Hvor stor stoker til mit hus ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af Dsl564616 »

Hej, jeg skal investere i et nyt stokerfyr, mit hus er på 135kvadr, hvor der er gulvvarme i et 13kv badeværelse og 40kva i stuen og 50kva i et køkken. Hvor stor en kedel skal man have ? Hvordan finder man ud af det ? Mit fyrrym skal være i kælderen, Nu er fyrrummet i laden, og der vil jeg ikke have det mere når der er en skorsten på huset ! Der går nogle et fremløb og en retur fra Fyrrum i laden til Kælderen. Fyrrummet i laden vil jeg lave et bette værksted i stedet for. Det nuværende fyrum er på 50kva. Hvilken kedel kan anbefales ? Har måske set lidt på en Scotte eller OpOp :)

søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af søren ø »

Dit fyr skal være på mellem 10 og 15 kw, alt efter hvilke du går efter.
Med hensyn til at flytte dit fyr, skal du tænke dig rigtig godt om. De fleste flytter deres fyr væk fra huset. Du skal slæbe dit brændsel derned, du får støvet og evt. larmen fra et fyr og der er nogle krav til rummet når det står i beboelsen. Jeg ville personligt aldrig flytte det ind i huset.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af Dsl564616 »

Jeg har en silo oppe i laden. Der går også nogle tykke plast rør ned deroppe fra og ned i kælderen. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en flex snegl der i og så snegle kornet derned. Jeg gider ikke have et et fyr i udhus, Skorstensfejeren sagde det sagtens kunne godkendes, da der var betonloft dernede og vægge osv..
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af Ole S. »

Hej
Størelsen afhænger jo helt af husets energibehov, isolering, vinduer osv osv. Jeg vil dog vurdere at 7-8kw vil være nok, hvis det er rimelig isoleret. Min egen har aldrig været over 5kw til 105 kvm nogenlunde isoleret.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af Dsl564616 »

Vores hus er Rimelig isoleret. Men en OpOp kedel, vil 16kw være for stor ? Når man tænker, så er der meget som egentlig skal varmes op. Kan heller ikke rigtig finde nogen på 7-10kw synes jeg ikke

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af thoken »

Dsl564616 skrev:Jeg har en silo oppe i laden. Der går også nogle tykke plast rør ned deroppe fra og ned i kælderen. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en flex snegl der i og så snegle kornet derned. Jeg gider ikke have et et fyr i udhus, Skorstensfejeren sagde det sagtens kunne godkendes, da der var betonloft dernede og vægge osv..
Hej

Du påtænker ikke at fyre med korn i din evt. kommende scotte, vel? :wink:

Det er nemlig temmelig problemfyldt!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af MichaelK »

Hej



Lad mig slå fast med det samme, 16 KW er for stort. Maks. 10 KW er den størrelse, som passer bedst.
Jeg bruger selv en 9,9 KW til 180 Kvm. i et elendigt isoleret hus, og har ikke på noget tidspunkt været
under 21 grader i rummene denne vinter. Fyret har dog dermed også, i lange perioder, braget derudaf
på 100% ydelse. icon_cheesygrin.gif

Men du rammer jo netop hovedet på sømmet, når du skriver at det er svært at finde noget under 10 KW.
En pillebrændeovn er en løsning, men den kan ikke lave varmt vand, ikke dem jeg kender til i hvert fald.

Du kan jo prøve at se denne http://www.bioteknik.dk/pdf/Hapero-brochure.pdf
Prislisten er her: http://www.bioteknik.dk/pdf/Prisliste.pdf

Hvis du kontakter Bent på: http://www.bvsmontage.dk er jeg sikker på, at han kan lave et
godt tilbud til dig :great:

Endelig er der jo det med placeringen. Det er min erfaring, at der ikke er de store problemer med at
have fyret i kælderen. 2 lag gips på loftet, friskluftventil ud i det fri, og evt. BD 30 branddør, så er
der ikke mere i det. Jeg skriver evt. branddør, da det er usikkert om det vil blive påkrævet af dit
forsikringsselskab og skorstensfejeren. Min skorstensfejer sagde nej til branddør, men mit forsikrings-
selskab ville kun forsikre huset, hvis der var en branddør. Det er derfor en rigtig god idé, at spørge
dem begge inden du påbegynder projektet. Held og lykke med det :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af claus1972 »

Dsl564616 skrev:Hej, jeg skal investere i et nyt stokerfyr, mit hus er på 135kvadr, hvor der er gulvvarme i et 13kv badeværelse og 40kva i stuen og 50kva i et køkken. Hvor stor en kedel skal man have ? Hvordan finder man ud af det ? Mit fyrrym skal være i kælderen, Nu er fyrrummet i laden, og der vil jeg ikke have det mere når der er en skorsten på huset ! Der går nogle et fremløb og en retur fra Fyrrum i laden til Kælderen. Fyrrummet i laden vil jeg lave et bette værksted i stedet for. Det nuværende fyrum er på 50kva. Hvilken kedel kan anbefales ? Har måske set lidt på en Scotte eller OpOp :)

hej jeg syntes at en woody på opop kedel er et godt valg pga prisen og virkningsgraden, jeg vil vælge woodyen fordi at den er nemmere at pille i uden pc monteret hele tiden, syntes også at det er fornuftigt at have fyret i kld. pga spildvarmen ( så er kæderen opvarmet næsten gratis ) jeg vil vælge en 16 kw den er nem at drosle ned til eks 10kw :great:
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif
Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af Dsl564616 »

thoken skrev: Hej

Du påtænker ikke at fyre med korn i din evt. kommende scotte, vel? :wink:

Det er nemlig temmelig problemfyldt!

mvh thoken
Kan en Scotte brænder ikke indtage korn ?
Senest rettet af Dsl564616 19 feb 2010 19:37, rettet i alt 1 gang.
Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Hvor stor stoker til mit hus ?

Indlæg af Dsl564616 »

Gips er ikke nødvendigt i min kælder da det er beton icon_cheesygrin.gif Så tar jeg nok en OpOp muligvis med en brænder som er til kedlen

Besvar