Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ilt ved pause fyring

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Ilt ved pause fyring

Indlæg af skovbach » 14 feb 2010 09:44

Har lige monteret en 275-18i og fået den kørt ind men når den går i pause så stiger ilt % til 16% er det nomal eller trækker den lidt falsk luft.
Når jeg åbner lågen og kigger ind i brænder hovedet står den og brænder med en gas ilt flamme lidt over pillerne

Håber der er nogle derkan hjælpe mig :)

Har læst i et tidliger indslag at i køre med pausetider på snglen på 30-35 hvad er så jeres ilt %
I manualen fra ksm skriver de at den skal være 15-25


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af Jan_Al » 14 feb 2010 10:22

Øh, går i pause nu?? Jeg ville starte med at reducere effekten først, for du skyder åbenbart et godt stykke forbi målet (setpunkt). Jeg kører med 10 minutter i pausetid, men har sat blæsetid og hastighed op på grund af sodning. Min er droslet således at trin 1 er for lidt til årstiden og det synes jeg at den kører fint med. Hvad ilten angår, så er det ok. Den "kører" jo egentligt ikke, men holder bare ilden vedlige. Kommer du over 18% går den bare i opstart igen og det sker der ikke noget ved.

skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af skovbach » 14 feb 2010 16:14

Tak For den hurtige svar Jan

Har måske ikke fået formuleret mig rigtig
Har også 10 min på sneglen i pause men syntes at den når at brænde langt tilbage i sneglåbningen inden den starter igen
Og fyre jeg med træ er det brændt så langt ind i sneglen at den ikke kan indhente det med en opstart

De 15-25 og de 30-35 er pv2 tider alså som jeg har forstået de tiden mellem snglen køre i drift
og den er vel beregnet på ilten
Ved godt at den bare går i opstart men det er vel ikke meningen at den skal det hver gang den har været i pause


Hilsen Ib

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af Jan_Al » 14 feb 2010 19:02

Hej Ib
At den brænder så langt tilbage kan skyldes flere ting. Køre tiden ved pausebrændsel er måske sat for lavt, men det kunne også skyldes at du har et kraftigt træk i din skorsten (trækstabilisator??) således at den simpelthen står og brænder for kraftigt ved pillerne. Jeg har også prøvet at fyre med pind og jeg havde ikke de problemer som du beskriver. Jeg kan forstå at du må være meget tæt på en tilbagebrand på din snegl, er det korrekt? Mine pauseværdier (mellem sneglkørsel) ligger på 20-30 sek. på alle trin. Jeg har endu ingen trækstabilisator på :oops: men det kommer der når vejret tillader. Og lige nu sidder KP og tænker: "jeg sagde det nok" :great:

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af leo-pol » 15 feb 2010 01:59

hey der....
undskyld at jeg blander mig...
jeg har lige smidt en 275-18 FX med iltstyring i mit fyrrum.... som køre piller..og for første gang idag begyndt at studer lidt med at trykke rundt på skærmen i undermenyerne...
det skal lige siges at jeg er HELT grøn hvad det angår pillefyring.... så jeg aner ikke hvad jeg rigtig blander mig i...
men jeg har købt anlæget letter brugt og der har den tidliger ejer stillet lidt på det....og jeg har så bare kørt videre med han`s indstillinger, her den sidste uges tid og det lader til at køre okay...."tror jeg"...
syntes gennerralt at ilten ligger noget lavt 20-25 sek efter den har kørt piller ind... og så kommer den der op ad...
nu har jeg lige kigget på det med at få pausetiden frem på skærmen og der skriver den 50.....
så skriver ksm at ved høj pausetid og lav ilt at man skal sænke indkøringstiderne og max 10% af gangen... og sekunderne skal fordobles for hvert trin...
men hvordan gør man det når den springer med 3 sek mellem hver indstilling... og i trin O er det jo mer en 10%...
eller er det mig der ikke er helt med...
skovbach skrev:Tak For den hurtige svar Jan

Har måske ikke fået formuleret mig rigtig
Har også 10 min på sneglen i pause men syntes at den når at brænde langt tilbage i sneglåbningen inden den starter igen
Og fyre jeg med træ er det brændt så langt ind i sneglen at den ikke kan indhente det med en opstart

De 15-25 og de 30-35 er pv2 tider alså som jeg har forstået de tiden mellem snglen køre i drift
og den er vel beregnet på ilten
Ved godt at den bare går i opstart men det er vel ikke meningen at den skal det hver gang den har været i pause


Hilsen Ib
jeg smed lige min på pause og lurede ind i....
min flammen står bare og "danser" stille og roligt oven på pillerne....
for mig virker det som om at det næste er svært for pillerne at brænde tilbage...
selv er jeg meget opmærksom på det.... men
jeg har da haft min lukket ned et par gange efterhånden for at ændre nogle rør og noget...
og der har jeg bare smidt den på pause... holdt lidt øje med den.. men sørget for at holde kedlen lukket...
kølet den godt og grundigt ned ved at åbne for min buffertank...
slukke for styringen.....jeg vil tro at jeg hade den slukket i omkring 2-2½ timer...
på med noget vand igen...
jeg troede at jeg skulle igang me tændstikker igen.. men nej... der var lige en lille glød og pilleren var faktisk næsten bare "kvalt " lige der hvor dysserne er monteret...
jeg tænte styringen og den kørte lige et hak med sneglen og tænte blæseren... vupti og der var gang i den igen...

og så tænker jeg lidt på om du har lidt falsk lift eller sådanne noget....hvis din ligefrem brænder så langt ind...
så må der da være rimelig gang i bålet i pause.....

mvh leo-pol


skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af skovbach » 15 feb 2010 09:34

Hej
Har trækstabilisator montert til 10 pa
Køretid på sneglen i pause er 2,00
Og pause på sneglen i drift ligger mellem 20-25
har spændt alt på sneglen så den skulle være tæt
Har også fået ilten i pausefyring ned til 11 % men syntes stadig at den brænder bagud ved pause

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af leo-pol » 15 feb 2010 12:03

nu ved jeg ikke hvordan det er fra nyt...
men da jeg samlede snegl og kedel gav jeg den en gang flydene pakning... det kunne jeg se at den tidliger ejer hade gjort...
og den renselem der er på selve snegl røret med brændsikrings ventilen... fik også en omgang....
så satte jeg mig ned i tanken og lukkede lugen til og kunne se at den ene samling af plader ikke var helt tæt og der kom lidt lys gennem... den fik lige engang silikone fuge....(skal lige siges at det er en 1,2cm3 jeg har..) :great:

min trækstablisator står også på 10pa.... men vil meget gerne stå helt åben ....
jeg har et ekstre hul i skorstenen på den anden side til en anden kedel som jeg har pillet fra og og lukket med en klods isolering.... men jeg lod lige et hul på 5-8 cm være frit.... og det hjalp gevaldigt på trækstalisatoren...

men du kan da lige få mine tal som de står pt... så har du da noget at sammenligne med......

ilt trin 1+1/10%.....030
ilt trin 3+1/10%.....010
snegl trin 0: 0,20s
snegl trin 1: 0,40s
snegl trin 2: 0,80s
snegl trin 3: 1,60s
BL 1 : 014
BL2 : 030
BL3 : 80
TT : 80
OBL : 060
Oilt : 12
OTID : 15
IGV : 18
PBH : 080
BLT : 15
PSN : 2,00s
VP2 : 00
PF : 2,00s
SF : 1,00s

men jo mer jeg sidder og lure kan jeg se at det ikke er ret meget fra KSM`s grundindstilninger.....
og det køre okay der over.... men der er lidt jeg skal have "fintrimmet"...
leo-pol

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af danni-nielsen » 15 feb 2010 14:40

leo-pol skrev:nu ved jeg ikke hvordan det er fra nyt...
men da jeg samlede snegl og kedel gav jeg den en gang flydene pakning... det kunne jeg se at den tidliger ejer hade gjort...
og den renselem der er på selve snegl røret med brændsikrings ventilen... fik også en omgang....
så satte jeg mig ned i tanken og lukkede lugen til og kunne se at den ene samling af plader ikke var helt tæt og der kom lidt lys gennem... den fik lige engang silikone fuge....(skal lige siges at det er en 1,2cm3 jeg har..) :great:

min trækstablisator står også på 10pa.... men vil meget gerne stå helt åben ....
jeg har et ekstre hul i skorstenen på den anden side til en anden kedel som jeg har pillet fra og og lukket med en klods isolering.... men jeg lod lige et hul på 5-8 cm være frit.... og det hjalp gevaldigt på trækstalisatoren...

men du kan da lige få mine tal som de står pt... så har du da noget at sammenligne med......

ilt trin 1+1/10%.....030
ilt trin 3+1/10%.....010
snegl trin 0: 0,20s
snegl trin 1: 0,40s
snegl trin 2: 0,80s
snegl trin 3: 1,60s
BL 1 : 014
BL2 : 030
BL3 : 80
TT : 80
OBL : 060
Oilt : 12
OTID : 15
IGV : 18
PBH : 080
BLT : 15
PSN : 2,00s
VP2 : 00
PF : 2,00s
SF : 1,00s

men jo mer jeg sidder og lure kan jeg se at det ikke er ret meget fra KSM`s grundindstilninger.....
og det køre okay der over.... men der er lidt jeg skal have "fintrimmet"...
leo-pol


Trækstablisator skulle gerne stå åben dens mening er og holde det høje skorstenstræk nede, man kan sige hvis dit træk i skorstenen er på 28mpa før trækstablisator, så vil din trækstablisator lave en falskindsugning og sænke trækket så det kun er på 10 mpa mellem kedel og trækstablisator så det er kun godt at den står åben.
Syntes du skal lukke det andet hul til med noget mørtel og lade trækstablisatoren klare justeringen af trækket.
De dage hvor det blæser lidt vil sådan næsten altid stå åben og dage hvor det er mere vindstille ved den lukke lidt mere i, men det er ikke sikkert den nogen sinde vil kommet til og lukke helt i.

Ved fyring med træpiller skulle i gerne have en iltprocent på ca. 8-8,5% ved 100% ydelse. Jo længer ned fyret falder i ydelse jo mere vil iltprocenten stige 0%ydelse =pause skal iltprocenten ligge ca. 18%
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af Jan_Al » 15 feb 2010 22:30

Jeg har på fornemmelsen at du har et meget kraftigt træk fra din skorstenen som får pillerne til at brænde relativt hurtigt ud når den går i pause. Når min går i pause går flammen ud efter et stykke tid og derefter ligger de kun og gløder. Dette er heller ikke godt da det giver en lidt glanssod i kedlen, men det er en ting som jeg regner med/håber på at få mere styr på når vejret igen tvinger den i pause :great:

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ilt ved pause fyring

Indlæg af leo-pol » 16 feb 2010 00:54

danni-nielsen skrev: Trækstablisator skulle gerne stå åben dens mening er og holde det høje skorstenstræk nede, man kan sige hvis dit træk i skorstenen er på 28mpa før trækstablisator, så vil din trækstablisator lave en falskindsugning og sænke trækket så det kun er på 10 mpa mellem kedel og trækstablisator så det er kun godt at den står åben.
Syntes du skal lukke det andet hul til med noget mørtel og lade trækstablisatoren klare justeringen af trækket.
De dage hvor det blæser lidt vil sådan næsten altid stå åben og dage hvor det er mere vindstille ved den lukke lidt mere i, men det er ikke sikkert den nogen sinde vil kommet til og lukke helt i.

Ved fyring med træpiller skulle i gerne have en iltprocent på ca. 8-8,5% ved 100% ydelse. Jo længer ned fyret falder i ydelse jo mere vil iltprocenten stige 0%ydelse =pause skal iltprocenten ligge ca. 18%
hey danni...
jeg ved godt det med træk stablisatoren...
jeg har et temlg højt træk i min skorsten...
og hvis jeg lukker hullet nu åbner klappen helt op selv når det er helt vindstille...
det ekstre hul i skorstenen skal bruges til et "mini" olifyr der skal stå til "nød" tilfælde.. det sker jo at man får tilbudt en skvat billig olie eller disel man ikke kan sige nej til... :great: derfor skal det ikke lukkes...
så indtil den dag jeg falder over et nyere mini oliefyr har jeg bare stoppet hullet til med en god klods isolering...
og så kan jeg jo lige så godt bruge det hul som "falsk" træk for at drosle trækket ned indtil jeg får en trækstablsator mer på...


Besvar