Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Toppen af poppen?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Uthsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 23 okt 2009 19:36
Mit fyr: Woody 24kw, opop 418, samt Atmos DC32s.
Areal: 255 m2
Brændsel: Træpiller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: 9460 Brovst/Nordjylland
Kontakt:

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Uthsen » 14 feb 2010 21:44

Du skal altid køre med akkutanken.... Så kedlen kan komme af med varmen, ellers får du problemer..
Med Venlig Hilsen
Uthsen....

"Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt"

"Rigtige mænd får enæggede tvillinger"


Brugeravatar
Uthsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 23 okt 2009 19:36
Mit fyr: Woody 24kw, opop 418, samt Atmos DC32s.
Areal: 255 m2
Brændsel: Træpiller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: 9460 Brovst/Nordjylland
Kontakt:

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Uthsen » 14 feb 2010 21:58

Der er i øvrigt ingen dumme spørgsmål her på forummet... :)

Du bruger akkutanken hele året som lager tank, også om sommeren. Om sommeren kan der så nemt være fyringsfri dage, da du jo ikke forbruger så meget varme fra akkutanken. Du bruger jo blot til forbrugsvand, og det er jo ikke så meget.
Evt. en optænding/opfyldning og så nogle fyringsfri dage indtil varmen er brugt på akkutanken, og så fyrer du op igen måske på tredje dagen eller mere, og så fremdeles.... :)
Med Venlig Hilsen
Uthsen....

"Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt"

"Rigtige mænd får enæggede tvillinger"

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af mejeristen » 14 feb 2010 22:05

Hans skrev:Jeg har mange dumme spørgsmål, så her kommer et til:
Kan en kedel blive for stor? jeg mener; hvis det er en 50 kW kedel, som snilt varmer 3000 liter vand op i ét hug, bliver kedlen da for voldsom om sommeren, når den bare skal varme ca. 100 liter brugsvand op?

Hans
For stor og for stor, det er jo et relativt spørgsmål når man taler om brændefyr

Størrelsen på kedlen afhænger af størrelsen på akku. tanken eller sagt på en anden måde akkutanken skal mindst kunne optage al den varme kedlen udvikler på en fyldt fyrboks!

DVS hvis du f.eks. har et gns isoleret hus på 190m^2, man siger at akkutankens volume skal være ca 10-12 l /m^2 hus

Akkutankens str skal da være 1900l ved 10l/m^2 og 2280l ved 12l/m^2, personligt ville jeg vælge en tank på mindst 2500l og gerne 3000l da en akkutank gerne må være lidt for stor.

Ved Baxi Solo innova 50kW skal tanken mindst være 2500L se her
ved atmos 50kW siger atmos at akkutanken skal være mindst 3000-4000l se her
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af pelle » 14 feb 2010 23:11

Det med at varme din v.vands beholder op om sommeren. Der varmer du jo blot din akkutank op en gang imellem. så kan du sætte en tændsluk ur til din centralvarmepumpe og stille den til en time. Så varmes din v.v beholder op til dit daglige forbrug af varmt vand. Sådan har jeg selv gjort det og vi er 5 her i familien .
Iøvrigt tror jeg aldrig du kommer til at benytte træpiller. Så længe der fremstilles træpiller tænker jeg såmænd også der fremstilles træbrikketter. Og det er da til at håndtere, selv når man er bleven ældre.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Hans » 15 feb 2010 11:04

Skal man ikke regne med et vist varmetab selv i en godt isoleret akku tank, hvis den skal stå ca. tre dage mllem hver fyring? Med andre ord: er der et energitab ved at varme en akku tank op, når der blot skal bruges varmt brugsvand? Hvis der er et varmetab, kunne det så reduceres ved at montere flere mindre akku tanke istedet for én stor, og så lukke af for alle på nær én om sommeren? Det er klart, der så skal fyres mindre på ad gangen.


Hans
Mvh.
Hans


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af pelle » 15 feb 2010 15:38

Hej

En sommer For et par år siden, ville jeg prøve at se hvor længe jeg kunne gemme varmen i min akkutank. Jeg varmede hele min 1200 liters akkutank( dengang havde jeg kun en) op til 90 grader, fra top til bund. Så lukkede jeg for centralvarmepumpen og alle haner. Og slog over på El vandvarmer. Og tænk engang, 24 dage senere var der stadig 60 grader varmt vand helt oppe ved toppen af tanken. Det tog jeg så bad i, imens jeg undrede mig over at det da virkelig var 24 dage siden jeg havde varmet det op. Det skal så lige siges at alle rørtilslutningerne kom nede fra og tanken var isoleret med 40 cm flamingo kugler i siderne og 80 cm ovenover.

Du vil have mindst tank overflade ved kun at holde dig til en stor tank frem for flere små. Jeg ville vælge en stor.

Men, ellers varmede jeg akkutanken op en gang ugentligt, ved at jeg havde en tændslukur på pumpen. pumpen kørte 1 time dagligt. Det var nok til at vi kunne komme i bad.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Per J. » 15 feb 2010 16:55

Og tænk engang, 24 dage senere var der stadig 60 grader varmt vand helt oppe ved toppen af tanken. Det tog jeg så bad i,

Var det ikke svært at komme ned i tanken. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Bagger » 15 feb 2010 18:33

Om sommeren skal du ikke kun nøjes med at varme VVB op. Du skal varme hele akkutanken op, og så er det kun VVB der aftager. Derfor kan det holde i lang tid. Men en ting er sikkert, tanken skal isoleres så meget som muligt.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Bagger » 15 feb 2010 18:34

Doooh... Havde ikke lige set der var 2 sider. :) Der er jo allerede svaret på det spørgsmål.. :)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Toppen af poppen?

Indlæg af Jens » 15 feb 2010 20:38

Jeg vil så stille spørgsmål ved om en brændekedel er det bedste valg :D

Prisforskellen pr tons træbriketter og træpiller er vel knap eksisterende. Og tror ganske bestemt du opnår den højeste virkningsgrad ved at producere varmen løbende til dit forbrug, altså med et træpillefyr eks Scotte/Woody eller lign.

Så er der selvfølgelig affaldstræ og brænde, som den billigere løsning. Affaldstræ kan bruges, men er bestemt ikke optimalt, og tror ikke du kan nøjes med en enkelt påfyldning. Brænde er så den oplagte mulighed, men er prismæssigt faktisk kun interessant, hvis det koster gratis :wink:

Inden du investerer en formue i brændekedel, laddomat, stor ekspansionsbeholder og akkutank (som er hamrende dyre, hvis det ikke er hjemmefusk), så synes jeg du skal tage en tur i skoven og lige prøve at lave 30 - 40 rummeter brænde ( det er nok cirka det du vil bruge pr år), altså fælde, save, kløve, transportere og stable det.
Det skal så også lige tørre 2 år inden det er godt at bruge.

Hvis du så når du er færdig, synes det har været rigtig sjovt og du allerede glæder dig til næste år, hvor du skal igang igen, - så fint nok, så kan brænde godt være det primære brændsel, - men er du allerede lidt træt af det efter 30 rummeter, så synes jeg du skal sælge dem og så vælge et pillefyr istedet.

Jeg føler mig rimelig overbevist om, at prisen på træpiller og briketter vil følges ganske nøje, - og når du har de kritiske briller på, så kig lige på prisen på en færdiginstallation af henholdsvis pillefyr og brændefyr. Der kræves jo også lige en ekstra pumpe og fremløbsshunt ved brændefyr, for ikke at få 90 graders vand i radiatorerne.

Pillefyr ca 20.000,- + lidt divs, brændefyr med det hele er vel ca 35-50.000,- hvis det da kan gøre det, - prisforskellen dækker altså evt prisforskel mellem piller og briketter i mange år frem.

Det var blot for at kaste lidt grus i maskineriet, - valg skal ikke altid være nemme :twisted:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar