Baxi Solo Innova

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af mejeristen »

hudle » 23 Feb 2010, 10:20 skrev:Den med laddomat 21 kræver forklaring.. jeg har ikke en dyt forstand på det med det udstyr der.. Hvis du kan beskrive hvor den skal sidde og dens funktion og i hvilken forbindelse den sidder så kan jeg måske finde det :oops:
En ladeventil som ladomat har to formål:
1: at sikre at returtemp. til kedlen ikke kommer under 60-65 grd da pladejerns kedler ikke tåler for lav retur temp (stor risiko for tæring i bunden af kedel)

2: ´Sørge for at man får en rigtig god lagdeling i akkumuleringstanken

Du kan læse lidt om ladamat21 HER!
hudle » 23 Feb 2010, 10:20 skrev: Ja jeg fyrer med regulær 4x4 tømmer som ikke er behandlet med noget .. de er helt rene hvis man kan sige det sådan og noget af det er ikke helt nede i fugtighed, men omkring 25-30 % måske.. Jeg fyrer ikke med malet træ eller noget.. det er helt råt hvis man kan sige det
Har selv i en kort periode fyret med 4x4 tømmer, det har sgu en kedelig tendens til at ville hænge i fyrboksen, tror det skyldes den firkantede facon, jeg fandt i hvertfald ud af at delte man dem bare en gang så de ikke var helt firkantede gik det meget bedre

Puha 25-30% det er sgu for meget så tror pokker du har bøvl med klistret sod
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle »

hmm... jeg tror jeg bestiller det sodrenser og en boremaskinebørste ved hedestoker og så må jeg se resultatet... Det medladomaten tvivler jeg på at jeg har på... jeg har intet der bare minder om dens udseende som du henviser til mejeristen.... Måske procenten er sat lidt høj men måske lidt lavere.. det er overflade våd når jeg får det og kan jo se når jeg saver det at det max er den yderste 0,5-1 cm der er våd.. og det er ikke hele vejen rundt..så det er nok lavere i procenten alligevel..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af mejeristen »

Hvis du ikke har en ladeventil ala laddomat21 på er det med at få den sat på, det kan kun gå for langsomt, vil sten sikkert også hjælpe på dine belægningsproblemer og forhindre din kedel i at tære op!!!

Baxi forlanger faktisk at der skal være monteret en ladeventil som sikre at retur temperaturen er over 60 grd.

Desuden vil det også betyde at du får en højere fremløbs temp. på dit kedelanlæg!

Hvis du ikke har sådan en ventil kan det meget vel være det der er årsagen til dine nuværende problemer.

Hvor i landet bor du??
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle »

Jeg bliver mere og mere skeptisk om hvordan det her fyr lige er sat sammen.. ham der boede her før var smed og har selv sat det op.. lidt af en fusker og krejler og det skulle være så billigt så mulig...

Kom lige i tanke om noget.. Nu har jeg indstillet fyret så det køre 100 % efter hvordan forbrændingen skla køre i skueglasset.. Det ser fint ud med gullig flamme med blålig skær som i brugsanvisningen.. så er problemet bare at røggastemperaturen ligger på 270-350 grader når det er værst.. men aldrig under dette... Så blinker den jo helt vild fordi røggassen er for høj..

Så er mit spørgsmål.. Kan det være fordi slaggerne i røgkanalerne hvor røgrørene sidder i, at der er for stor belægning så det ikke aftager nok varme og nærmest isolere kedlen fra at tage varmen fra røgen når slaggeren sidder på røgkanalvæggen.. ?? Kan i følge mig..

forresten bor ved Ringkøbing
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11095
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af Ulrik »

Ja, det kan sagtens være fordi kedlen trænger til en ordentlig rensning.
Sod og slagge belægning gør at kedlen ikke kan aftage varmen.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af Ole S. »

hudle » 24 Feb 2010, 15:32 skrev:Jeg bliver mere og mere skeptisk om hvordan det her fyr lige er sat sammen.. ham der boede her før var smed og har selv sat det op.. lidt af en fusker og krejler og det skulle være så billigt så mulig...

Kom lige i tanke om noget.. Nu har jeg indstillet fyret så det køre 100 % efter hvordan forbrændingen skla køre i skueglasset.. Det ser fint ud med gullig flamme med blålig skær som i brugsanvisningen.. så er problemet bare at røggastemperaturen ligger på 270-350 grader når det er værst.. men aldrig under dette... Så blinker den jo helt vild fordi røggassen er for høj..

Så er mit spørgsmål.. Kan det være fordi slaggerne i røgkanalerne hvor røgrørene sidder i, at der er for stor belægning så det ikke aftager nok varme og nærmest isolere kedlen fra at tage varmen fra røgen når slaggeren sidder på røgkanalvæggen.. ?? Kan i følge mig..

forresten bor ved Ringkøbing
Hej
Det er meget sandsynligt at han har sparet ladeventilen væk, den er jo ret dyr i anskaffelse.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle »

Jaaa men nu tror jeg at jeg har fundet noget der ligner.. noget med en pumpe, termostat og temperaturføler... tager lige et billede af det senere og lægger det op hvis jeg kan finde ud af det..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle »

*Her er lidt billeder af rørsystemet.. jeg har som sagt ikke meget forstand på det og aner ikke om jeg kan justere på noget for at optimere det lidt...

hele mit rørsystem fra tanken i højre nederste hjørne og et par pumper med frem og retur til vvb og ekspansion
hele mit rørsystem fra tanken i højre nederste hjørne og et par pumper med frem og retur til vvb og ekspansion
formentlig ladomat.. men hvordan den justeres og om jeg kan prøve at gøre noget for at det bliver lavere returvand eller noget aner jeg ikke
formentlig ladomat.. men hvordan den justeres og om jeg kan prøve at gøre noget for at det bliver lavere returvand eller noget aner jeg ikke
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af thy »

hudle » 24 Feb 2010, 15:32 skrev:Jeg bliver mere og mere skeptisk om hvordan det her fyr lige er sat sammen.. ham der boede her før var smed og har selv sat det op.. lidt af en fusker og krejler og det skulle være så billigt så mulig...

Kom lige i tanke om noget.. Nu har jeg indstillet fyret så det køre 100 % efter hvordan forbrændingen skla køre i skueglasset.. Det ser fint ud med gullig flamme med blålig skær som i brugsanvisningen.. så er problemet bare at røggastemperaturen ligger på 270-350 grader når det er værst.. men aldrig under dette... Så blinker den jo helt vild fordi røggassen er for høj..

Så er mit spørgsmål.. Kan det være fordi slaggerne i røgkanalerne hvor røgrørene sidder i, at der er for stor belægning så det ikke aftager nok varme og nærmest isolere kedlen fra at tage varmen fra røgen når slaggeren sidder på røgkanalvæggen.. ?? Kan i følge mig..

forresten bor ved Ringkøbing
det er netop dit proble når fyret kører max... som den skal .. bliver røggasen ikke kølet hurtigt nok.. da røgen ved fuld skrue bevæger sig ret hurtigt i gennem røgkanalerne..gør den ikke det vil den tilsvines hurtigere og hurtigere.. så det ender med den onde cirkel hvor virkningsgraden bare falder hver gang...

billder siger mere end 1000 ord...
jeg havde en 60graders shunt.. med løs pumpe.. det virkeder på samme måde som ladomat

Det er ikke en ladomat.... men måske den virker som sådan en.... kunne man få rør føringen med omme ved den pumpe ved gulvet...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle »

omme bag pumpen ved gulvet går et rør

Røret, hvorpå pumpen sidder fører ind i fyret nede i bunden.... Pumpe pumper formentlig vandet fra fyret og videre til tanken..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Besvar