælken oppe i toppen...
det med at tappe dem sammen var så kun mod selve bjælkelaget jeg hade tænkt....
oppe i toppen ville jeg lave baslag.... det gør ikke noget der oppe.... det var mer nede fra at jeg gerne ville have pæne bjælker.....
jeg har set at når folk laver spær selv kan man finde på at bruge en finerplade i stedet for disse her sømplader....
og så tænkte jeg at når jeg skal samle den i toppen.... kunne man så ikke gøre det evnt en 20mm "brun bodex plade"...
det ville jo gøre det noget nemmere at tilpasse...
(jeg har lige lavet en tegning....)

så kom tanken til at når jeg har fræset mit hul i bjælken... tilpasset det "lodrette stykke" og boldtet den fast i toppen....
så kunne man vel smide en "soldat" under bjælken og tvinge den en smule op og så bore og banke dyvlerne i....
så man får lidt hold i den fra starten......!!!

og så lige et ?? af dem der ikke er så dumme enda....
regler og spærtræ...... hvad er foreskellen på det...
når jeg tænker på regler så er det "skillerumsregler"....
men jeg kan skutte se foreskæld...
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
spær2.JPG

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Keld » 03 mar 2010 23:34

Spærtræ dim 45*95 op til 45*250 er styrkesorteret efter en norm der heder T 18 så er der garanti for bæreevnen. skillerumsrigler er rigler der ikke kan klare styrkekravet pga. knaststørelser mm. træ til tage, også lægter skal i dag være T 18 godkente for at må anvendes til nybyg. Det nye lægtemål er 38*73 mm.


Besvar