Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ubrændte piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ubrændte piller

Indlæg af paw » 12 feb 2010 15:32

Indstilling af blæser, især hvis den står forkert, har ALT at gøre med forbrænding.


rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: ubrændte piller

Indlæg af rappe » 12 feb 2010 15:46

Ja men det er jo kun stadig standard instillinger alt efter hvad blæserhus du har,om det er metal eller pvc skulle vel ikke give sorte piller i asken hvis de står rigtigt?

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ubrændte piller

Indlæg af paw » 12 feb 2010 15:51

Det er jo netop det der er problemet. Styringen kan jo ikke vide hvad slags blæser der bliver kørt med. Når blæser ikke passer sammen med styring, får du enten for meget blæs eller for lidt blæs.

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: ubrændte piller

Indlæg af rappe » 16 feb 2010 18:41

nej men når du har indstillet blæseren efer om du har pvc el metal blæser skal du ikke stille mere på den hvad enten du har sorte piller eller ej..

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ubrændte piller

Indlæg af Ollii » 16 feb 2010 20:09

rappe skrev:nej men når du har indstillet blæseren efer om du har pvc el metal blæser skal du ikke stille mere på den hvad enten du har sorte piller eller ej..
Hvis blæser står korrekt skulle du også gerne være ud over problem med sorte piller. Ellers er den da helt gal et eller andet sted. :roll:
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: ubrændte piller

Indlæg af rappe » 16 feb 2010 20:18

det styrrer jeg vel på mætninger og korrektioner,har vel ikke noget med grund indstillingen af min blæser at gøre eller hvad?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ubrændte piller

Indlæg af Ollii » 16 feb 2010 20:42

rappe skrev:det styrrer jeg vel på mætninger og korrektioner,har vel ikke noget med grund indstillingen af min blæser at gøre eller hvad?
Hvis den blæser så meget at den blæser uforbrændte piller ud af herden. Eller så lidt de ikke nårat brænde giver det vel sorte uforbrændte piller.
Hvis den bare for for mange/få piller giver det vel bare sort/hvid aske?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: ubrændte piller

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 feb 2010 22:04

Standard symptomerne på for få piller (= for meget luft = for mager bladning = for lav mætning...) er i følge side 12 i http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=81&m ... 8DD92EF23E:
( lille flamme og som en stjernekaster ) giver lyse grå aske og sorte piller i asken.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ubrændte piller

Indlæg af paw » 16 feb 2010 23:21

Hjælp askeskuffen fyldes med sorte piller, og nu er der ca 1-2 mm sod i hele kedlen, hvad er der galt
Hej hvad gør jeg forkert jeg døjer med at pillerne ikke bliver brændt helt de lander bare i aske skuffen som sorte piller , syntes heller ikke at blæseren kører optimalt den stiger ikke rigtigt i omdrejninger.

Hej alle, som frank skriver for meget luft = for mager bladning = for lav mætning...er rigtig nok, bare ikke i dette tilfælde. 1. blæser kommer ikke op i omdrejninger. 2. sod i kedel, hvis der er for meget blæs, ville den blive hvid i kedelen og ikke sort.
Har selv mødt det samme problem, der blev vejet af, 6 min, stillet på mætninger, der manglede bare power. En hel trillebørfuld piller stod henne i et hjørne. Sorte piller. Døjede med at den ikke kunne komme op på settemp, samtidig røg den op af skorsten. Heller ikke knald nok på blæser, syntes vi. Meget lydløs blæser, også når vi tog et kig på flammen på 100% var der ikke meget susen nede i herden. Så sagde manden, det er sgu irriterende at den ikke har kørt ordentligt, siden jeg fik skiftet styring. Så faldt 10øren, af med skærm, tjekke hvad slags blæser,
http://www.bioflame.dk/index-filer/Page973.htm, og ganske rigtigt, den stod forkert. Forskellen er enorm, skal ses før man tror det. Prøv evt selv at sætte forkerte blæserindstillinger ind og se forskellen.
Men det kunne nu være rart at ophavsmanden til dette indlæg, kom på banen igen, så vi kunne få lidt mere info, tak. hollandsbjerg, lidt mere info, tak :great:

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: ubrændte piller

Indlæg af claus1972 » 17 feb 2010 06:48

havde det helt samme problem efter udskiftning af styring fra 5,05 til 6,10 , blæseren var en sort metal og den var instillet fra nbe til sort plastic , ikke et kønt syn, er helt sikker på at den får for lidt luft
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif


Besvar