Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Safari
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 feb 2010 01:06
Mit fyr: Benekov R25
Areal: 135 Hus + 40 stald
Brændsel: Korn (Byg)
Fremviser gerne i postnummer: 8832
Dagligt forbrug: Fra 70 til 95 kg
Årligt forbrug: Ikke målt
Geografisk sted: Skals ved Viborg

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af Safari »

Jeg kan lige for fuldstændighedens skyld fortælle hvad der skal downloades fra følgende link:

http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx

Her downloades det program som hedder:

For uovervågede servere: TeamViewer Host

Dette program skal ligge på den PC som er sluttet til Fyrets styring.

Dernæst downloades:

Til mobil brug: TeamViewer Portable

Dette program skal ligge på den eller de PC´er som skal bruges som fjernbetjening. Programmet kan også lægges på en USB nøgle så det kan bruges fra en vilkårlig PC.

Følg blot vejledningen og husk at skrive adgangskoder ned efterhånden.

Jeg har endvidere gjort det at jeg har lagt TM Maneger ind i START menuen på min PC (den ved stokeren) således at programmet automatisk startes op, når PC´en starter.
I BIO´en har jeg så sat min PC til at starte automatisk op efter f.eks et strømsvigt.
Jeg har endnu ikke prøvet at fingere et strømsvigt på fyret endnu, så jeg kan ikke sige om alting vil starte op igen pr. automatik.
Grunden til at jeg har valgt at sætte tingene op på den måde, er fordi jeg har nødstrømsgenerator på min ejendom, som også skal laves så den kan startes remote via en VHF radio, som samtidig skal kobles til alarmsignalerne fra fyret, således at alle fyrets alarmer kommer ud som selektive opkald med forskellige sekvens, således at der i VHF radioen (f.eks i min bil) vil stå: Strømsvigt, stokerstop osv osv osv.
Når jeg så har fået alarmen, så kan jeg remote gå ind og starte generatoren op og dernæst via min bilPC genstarte fyret osv .

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af Meldgård »

Med hensyn til brug af VHF båndet til overvågning af dit anlæg ,er det en meget dårlig ide,med mindre du har tilladelse fra Telestyrelsen. :oops: Hvis din instalation forstyrrer VHF trafikken feks.i en redningsaktion til søs,kan du nok regne med en ferie på Hotel Gitterly.Ved hjælp af deres pejleudstyr kan de til enhver tid pejle sig frem til din sender.
Det fornuftigste vil nok være at investere i et radioanlæg til brug på landjorden.feks. 10 meter båndet.
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af svæver »

Der findes også VHF til alm brug, det bruges bla til overvågning af vindmøller , bruget er alene bestemt af frekvensen.
/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Brugeravatar
Michael404
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 maj 2009 07:44
Mit fyr: Benokov R25
Areal: 186m2
Brændsel: Barlinak 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4tons
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af Michael404 »

Spændende. Hvor fandt du TM-Manger til download har søgt lidt forgæves?
Du må lige smide et billede op af det udstyr lyder som en super iden med VHF radio'en
-Michael404
Safari
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 feb 2010 01:06
Mit fyr: Benekov R25
Areal: 135 Hus + 40 stald
Brændsel: Korn (Byg)
Fremviser gerne i postnummer: 8832
Dagligt forbrug: Fra 70 til 95 kg
Årligt forbrug: Ikke målt
Geografisk sted: Skals ved Viborg

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af Safari »

Meldgård
Jeg kan godt forstå du lige minder mig om reglerne omkring brug af VHF og jeg fik så fejlagtigt ikke gjort opmærksom på at det naturligvis kræver en tilladelse fra telestyrelsen.
Jeg har 6 frekvenser ved telestyrelsen på både 2 og 4 meter Landmobil, hvor 4 frekvenser iøjeblikket anvendes til 2 repeatere i min virksomhed og her er det fuldt lovligt at udsende disse fejlmeldinger i form af tonesekvenser, så for andre som får samme gode ide, så kræves der som Meldgård så rigtigt skriver, en tilladelse hvis man ikke skal have ophold på hotel gitterly :-) eller en stor bøde.
Radiofrekvenser er idag ikke ret dyrer og koster omkring 400,- kr årligt for et sæt duplexfrekvenser, så det er til at komme over.

En anden grund til at jeg leger lidt med at få stokeren sat til radioen, er den at jeg også har en fritidsinteresse som radioamatør, så det gør det jo lidt spændende at kæde radio, PC, tlf og hvad man ellers kan finde på,- sammen med hinanden. Og kan man så forene det nyttige med det sjove, - ja.... så er man jo kommet et godt stykke og kan af den vej måske få nye ideer til tingene.

En efterlyste hvor TM Manager downloades.

Gå ind på http://www.liagro.dk/download.html
Nederst ligger TM interfacesoftware til PC - det er den du skal downloade.
Og så skal du tage den der hedder TM 405 program
Der ligger en driver i det program og den er vigtig for at du kan få det til at fungere.
OG MEGET VIGTIGT er at du installere driveren INDEN du sætter stikket i din COM port, for ellers vælger windovs en anden driver end den du har installeret og så får du problemer med at afinstallere.
Der ligger dog en vejledning under downloads også som beskriver hvordan man afinstallere den forkerte driver igen, men om det virker ved jeg ikke, for jeg var heldigvis ikke "uheldig".

Jeg skal prøve om jeg kan få taget lidt foto af tingene på et tidspunkt.

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af Meldgård »

Til Svæver kan jeg da lige oplyse at VHF radiotelefoni bruges til mange ting,men man skal jo blot huske at det er nødvendigt at tingene holdes adskilt,som du skriver et spørgsmål om frekvens,og den liste er meget lang.
Når man selv strikker noget sammen,hvor man kobler eks.PC og VHF sammen,som det er tilfældet her,skal man passe på hvis man ændrer PC`en så den ikke længere opfylder den CE mærkning der er udstedt til apparatet,man kan her komme i konfligt med loven om EMC (Elektro Magnetic Compatibility) som også hører under telestyrelsen,det gælder både virksomheder og private.
Man kan i princippet bygge sin egen PC fra bunden,udelukkende med CE mærkede komponenter,men det er ikke nogen garanti for at den også opfylder EMC kravet.
Man kan læse hele historien om emnet på Telestyrelsens hjemmeside under frekvenser og udstyr :write:
magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Re: Beneskov pc stik tik pc.. fyrre med Raps

Indlæg af magnustlarsen »

Langager » 25 Apr 2009, 19:40 skrev:Hej
jeg læste lige din tråd og med hensyn med tilslutning til pc'er bruger jeg en COM ethernet konverter. Alm. netværk så jeg kan bruge en pc'er hvor som helst på netværket og enda tilgå fyret Bennekov R15 ude fra internettet. Hvis nogen er intereseret vil jeg gerne give flere oplysninger
Hej mit navn er Magnus Larsen, jeg har er Bennekov l 25 og fyr med korn, styringen er en TM3006 det ser ud til at du har løst tilkoplingen med pc uden problemer, det kan ikke siges her. Karsen fra Liagro ved ikke hvordan det skal gøres Techno-matic giver ingen brugelige svar, jeg har kontaktet en edb håndværker, der også er meget i tvivl, han har pr mail kontaktet Techno-matic, men ikke fået svar, hvor svært kan det være? Jeg har det lille kabel, der skal sættes i styringen, derfra skal der vel et kabel på 2 til 3 meter til COM ethernet konverter.Alm. herfra en net stik monteret på en net kabel, der er trukket. Kablet er ca. 25 meter, i den anden ende monteres en netstik, der så sættes i en stikdåse, der har forbindelse til resten af huset og hvor min pc er tilkoblet. Jeg får i morgen tirsdag en ny pc, den som aldi havde på tilbud i forrige uge - en medium maskine Windows 7. når den er installeret, kan jeg så hente programmet ved Liagro, men inden da ville jeg gerne have din beskrivelse af hvad der skal til, hvad hedder kablet, der skal bruges fra styring til COM ethernet konverter. Alm. og hvad hedder denne, er der andet jeg skal vide? jeg har forstået at programmet med drejveer skal installeres før ledninger monteres. eller hvad? Hjælp.tlf. 97140341 email : elselarsen@privat.dk

Besvar