Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nyt fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: nyt fyr

Indlæg af mejeristen » 24 feb 2010 11:30

Efter at have set på MST.dk og søgt på prøvningsattester
Det er da rigtig at der er nævnt lidt flere kedler end på dti's side, men der står stadig intet om at KSM/Benekov pl27 er godkendt til brændefyring!!

Så jeg er stadig ikke overbevist om at omtalte kedler er godkendt tl brændefyreing efter en303-5


Hvor ville det være skønt med et link direkte til en side hvor alle oplysninger står !!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: nyt fyr

Indlæg af mejeristen » 24 feb 2010 11:42

Desuden er der da tydelige skrivefejl i MST's lister ex. skriver de at Baxi Innova solo er til træpiller!!!!!!! DET ER EN BRÆNDEKEDEL

Se selv her: http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/71FF65BE ... 14_www.xls
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: nyt fyr

Indlæg af Ulrik » 24 feb 2010 14:22

Man kan også sige at der ikke skulle gå længe før denne side fra mst.dk gik hen og blev forældet.
Den er ikke opdateret siden september 2009!?!
MvH Ulrik©

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: nyt fyr

Indlæg af mejeristen » 24 feb 2010 15:07

Næh i mine øjne er den ubrugelig :(
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: nyt fyr

Indlæg af Meldgård » 24 feb 2010 16:33

Nu drejede mit første indlæg sig jo kun om at et anlæg sagtens kan være gokendt fordi den ikke findes på DTI`s liste,og det har i jo så erfaret er tilfældet.Om listen er forældet,ikke hvis der ikke er nyheder siden sidste opdatering.
Hvorvidt MST`s hjemmeside er ubrugelig kommer jo an på hvad man vil vide,men man kan få svar på meget omkring fyringsanlæg
Nu vil Mejeristen gerne finde ud af om KSM har et godkendt kombianlæg,så er det jo den min tidligere arbejdsgiver brugte bør anvendes, for mig er den korteste vej til svaret hos KSM .:wink:


farmer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2009 11:13
Mit fyr: hjemme bygget
Areal: 240
Brændsel: korn
Årligt forbrug: 3-til-4.T
Geografisk sted: viborg

Re: nyt fyr

Indlæg af farmer » 25 feb 2010 10:45

hvis man vil gøre det helt rigtigt og prisen ikke bestemmer. så er det bedste at såtte to kedler op og nogle motorventiler. så kan stokeren ta over når akku tanken er blevet kold og varme huset. og når der er fyret op med pind så omvendt. alt det andet pjat med at smide pinde ind i en stoker kedel og svine kedlen med tjære osv er efter min mening en dårlig ide. et anlæg med to kedler vil gi optimal udnyttelse af begge brændsler. absolut ikke den nemme løsning men den dedste.mvh farmer.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: nyt fyr

Indlæg af mejeristen » 25 feb 2010 11:03

Meldgård » 24 Feb 2010, 16:33 skrev:Nu drejede mit første indlæg sig jo kun om at et anlæg sagtens kan være gokendt fordi den ikke findes på DTI`s liste,og det har i jo så erfaret er tilfældet.Om listen er forældet,ikke hvis der ikke er nyheder siden sidste opdatering.
Hvorvidt MST`s hjemmeside er ubrugelig kommer jo an på hvad man vil vide,men man kan få svar på meget omkring fyringsanlæg
Nu vil Mejeristen gerne finde ud af om KSM har et godkendt kombianlæg,så er det jo den min tidligere arbejdsgiver brugte bør anvendes, for mig er den korteste vej til svaret hos KSM .:wink:
ja og det er da muligt men det er før set at sælger af udstyr ikke er af samme mening som fejer og det er jo ham der har fat i den lange ende. ser man på prøvningsattester på KSM' kedler er der ikke EEN af deres kedler der er testet/godkendt til andet end piller/korn og vistnok også flis (husker ikke lige om flis var nævnt) Bærnde er IKKE nævnt nogle steder. min fejer vil med garanti ikke godkende kedlerne hvis der skal bruges brænde.

At spørge KSM om kedlerne må bruge Brænde vil sikkert give et JA, spørgsmålet er om de også oplyser at kedlen ikker er godkendt til det!!

Jeg ville ikke stole på svaret, de skal jo sælge kedler og med mindre man får svaret på skrift kan det da give nogle problemer med at bevise hvem der har sagt hvad. det ville jo være træls at stå med en kedel man ikke kan få godkendt til brænde fyring hvis man har en stor stak brænde i baghaven.

IMHO er det at spørge KSM det samme som at sætte ræven til at vogte høns!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

farmer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2009 11:13
Mit fyr: hjemme bygget
Areal: 240
Brændsel: korn
Årligt forbrug: 3-til-4.T
Geografisk sted: viborg

Re: nyt fyr

Indlæg af farmer » 25 feb 2010 11:11

du har ret.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: nyt fyr

Indlæg af mejeristen » 25 feb 2010 11:11

Meldgård » 24 Feb 2010, 16:33 skrev:.
Hvorvidt MST`s hjemmeside er ubrugelig kommer jo an på hvad man vil vide,men man kan få svar på meget omkring fyringsanlæg
Tja når man ser på hjemme siden er det:

1. længe siden den er blevet opdateret,kan det virkelig passe at der ikke er kommet nyt??...næppe!

2. siden inder holder åbenlyse fejl! (se et tidl. indlæg fra mig)

Hvis ikke pkt 1 gør side ubrugelig så gør pkt.2 Hvis der er åbenlyse fejl kan man da ikke tillade sig at stole på oplysningerne fra siden (hvad er rigtigt / forkert)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: nyt fyr

Indlæg af Meldgård » 25 feb 2010 15:00

Med hensyn til Farmer ,så kan jeg da tilslutte mig hans bud på en løsning til nyt fyr,kører selv med samme løsning.
Med hensyn til Mejeristen,så skal man da vist lede længe efter samme omfang af negativitet.
Jeg gjorde kun opmærksom på at der findes flere godkendte anlæg end dem på DTI`s liste,og i næste indlæg en henvisning til Miljøministeriets hjemmeside,hvor listen er lidt længere samt adskillige andre brugbare oplysninger på MST`s hjemmeside omhandlende bla.fyringsanlæg.
Jeg kan så igen se at mejeristen tager den lange omkørsel til de svar han gerne vil have,med hensyn til MST`S hjemmeside,ja så ligger der jo e.mail adr.på hjemmesiden,det er så den korte vej,til at gøre opmærksom på fejl og mangler og evt. de svar han søger, men mejeristen vil åbenbart hellere bruge en masse spildte kræfter på ævl og kævl her i forumet,jeg troede det var til så folk kunne hjælpe hinanden?
Med hensyn til dine hentydninger til KSM`S troværdihed,så må jeg da sige det er noget af en påstand for åben skærm,som man nemt kunne komme galt afsted med.Hvis du gjorde dig den ulejlihed og kigge på deres hjemmeside,så har du adgang til alle deres prøvningsattester,men der er måske liflet med dem uagtet de er frit tilgængelige?? men du tager igen den længste vej til svaret.Man kan jo kun spørge,hvorfor???
:evil:


Besvar