Toppen af poppen?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Hans
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Hans »

Godt med lidt grus i maskineriet, det flytter fokus til lige præcis det, jeg går og overvejer; fastbrændsel eller piller?
Jeg er fuldt ud klar over hvilken arbejdsindsats, der kræves for at lave brænde; fælde, opskære, kløve, hjemkørsel, stabling, tørring og endelig køre brændet ind til fyret –og så sviner det. Jeg er vokset op med brænde og har en ødegård i Sverige, hvor jeg laver en del brænde. Så jeg kender lidt til det.
Det er derfor jeg skrev, at energien primært skal komme fra træbriketter.
Hvis piller og briketter koster det samme, så er valget enkelt, men det koster jo ikke det samme. De sidste par år har jeg haft held til at købe briketter til 1200kr/palle(960 kg.). Sidste år i Bilka, forrige år i Bauhaus. I begge tilfælde meget fin kvalitet.
Div. byggemarkeder og supermarkeder har ind imellem rigtig gode tilbud på briketter. Jeg har aldrig set piller til lignende priser. Måske er jeg bare halvblind…?
Hvis jeg også i fremtiden kan finde briketter til den nævnte pris, vil forskellen i brændselsomkostningen være 4-5000 kr/år, når der ses bort fra varmetab i akku tanken.
Men er 4-5k om året nok til at vælge piller fra? og kan man købe briketter 30-40% billigere end piller i fremtiden?

Jens, du skriver at pillefyr fås til 20.000 kr + lidt div. og brændefyr med det hele ca. 35-50.000 kr. Jeg har kigget lidt rundt og set at både pille- og brændeløsningen også kan ryge op i 100.000 kr (uden montering). Kan det på nogen måde hænge sammen økonomisk at vælge et så dyrt anlæg. Jeg mener: kan man regne med at lavere serviceomkostninger, højere virkningsgrad, lavere elforbrug og længere levetid på anlægget kan forsvare merprisen?

Hans den forvirrede
Mvh.
Hans

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Jens »

Jeg tror du primært for merprisen kan være heldig at få mindre arbejdsindsats og måske marginalt højere virkningsgrad, - til gengæld er der mere automatik og flere sliddele med deraf følgende risiko for højere serviceomkostninger og måske kortere levetid.
Prisen betales i mine øjen udelukkende for at få en mindre arbejdsindsats og intet andet, - nå ja ok nogle af de dyre pynter måske også mere i fyrrummet ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af pelle »

Kan ikke forstå, man går så meget op i varmetab fra en akkutank. Der tabes meget lidt varme. Når trækedlen er færdig med at varme akkutanken op, bliver den kold, indtil næste gang der fyres. En stokerfyr, står med konstant varme på, og er udsat for afkøling gennem skorsten og til fyrerummet, alle døgnets 24 timer.. Så ved da snart ikke hvor varmetabet er størst.. Bare lige for at komme med et indspark fra den vinkel..
Men om det er piller eller træ, er vel en smagsag. Personligt er jeg vældig tilfreds med træfyringen. Det giver go motion og jeg sparer en masse penge..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af pelle »

pelle skrev:Kan ikke forstå, man går så meget op i varmetab fra en akkutank. Der tabes meget lidt varme. Når trækedlen er færdig med at varme akkutanken op, bliver den kold, indtil næste gang der fyres. En stokerfyr, står med konstant varme på, og er udsat for afkøling gennem skorsten og til fyrerummet, alle døgnets 24 timer.. Så ved da snart ikke hvor varmetabet er størst.. Bare lige for at komme med et indspark fra den vinkel..
Men om det er piller eller træ, er vel en smagsag. Personligt er jeg vældig tilfreds med træfyringen. Det giver go motion og jeg sparer en masse penge..

mvh
Pelle
Sommetider taber man helt tråden når man skriver. Det er jo piller kontra brikketter. :oops: Jeg er afgjort af den mening at brikket fyring sagtens kan stå sig mod pillefyring, udfra det faktum at man ingen pausefyring og varmetab til omgivelserne har, ved brikket fyring. Men, ret mig gerne hvis jeg tager fejl. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af mejeristen »

Jens skrev:
Inden du investerer en formue i brændekedel, laddomat, stor ekspansionsbeholder og akkutank (som er hamrende dyre, hvis det ikke er hjemmefusk), så synes jeg du skal tage en tur i skoven og lige prøve at lave 30 - 40 rummeter brænde ( det er nok cirka det du vil bruge pr år), altså fælde, save, kløve, transportere og stable det.
Det skal så også lige tørre 2 år inden det er godt at bruge.

Det er fan...... et utæt hus eller også har du en rumtemp på 30grd. eller mere

Jeg har 196 opvarmet til 22grd 1.sal har 200mm isolering, stueetage 70mm i hulmur og termoruder der i den grad trænger til udskiftning. jeg kommer dette år til at bruge mellem 15 og 18 stablede rummeter brænde (30% fyr og 70% ask)

Der er sgu et stykke til 30-40 rummeter brænde ,og såvidt jeg husker er spørgers hus på 120 + 70 m^2
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af paw »

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Her kan du jo sammenligne lidt, det er ikke kun de dyre anlæg, der har en god virkningsgrad. Sommetider er det endda modsat, men mange af dem har været på banen i mange år, og så vælger folk tit dem, der ved man jo hvad man køber.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Jens »

mejeristen skrev:
Det er fan...... et utæt hus eller også har du en rumtemp på 30grd. eller mere

Jeg har 196 opvarmet til 22grd 1.sal har 200mm isolering, stueetage 70mm i hulmur og termoruder der i den grad trænger til udskiftning. jeg kommer dette år til at bruge mellem 15 og 18 stablede rummeter brænde (30% fyr og 70% ask)

Der er sgu et stykke til 30-40 rummeter brænde ,og såvidt jeg husker er spørgers hus på 120 + 70 m^2
Ja, godt ord igen :wink: Mit udgangspunkt var at jeg havde læst et det cirka passede til et årsforbrug, så regnede jeg lige lidt efter : 30 rummeter * 70 % masse (ca 30 % luft i en skovrummeter) * 450 kg i i snit pr rummeter = 9.450 kg træ tilsat en lidt dårligere udnyttelsesgrad pga højere fugtighed end i træpiller - så kunne dette træ nok gå ca lige op med 8-8½ tons træpiller, - og det synes i mine ører ikke urealistisk til et halvdårligt isoleret hus.

Jeg medgiver gerne dit faktisk målte forbrug, sikkert bedre afspejler det som skal til.

Det var også lidt at overdrivelse fremmer forståelsen, mange undervurderer tiden det tager at lave brænde, - og så var det måske smart lige at prøve at lave en ordentlig dynge, før man investerer i brændefyr. (Spørgeren var så i dette tilfælde bekendt med arbejdsomfanget)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af mejeristen »

Rooolig nu ingen grund til at gyde olie. synes bare at 30-40 rm. var lige viiildt nok :storgriner:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af claus1972 »

tror nok jeg vil vælge en woody på en opop kedel den er perfekt til varmtvand om sommeren, og så købe en god brændeovn, alt det dyre udstyr og en kæmpe optænding af kedelen hver dag + skovfæning tror der går mange år inden det er tjent hjem , woody + opop kedel + brændeovn = ca 35000,-
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Besvar