Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gitterspær... hvordan.....??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 25 feb 2010 20:38

ja så er mit fyrrun "næsten ved at være ved vejs ænde...
og jeg er typen der iler videre inden de sidste småting er færdigt...

jeg skal se at komme videre med værkstedet da fruen vil have at vi skal holde hendes fødselsdag der inde .... og der er fannneme ikke lang tid til...
så hvis jeg bare kan få halvdelen klar til dagen så er hun sikkert tilfres...
det drejer sig om en gammel længe hvor selve værkstedet bliver 8x16meter.. og det er med nogle fede 7x7" frithængende bjælker..
og så er det at jeg skal have stivet loftet af så der ikke er nogle støttende stolper i vejen....

jeg hade tænkt at der skulle laves et gitterspær oppe på loftet til at bære de frithængende bjælker af...
grunden til et gitterspær i spærtræ var for ikke atilføje mer vægt en højest nødvendigt som hvis det var et langt jern..
jeg har været med til at gøre dette triks før og har tænkt at gøre det på samme måde men der var bygningen kun 10meter lang og min er 16 meter lang...
er der nogle her inde der ved hvordan man regner dimitionerne på sådanne et gitterspær....
den jeg var ved til at lave har jeg været oppe og måle lidt på.
den måler 10meter lang 1,25 meter høj..... de to vandrette på 10meter er der brugt 195x45mm spærtræ...
og alle krydsne er det 145x45mm spærtræ....
og det er vel 6-7 år siden at det blev lavet og holder fint.... og det var en Ingeniør der hade regnet det i sin tid...
jeg har lige lavet et lille malerri så det nok lige er lidt nemmere at forstå hvad det er jeg mener......
billedet er set fra siden af længen svarnde til at ydervægen er fjernet....

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
gitterspær 1.JPG


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Keld » 26 feb 2010 00:50

du siger længden er 16 meter, men på din tegning er der en understøtning på mitten, så må det frie spænd kun være 8 meter. det er ikke et gitterspær men en gitterdrager. du kan muligvis finde lasten når du kender belastningen af loftet, hvis spærene er hanebåndsspær er der ingen last fra taget, spærene trækker i spærfoden og er dermed til at holde spærfoden stram. du kan måske få en spærfabrik til at regne på dim.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 26 feb 2010 03:07

Keld skrev:du siger længden er 16 meter, men på din tegning er der en understøtning på mitten, så må det frie spænd kun være 8 meter. det er ikke et gitterspær men en gitterdrager. du kan muligvis finde lasten når du kender belastningen af loftet, hvis spærene er hanebåndsspær er der ingen last fra taget, spærene trækker i spærfoden og er dermed til at holde spærfoden stram. du kan måske få en spærfabrik til at regne på dim.
hej keld...
gitterdrager... okay.. så ved jeg da det...
jeg er ikke lige så meget inde i hvad den type spær der sidder hedder...
der er bare en synlig fed bjælke på 7" X 7" der ligger på tværs af bygningen og i hver ende sidder "spæret" som ender i kip.. og bare danner en simpel 3-kant....som så ligger på en trærem på ydermuren...
grunden til at jeg har den understøtte inde på midten er kun fordi at jeg regner med at 16meter er lige i overkanten at den skal kunne bære...
men hvordan finder man belastningen af loftet...pt er det jo kun selve "den synlige bjælke`s" egen vægt der er belastningen nu.... men ville jo gern udnytte loftet med tiden....
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
gitterspær 2.JPG

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Ole S. » 26 feb 2010 09:39

Hej
Ja det kan godt være lidt svært at forstå, hvad du mener.
Altså er bygningen 16 m bred, eller 16 meter lang?? Som jeg forstår det skal spæret spænde 16 meter, med en understøtning på midten. Det lyder vildt i mine øjne???
Vil du have et fladt tag nu, synes det fremgår af dit første indlæg.
Vil du anvende loftrummet er gitterspær nok ikkke den bedste løsning, da spæret jo er fyldt med gitter, så er et hanebåndsspær nok at foretrække.
Hvilken rejsning vil du have 30gr 45gr eller noget helt andet.
Du skriver også noget om 10 meter længere oppe??
Måske en lille tegning med mål kunne hjælpe os.

Normalvis bestiller man færdiglavede spær, men de kan også fremstilles selv, hvid du har de rigtige beregninger.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 26 feb 2010 11:23

hey ole....
så kom der lige en tegning jeg håber der forklar lidt bedere....
tegningen oppe i indlæg 2 er som mine spær ser ud nu... en simpel 3-kant.... (kan ikke lige hitte ud af hvad de hedder..)
mine spær skal ikke ændres eller noget....
det som projektet går ud på er at jeg har nogle støttere under mine "frithængende" bjælker.... de skal væk...!!'
og for at de ikke skal sveje ned af og loftet bræse sammen ville jeg rejse et (som jeg kalder et gitterspær) oppe på loftet og "stroppe" mine bjælker op til og på den måde stive dem af......
bygningen er ca 20 meter lang og hænger sammen med en lade.. men det er "kun" de 16 meter der skal bruges til værksted....
bygningen måler lige knabt 8 meter bred...
billedet i mit indlæg nr 1 er et "tværsnit" af bygningen set fra siden af og uden selve spærne.....!!!
grunden til at jeg vil støtte det af på midten er at jeg har lidt på fornemmeren at 16meter lang er lige i overkanten og 2X8meter nok er lidt bedere...altser 16meter ialt....
håber at det gav lidt bedere mening.....

grunden til at det skulle laves i spærtræ var for ikke at tilføje mer vægt en højest nødvendigt...
jeg ville gerne lave det med en jerndrager... men har fået indtrykket af at den skal være enorm for at blive stærk nok og at egenvægten at jernet vil tynge den inde på midten.....!!!

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
gitterspær 4.JPG
gitterspær 3.JPG


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Ole S. » 26 feb 2010 11:47

Hej
Ok den beregning kan jeg ikke lave.
Har jeg forstået det ret, gælder det kun om at at få båret de 7x7 på midten, er det kun deres egenvægt der skal holdes oppe, tror jeg at, hvis det var mig ville jeg overveje at hænge dem op i de nuværende spær. Forudsat selvfølgelig at spærene er 100% iorden ok og korrekt dimensioneret.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 26 feb 2010 12:59

Ole S. skrev:Hej
Ok den beregning kan jeg ikke lave.
Har jeg forstået det ret, gælder det kun om at at få båret de 7x7 på midten, er det kun deres egenvægt der skal holdes oppe, tror jeg at, hvis det var mig ville jeg overveje at hænge dem op i de nuværende spær. Forudsat selvfølgelig at spærene er 100% iorden ok og korrekt dimensioneret.

hej ole....
ja det er "teoretisk" kun bjælkerne der skal bæres...
men jeg har på fornemmeren at med tiden skal det bruges til "letter" opbevaring...
så jeg må nok helre få lidt stivhed i dem....
den med at hænge dem op i de nuværnde spær har strejfet mig....
men bygningen er jo ved at være tusse-gammel... så jeg er ikke meget for at satse på at det holder min tid ud.....
jeg har en tilsvarnde længe der støder op til og der er det lavet med en langt rundjern til kip...
og det holder pt fint nok... men jeg har mine betænkligheder ved at skulle udnytte det i det lange løb...
men okay... jeg har set gamle længer hvor man har gjort det fra gammel tild og smidt korn der op...
men dengang var tømmeret jo også nyt...!!!

mvh leo-pol
mvh leo-pol

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af MichaelK » 26 feb 2010 14:54

Hej



Lav den nye gitterdrager, som den anden (Den der er 10 m lang).
Den nye skal bare være 2,0 meter høj i stedet for 1,25 m.
Så passer det hele :great:

Oplysningerne har jeg fra http://www.bisco-as.dk/



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af Meldgård » 26 feb 2010 16:00

Prøv at kigge på det link Mikael lage ind,der er forskellige løsninger på spær.
Jeg byggede min svigersøns lade om,så alle stolper kom væk,og her velgte jeg løsningen som Bisco kalder frirumsprofilen,altså med hanebånd og skunkstolper,så har man jo den del af loftet hvor der er ståhøjde fri.
der er så lavet hylder mellem skunkstolper og tag,det giver jo plads til en hel del sager,og så er det ret simpel at lave. Du må jo igang så du kan give fruen en svingom i den nye balsal bier5.gif

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: gitterspær... hvordan.....??

Indlæg af leo-pol » 28 feb 2010 22:22

MichaelK skrev:Hej



Lav den nye gitterdrager, som den anden (Den der er 10 m lang).
Den nye skal bare være 2,0 meter høj i stedet for 1,25 m.
Så passer det hele :great:
Oplysningerne har jeg fra http://www.bisco-as.dk/
Mvh.
manga tak fordet..
men jeg syntes ikke lige jeg dan finde desideret nogle oplysninger der inde om mål osv...
kun simple tegninger...... så hvorfor 2m høj....???

Meldgård skrev:Prøv at kigge på det link Mikael lage ind,der er forskellige løsninger på spær.
Jeg byggede min svigersøns lade om,så alle stolper kom væk,og her velgte jeg løsningen som Bisco kalder frirumsprofilen,altså med hanebånd og skunkstolper,så har man jo den del af loftet hvor der er ståhøjde fri.
der er så lavet hylder mellem skunkstolper og tag,det giver jo plads til en hel del sager,og så er det ret simpel at lave. Du må jo igang så du kan give fruen en svingom i den nye balsal bier5.gif
ja den løsning gad jeg godt lave og hade godt tænkt lidt på noget i den stil...
men der er jo 8 meter bredt.... og "skunken" skal vel et godt stykke ud for at det bliver stift nok inde på midten.....??
hvor bredt er det ca det du har lavet og hvor "stift" er det blevet inde på midten....??

mvh leo-pol


Besvar